اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

روایتی از نشست هم‌اندیشی مشارکت در انتخابات

نشست هم‌اندیشی مشارکت در انتخابات پیش‌رو؛ راهکارها و چالش‌ها به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور فعالان سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

روایتی از نشست هم‌اندیشی مشارکت در انتخابات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی مشارکت در انتخابات پیش‌رو؛ راهکارها و چالش‌ها به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه‌العالی) برگزار شد.

سید مرتضی نبوی، منوچهر متکی، محمدرضا مجیدی، سید جواد حسینی، علی خضریان، عبدالله مرادی و محمدهادی فلاح‌زاده با حضور در این نشست به بیان دیدگاه های خود می‌پردازند.

نبوی: امیدبخشی باید توسط دولت، مجلس ‌و سایر نیروهای نظام انجام شود

براساس این گزارش، مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از این نشست، افزود: وقت آن رسیده که نظام حمایت کند تا چند حزب جدی در کشور ایجاد شود؛ تجربه خودِ من نشان می‌دهد که بدون حمایت و رضایت نظام این اتفاق نمی‌افتد، ما در زمینه سیاسی بلوغ داشتیم ولی به آن حد مورد نظر نرسیده است.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی نقش مهمی دارند، تصریح کرد: اما امیدبخشی باید توسط دولت، مجلس ‌و سایر نیروهای نظام انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مرسوم شده که رسانه‌ها از فضای مجازی برای ناامید کردن مردم و انتشار اخبار کذب یا اخبار ناامیدکننده نقش داشته باشند؛ در حالی که رسانه‌ها باید برای افزایش مشارکت مردم و حفظ آن را در انتخابات نقش روشنی ایفا کنند.

متکی: انقلاب اسلامی حق تعیین سرنوشت را به مردم برگرداند

همچنین منوچهر متکی دبیر و سخنگوی شورای وحدت نیز در این نشست، گفت: اگر نامزدی پول بیشتری داشته باشد و بتواند توزیع خوبی داشته باشد و براساس روابط عمومی قوی، آراء بیشتری کسب کند و به مجلس راه یابد، این وهن نظام و انقلاب است؛ در هر دوره افرادی از این طریق وارد مجلس می‌شوند، این موضوع باید مورد توجه دستگاه‌های مربوط قرار گیرد.

 

 

وی در ادامه با اشاره به حوزه مربوط به مردم نیز، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که تعریف انتخابات قبل و بعد از انقلاب را با مقایسه درستی ارائه کنیم؛ زیرا قبل از انقلاب انتخابات نداشتیم و افرادی از دربار شاه مشخص می‌شدند و از صندوق‌های رأی بیرون می‌آمدند، امام و انقلاب اسلامی حق تعیین سرنوشت را به مردم برگرداندند.

مرادی: امروز در جامعه ما امر سیاسی صرفا محدود به احزاب و شخصیت‌های سیاسی نمی‌شود

براساس این گزارش، عبدالله مرادی مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور در این نشست، اذغان کرد: یکی از چالش‌های پیش روی ما در بحث مشارکت این است که هنوز گفتمان فعال سیاسی، اجتماعی و  ایدئولوژیک در عرصه انتخابات که گروه‌های مختلف را در دو طرف یک گفتمان قرار دهد مشاهده نمی‌شود، همچنین حول یک موضوع مشخص هنوز در عرصه انتخابات گفتمانی شکل نگرفته است.

 

 

وی علت عدم وجود یک گفتمان فعال را به نوع رقابت‌های انتخابات در انتخابات‌های گذشته عنوان کرد و افزود: ما وقتی از مشارکت صحبت می‌کنیم، احتمالا به دنبال یک امر پایین به بالا هستیم، اما وقتی می‌گوییم رقابت، منظور یک تصمیم از بالا به پایین است که فضای مشارکت را تنظیم می‌کند.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور ادامه داد: امروز در جامعه ما امر سیاسی صرفا محدود به احزاب و شخصیت‌های سیاسی نمی‌شود،  بلکه تمامی رسانه‌ها، تشکلات صنفی و مؤسسات فرهنگی و جریانات دانشجویی هریک به عنوان حلقه میانی در امر سیاسی اثرگذار هستند، هرچند همچنان طبق قانون، فعالیت رسمی سیاسی در اختیار تشکل‌های سیاسی است، اما حتما رفتار مجموعه‌های متکثر اجتماعی در عرصه انتخابات اثرگذار است.

خضریان: مردم برای مشارکت در انتخابات در پی دانستن ایده‌های حکمرانی جریانات سیاسی هستند

علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در این نشست، اظهار داشت: وقتی ما درباره مشارکت سیاسی صحبت می‌کنیم این یک تعارف و شعار سیاسی صرف نیست و  باید برای تحقق آن کار و حرکت مشخصی داشته باشیم. 

 

 

خضریان با بیان اینکه برمبنای دیدگاه حضرت امام(ره) مردم‌سالاری دینی به دلیل اینکه بر مبنای قانون الهی است، از دموکراسی‌های غربی مردمی‌تر است، بیان کرد: در مردم‌سالاری دینی نه اراده حاکمان است، نه اراده اکثریت می‌تواند حقوق اقلیت را نادیده بگیرد. و منبع آن قانون که خدای متعال است، سمت و سویی برای نفع فرد و یا گروهی را در نظر نگرفته است. برای همین است که در دیدگاه امامین انقلاب مهمترین مسأله در انتخابات، افزایش مشارکت سیاسی است.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به نگاه‌‌‌های مختلف سیاسی از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: زمانی در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، دو نگاه سیاسی غالب شامل خط امامی‌ها و جریان مقابل خط امامی‌ها بود که نشأت گرفته از تفاوت دیدگاه‌ها درباره اسلام فقاهتی پیرامون تدوین قانون اساسی و مفاد قانون اساسی و از این دست تصمیمات شکل گرفته بود و زمینه رقابت و مشارکت سیاسی را در جامعه محقق می‌کرد. 

مجیدی:  آسیب‌شناسی و تحلیل وضع موجود تکلیف نسل اول و دوم انقلاب را سنگین می‌کند

 

محمدرضا مجیدی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در بخشی از این نشست، گفت: آسیب‌شناسی و تحلیل وضع موجود تکلیف نسل اول و دوم انقلاب را سنگین می‌کند.

 

وی ادامه داد: برای رسیدن به سایر تقسیم کارهای اجتماعی به نظر می‌رسد ما به هم‌افزایی، همدلی، هم‌زبانی و هم‌اندیشی و همراهی نیاز داریم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر یک دیپلمات باسابقه در مجلس باشد، بسیاری از بار‌های بر زمین مانده ما بر طرف خواهد شد.

حسینی: مشارکت در انتخابات پیش رو بالا است

همچنین سیدجواد حسینی استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست در سخنانی، گفت: در موضوع مشارکت با موانع و محرک‌هایی مواجه هستیم و این دو موضوع باید تفکیک شود.

وی ادامه داد: باید با توجه به زمان باقیمانده تا انتخابات صحبت کنیم که چگونه انتخابات درستی داشته باشیم.

 

 

این استاد دانشگاه افزود: ما اکنون ظرفیت‌های سنتی را از دست داده‌ایم و البته ظرفیت‌های نوین را هم از دست دادیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: به نظر من مشارکت در انتخابات پیش رو بالا است و دولت اگر آینده را ملموس و در دسترس برای جامعه ترسیم کند، در میزان مشارکت ارتقاء خوبی خواهیم داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول