اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

پاسخ به معمای چرایی ازدیاد آلودگی هو ا

این روزها در نقاط مختلف دنیا علل آلودگی متفاوت است و به دلایل مختلفی از قبیل رویداد‌های طبیعی و عوامل انسانی در چهار دسته عوامل متحرک، ثابت، منطقه‌ای و طبیعی بخش‌بندی می‌شوند.

پاسخ به معمای چرایی ازدیاد آلودگی هو ا

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، بیشتر آلودگی هوا، گازهای مضر و ذرات موجود در هوا که پارک های ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهند در خارج از محدوده پارک‌ها ایجاد می شود. چهار عامل متحرک، ثابت، منطقه‌ای، طبیعی در این امر دخیل‌اند.

در چند دهه اخیر بحث آلودگی هوا معضلی چالش برانگیز بوده است و در این مدت انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها و کامیون ها و همچنین فرآیندهای صنعتی مانند توسعه نفت و گاز تاثیر به‌سزایی در افزایش غلظت اُزن و آلوگی هوا داشته است.

عوامل سیار یا متحرک شامل اتومبیل، اتوبوس، هواپیما، کامیون و قطار هستند. این عوامل بیش از نیمی از کل آلودگی هوا در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. طبق بیانات آژانس حفاظت از محیط زیست، اتومبیل ها بیشترین سهم را در میزان آلودگی ناشی از عوامل سیار را دارند.

عوامل ثابت مانند نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت، تاسیسات صنعتی و کارخانه ها، میزان زیادی از آلودگی را در یک محیط پخش می کنند که به عنوان منابع نقطه ای آلودگی نیز شناخته می‌شوند.

عوامل منطقه‌ای که شامل مناطق کشاورزی، شهرها، و شومینه های چوب سوز هستند از عوامل کوچکتری تشکیل شده‌اند که به خودی خود اهمیت چندانی ندارند، اما وقتی به عنوان یک گروه در کنار هم در نظر گرفته شوند، می توان آنها را به حساب آورد.

عوامل طبیعی نیز که شامل گرد و غبار ناشی از باد، آتش‌سوزی‌ها و آتشفشان‌ها است گاهی اوقات می توانند قابل توجه باشند، اما معمولاً مانند سایر عوامل، مشکلات مداومی در آلودگی هوا ایجاد نمی‌کنند.

آلودگی در حرکت است

آلودگی‌هایی که منابع طبیعی و انسان ناشی می‌شوند اغلب در یک محیط ایجاد می‌شود و از طریق هوا منتقل می‌شود. گاهی اوقات بعضی واکنش های شیمیایی آلاینده‌ها را قبل از آنها رسوب شوند در فضا تغییر می‌دهند. حتی نمونه هایی از آلاینده هایی وجود دارد که از کشورهای دیگر سرچشمه گرفته‌اند و هزاران مایل را طی کرده‌اند تا به پار‌ک‌های دیگری رسیده‌اند.

آلاینده های موجود در هوا می‌توانند دود و مه ایجاد کنند و رسوب آنها می‌تواند اثرات بیولوژیکی به جا بگذارد. مکان و حتی زمان می‌تواند تعیین کند که کدام عامل آلودگی برای هر پارک حائز اهمیت است. همچنین باد می‌تواند در فواصل کوتاه یا بسیار طولانی آلاینده‌های هوا را قبل از آن که اثرات مخربی در محیط ایجاد کند جابه‌جا کند.

پارک‌هایی که در جهت باد نیروگاه‌هایی هستند و قابلیت کنترل آلودگی به شیوه مدرن را ندارند، مستعد آلودگی هستند و می‌توانند دود و مه را افزایش دهند.

                   

 اثرات این آلودگی را می توان به صورت مه و اثرات منفی بیولوژیکی مشاهده کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول