اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بدون پژوهش بنیادی به نتیجه مطلوب در شهرسازی نخواهیم رسید

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی باید علاوه بر تعهد به پژوهش های کاربردی باید پژوهش های بنیادی نیز وجود داشته باشد و نباید به بهانه ملموس نبودن پژوهش های بنیادی آن را انکار کنیم.

بدون پژوهش بنیادی به نتیجه مطلوب در شهرسازی نخواهیم رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام در همایش روز ملی پژوهش و فناوری بیان کرد: برای انجام هر فعالیتی نیاز است تا با پشتوانه علمی نسبت به انجام آن فعالیت اقدام کنیم از این رو اگر پژوهش در فعالیت ها وجود نداشته باشد اثرگذاری هر اقدامی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پژوهش به دو صورت بنیادی و کاربردی تقسیم می شود، اضافه کرد: با توجه به پیشرفت علم شاهد هستیم که پژوهش های کاربردی در جامعه اثرگذاری خود را اثبات کرده از این رو پژوهش هایی در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد که مشکلات مردم را برطرف کند و اینگونه نباشد که مدیران بخواهند در قالب فعالیت های پژوهشی ارائه عملکرد کنند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی لازم است تا در کنار توجه به پژوهش های کاربردی از پژوهش های بنیادی نیز استفاده کرد البته شاید برخی از نتایج در این نوع از پژوهش خیلی ملموس نباشد اما باید برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شود که نتایج پژوهش های بنیادی در جامعه احساس شود.

وی در خصوص پارادایم های فلسفی اثرگذار در شهرسازی و مدیریت شهری نیز تصریح کرد: بنیان طراحی شهری رابطه مستقیمی با ظواهر و روبناهای شهری دارد زیرا پژوهش های بنیادی رابطه علمی، دقیق و منطقی با طراحی شهری دارد از این رو باید اثرگذاری این نوع پژوهش را در جامعه مشخص کرد تا مردم نیز میزان اهمیت پژوهش های کاربردی را درک کنند.

آیت الله دژکام ادامه داد: قسمتی از پژوهش های کاربردی ما مشکل دارد و مشکل آنجاست که بر چه بنیانی پژوهش انجام می شود؟ این بنیان باید درست شده تا اساس و شالوده  طراحی شهری نیز درست شود این در حالی است که شیراز شهر ملاصدرا است ولی نظریات او در طراحی شهری مورد استفاده قرار نمی گیرد اما نظریات کانت را به وفور در شهر شاهد هستیم.

امام جمعه شیراز افزود: شهرداری شیراز و شورای شهر می توانند در مورد شهر تصمیم مستقل بگیرند زیرا جهت گیری را به سادگی در مراکز علمی نمی توانیم عوض کنیم اما اگر در شهرداری جهت گیری عوض شد انگیزه ایجاد می کند و این استقلال و توانمندی شورای شهر و شهرداری در تصمیم گیری برای شهر، ظرفیت مناسبی است شما استقلال رای دارید و می توانید خدمت به دین، خدا و پیامبر کنید و مسیر صحیح را انتخاب کنید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: در تفکر و تمدن یونانی به چند خدایی اعتقاد داشتند و این موضوع را در معماری آنها قابل مشاهده است.انسان محوری و اومانیسم در‌ معماری خود را نشان می دهد.حالا اگر ما می گوییم توحید، به معنای واقعی باید خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر و شهرداری در موضوع محرومیت زدایی تلاش هایی دارند و کارهایی انجام می دهند و جای تقدیر و تشکر دارد و اگر می خواهیم ‌مشکلات شهر رفع شود راه حلی که خدا فرموده این است که ایمان بیاورید، این ارتباط ایمان و شهر آباد با برکت در قرآن‌کریم تصریحا ذکر شده است.

او گفت: اگر فرض کنیم نگاه ایرانی اسلامی را تبیین کردیم و برای اینکه خود را در شهر نشان دهد به یکسری مشوق ها نیاز است و این مشوق ها را شورای شهر باید پیگیر باشد، به طور مثال اگر بخش هایی در طراحی، نما ، صرفه جویی در مصرف انرژی و... مراعات شود بایستی طرح های تشویقی در نظر گرفته شود.

امام جمعه شیراز افزود: کار شهرسازی و ساختمان سازی که صرفا در دست مهندسان عمران و معماری نیست بلکه مهندسان تاسیسات هم نقش دارند.مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمود اسراف در مصرف انرژی بسیار داریم، آیا مهندسان تاسیسات فکر می کنند چرا این همه مصرف انرژی زیاد است و اسراف وجود دارد و چطور می توان جلوی آن را گرفت تا مصرف بهینه شود؟اگر طرح های تشویقی بگذارید به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

پایان پیام/خ/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول