اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

چاره خشکسالی با کمترین برداشت از خلیج فارس شدنی است

انتقال آب از سواحل جنوبی ایران طرح مشترک وزارت نیرو و صمت است که شامل چند خط انتقال می‌شود؛ اولین قرار داد در سال 86 برای انتقال آب به کرمان انعقاد شد. در مجموع طرح های انتقال، ۴۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری با سرمایه گذاری هشت میلیارد دلار، سالانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب به مقصدهای تعیین شده انتقال می یابد.

چاره خشکسالی با کمترین برداشت از خلیج فارس شدنی است

باشگاه خبری توانا: مثل معروفی می‌گوید: در ایران ترسالی اتفاق و خشکسالی قائده است! ایران چون در کمربند خشک جهان قرار دارد با محدودیت منابع آب مواجه است. مساحت ۸۰ درصد کشور در اقلیم خشک قرار دارد. منابع آب از ارکان توسعه کشورها است که مدیریت منابع آب جهت حفظ اکوسیستم و پایداری توسعه، طرح شیرین سازی و انتقال آب در دستور کار دولت قرار گرفت.

سهم 10 درصدی ایران از شیرین سازی و انتقال آب در خلیج فارس

هفت دهه قبل کویت در خلیج فارس، نخستین آب شیرین ها را نصب و استفاده کرد. سپس بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز استفاده از آب شیرین‌کن ها را آغاز کردند. میزان مصرف آب ایران در بخش صنعت، خانگی و کشاورزی به ترتیت ۶،۲و ۹۲ درصد است. طرح های انتقال آب به کشور نسبتی کمتر از ۱۰ درصد به طرح های کشور های دیگر در خلیج فارس دارد.

طرح انتقال آب با سه ورودی از خلیج فارس و یک ورودی از دریای مکران

از چهار طرح انتقال آب سواحل جنوبی، سه طرح با ورودی خلیج فارس قرار دارد و خط چهارم انتقال آب با ورودی دریای مکران است. اولین خط انتقال در معادن مس و چادرملو کرمان در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد.

برابر اظهارات مدیریت منابع کشور برای حفظ توسعه پایدار تصمیم به انتقال آب جهت استفاده با اولویت صنعت و کشاورزی و شرب کرده و تا سال ۱۴۰۵ عملیات اجرایی به اتمام می رسد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول