اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

برنامه‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی پیرامون هدایت فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحولات سیاسی و فرهنگی و تشکیل شورا، گفت: شورا در یک سال اخیر و در دوره تحولی شتاب خیلی خوبی به خود گرفته و امیدواریم بتوانیم نقش برجسته‌تری در امور مختلف به خصوص در زمینه هدایت فرهنگی داشته باشیم.

برنامه‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی پیرامون هدایت فرهنگی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ۱۸ آذرماه سالروز تأسیس شورایعالی انقلاب فرهنگی بود، از این رو با امیرحسین بانکی پور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تحولات سیاسی و فرهنگی اوایل انقلاب و تشکیل شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کردیم.

بانکی پور گفت: بستر تحولات سیاسی و فرهنگی دانشگاه در اوایل انقلاب بستر متشنجی بود و سوءاستفاده هایی که گروه های سیاسی انجام می دادند منجر به تعطیلی دانشگاه شد، فضای به گونه ای نبود که اجازه رشد علمی را بدهد، مدتی دانشگاه ها برای بازسازی تعطیل شد و فراخور آن ستاد انقلاب فرهنگی و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما در اوایل انقلاب چیزی به نام شورای انقلاب داشتیم و بعد از شکل گیری قانون اساسی و تشکیل دولت و مجلس و ارکان نظام، نیازی به شورای انقلاب نبود و کار شورای عالی انقلاب را مجلس و دولت انجام می‌دادند اما شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی ماند چون کاری که می توانست انجام دهد را دستگاه های اجرایی نمی‌توانستند انجام دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین با وجود اینکه بسیاری می گفتند ارکان تشکیلاتی نظام شکل گرفته و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیل شود اما مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) چنین نظری نداشتند و انقلاب فرهنگی را انقلابی می دانستند که توأمان ادامه دارد و ما نیازمند شورایی هستیم که بتواند به صورت قرارگاهی مسیر علمی و فرهنگی کشور را هدایت کند و محدودیت های دستگاه های اجرایی را نداشته باشد و متمرکز جلو برود و با تحول دولت ها، مسیر علم و فرهنگ، افت و خیز پیدا نکند.

بانکی پور بیان کرد: خدا را شکر در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش علم موفقیت های زیادی پیدا کرد و توانسته مسیر علم را جلو ببرد، در بحث فرهنگ، زیرساخت های خوبی را فراهم کرد و سندهای خوبی نوشت اما مسائل فرهنگی پیچیده تر از مسائل علمی است و تنوع بیشتری دارد و در عین حال که شورا موفق شد زیرساخت های خوبی را برای هدایت فرهنگی فراهم کند اما بحران های فرهنگی و مسائل حاد فرهنگی هم که در نظام بود، شتاب بیشتری نسبت به کارهای شورا داشت. بنابراین باید شورا باید وجود داشت تا بتواند با سرعت تحولات فرهنگی سریع خود را وفق بدهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول جدیدی ایجاد شد و سند تحول جدیدی نوشته شد که شورا به سمت جایگاه قرارگاهی خود برود. پیش از این شورا بیشتر در جنبه سیاست گذاری موفق بود تا قرارگاهی شدن اما تأکید مقام معظم رهبری این بود که شورا باید در بعد قرارگاهی هم قوی وارد شود.

وی گفت: تفاوت بین بُعد قرارگاهی و بُعد سیاست گذاری این است که در بُعد قرارگاهی باید نقاط را مدیریت کنید و فقط نقش سیاستگزار را ندارید، مگر در جایی نیاز باشد که تصمیمات اجرایی بگیرید یا هدایت گری های مستقیم را انجام دهید که خدا را شکر شورا در یک سال اخیر و در دوره تحولی شتاب خیلی خوبی به خود گرفته و امیدواریم بتوانیم نقش برجسته تری در امور مختلف داشته باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول