اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

سومین نمایشگاه ایران ژئو دوم دی‌ماه افتتاح می‌شود

معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو، از ۲ الی ۵ دی ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی و سازمان‌های فعال در حوزه داده‌های جغرافیایی در این نمایشگاه حضور دارند.

سومین نمایشگاه ایران ژئو دوم دی‌ماه افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ دوم مجید فخری معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح عصر امروز (چهارشنبه ۲۹ آذرماه) در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو در جمع خبرنگاران، گفت: این رویداد با ایده هم افزایی در کشور در سال ۱۴۰۰ با برخی از شرکت ها و دانشگاه ها شکل گرفت.

وی افزود: هدف از این نمایشگاه این است که تمامی دستگاه ها و مجموعه ها کرد هم آمده و یک گفتمانی را برای حل مسائل مختلف کشور با یکدیگر داشته باشند. بسیاری از شما با اخبار مرتبط با سیل و زلزله و برخی از حوادث طبیعی دیگر آشنایی دارید، لذا شرکت ها و دانشگاه ها باید برای حل مشکلات کشور دست به دست یکدیگر بدهند.

امیر فخری اظهار کرد: برخی از سازمان ها با مسائلی از جمله بحث های زمین خواری ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه اند لذا این راه حل های هوشمندانه می‌تواند در رفع این مشکلات نقش بسزایی داشته باشد. 

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری سومین دوره نمایشگاه ایران ژئو عنوان کرد: سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو، از ۲ الی ۵ دی ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی و سازمان‌های فعال در حوزه داده‌های جغرافیایی در این نمایشگاه حضور دارند و از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، محصولات شرکت های دانش بنیان و برخی از دستاوردهای دیگر نیز رونمایی خواهد شد.

امیر فخری درخصوص اهداف نمایشگاه ایران ژئو تصریح کرد: هدف ما این بود که تمامی دستگاه‌هایی که با اطلاعات جغرافیایی سر و کار دارند در این نمایشگاه هم افزایی داشته باشند و دستگاه‌های مسئول تولید اطلاعات مکانی و دانشگاه‌ها و شرکتهای خصوصی باید دست به دست هم دهند تا سازمانهای بهره‌بردار بتوانند راهکاری برای حل مشکلات ارائه دهند.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز و سطح زیرکشت و هیدروپلیتیک که ما با کشورهای همسایه داریم از جمله موضوعاتی است که در این نمایشگاه مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: ما تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در کشور داشتیم و داریم که محلی برای ارائه محصولاتشان پیدا نمی‌کردند. در نمایشگاه‌های قبلی توانمندی‌های این شرکت‌ها ارائه شد و قراردادهایی هم با برخی سازمان‌ها بسته شد. همچنین دستاوردهای سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ارائه و قراردادهایی هم برا ی همکاری دو جانبه بسته شد.

وی ادامه داد: ما در حوزه تولید اطلاعات جغرافیایی در کشور دستگاه‌های متعددی داریم که وظایف مشخصی هم دارند. چالش کشور، یکپارچه کردن این اطلاعات و ارائه خدمات و محصولات این حوزه است. موضوع تشکیل سازمان ملی جغرافیایی در کشور موضوعی است که بحث مبسوطی دارد ولی ما سعی کرده‌ایم یکپارچه کردن اطلاعات جغرافیایی را انجام دهیم که این کار را با سازمان مدیریت بحران برای مدیریت هرچه بهتر بحران‌ها به پیش می‌بریم. برای آن کار تعامل مشترکی با سازمان‌های مختلف انجام داده‌ایم که تا امروز به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

امیر فخری با بیان اینکه در مجموعه نیروهای مسلح، انجام‌دادن کار مهم است نه تبلیغات، تصریح کرد: برای همین است که شاید مردم چندان با فعالیت‌های سازمان جغرافیای نیروهای مسلح آشنا نباشند؛ هدف ما خدمت به مردم است و به دنبال مطرح‌کردن سازمان خود نیستیم.

معاون وزیر دفاع گفت: برای رصد مرزها و تحلیل اطلاعات در این حوزه، سامانه‌هایی را طراحی کرده‌ایم که سانحه را در اختیار مرزبانی قرار می‌دهد تا این عزیزان بتوانند با استفاده از این تجهیزات و سامانه‌ها، به مرزبانان ما در کنترل و حراست از مرزها کمک بیشتری کنند.

وی ادامه داد: نمایندگانی از دو طرف برای بررسی و حل و فصل اختلافات مرزی، از منطقه بازدید کرده و بحث اشتباه طرف افغانستانی در خصوص لحاظ‌کردن دیوار مرزی زابل به عنوان مرز با آن‌ها مطرح و حقوق ایران در این خصوص، پیگیری شده است. 

امیر فخری تصریح کرد: وظیفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رصد مرزها است که در این حوزه برای رصد مرز و تحلیل داده در حال نصب سامانه‌های پایشی هستیم بعد از نصب این سامانه‌ها برای بهره‌برداری در اختیار مرزبانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت کشور طرحی را برای انسداد مرز افغانستان به پیش می‌برند تا با موانع فیزیکی تردد در مرز محدود شود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ادامه داد: تعیین نقاطی که این انسداد باید صورت بگیرد وظیفه سازمان جغرافیای است که چند دور مذاکره بین ما و مسئولان افغانستانی صورت گرفته است و چندی پیش هم نیروهای فنی ما و افغانستان روی یکی از نقاطی که مورد بحث بود مذاکره کرده و این موضوع هم رفع شد.

وی ادامه داد: در مورد دیوار مرزی زابل هم بخشی از زمین‌های کشاورزی در آن سوی دیوار بود که مذاکره شد و حقوق ما در این باره استیفا شد.

امیر فخری تصریح کرد: هر خودروی زرهی و یا خودرویی که در وزارت دفاع تولید می‌شود نیازمند سامانه ناوبری دیجیتال است که تجهیزاتی در سازمان طراحی کردیم که می‌تواند در هواپیما، شناور و خودروها نصب شود و جای نقشه‌های کاغذی را بگیرد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: در موضوع حقآبه هیرمند با پایش تصاویر ماهواره‌ای از سی سال پیش کار ارزشمندی انجام دادیم و میزان آب ورودی به هیرمند و میزان استفاده از آن تبدیل به نمایه‌های علمی شده و در اختیار وزارت خارجه و دستگاه‌های نظامی قرار داده شده است.

وی گفت: در رژیم حقوقی دریای خزر یک بند آن تعیین مرز آبی کشورهای حاشیه خزر است. شش جلسه با سران کشورهای ساحلی خزر تشکیل شده است و در این زمینه پیشنهادات مختلفی ارائه شده است. این پیشنهادات در حال کارشناسی است که در صورت توافق اعلام می‌شود. موضوع پس روی دریای خزر و حوزه آبهای ورودی به این دریا بخصوص‌رود ولگا دائما در حال رصد است و ما یک کشتی را برای آبنگاری دریای خزر تجهیز کرده‌ایم که در حال کار است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی در خصوص برخی مشکلات مرزی با عراق گفت: موقعیت مرزی با عراق بر اساس قرار داد 1975 الجزایر تنظیم شده که در برخی نقاط به صورت خیلی محدود بین ما و عراق مورد بحث است که البته مشکل خاصی هم نیست که برخی از آنها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی مشکلاتی پیش آمده و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

امیر فخری در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه رصد پایگاهای ثابت دشمن به عهده خود نیروهای مسلح است که ما هم توسط تصاویر ماهواره‌ای به آن‌ها کمک می‌کنیم. الان تمرکز ما روی ارائه اطلاعات جابجایی شناورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، دریای عمان و دریای مدیترانه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول