اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

میانگین تولید گندم در استان مرکزی 4600 کیلوگرم در هکتار است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به میانگین تولید گندم گفت: با انجام مطالعات تحقیقاتی و معرفی گونه‌های جدید تولید این محصول در استان به 4هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده‌ است.

میانگین تولید گندم در استان مرکزی 4600 کیلوگرم در هکتار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، غلامرضا گودرزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اراک اظهار کرد: مطالعه ۸۵ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در حال اجراست که نتایج این مطالعات به بهبود حوزه تولید در بخش کشاورزی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات و آموزش در حوزه های مختلفی که جهاد کشاورزی وظیفه مند است، کارهای نظارتی و آموزشی را بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: بخش کشاورزی باید دانش بنیان باشد و نحوه استفاده از نهاده باید مورد توجه قرار بگیرد.

گودرزی با تاکید بر حفظ ذخایر ژنتیکی گفت: مشکل آب در کشور جدی است، باید محصولات مقاوم به خشکی شناسایی شوند، ذخایر ژنتیکی با هیچ پولی قابل قیاس نیست، یکی از وظایف اصلی مرکز تحقیقات حفظ ذخایر ژنتیکی است.

وی با اشاره به معرفی 12 رقم لوبیا در مرکز تحقیقات کشاورزی استان افزود: یکی از اولویت های مهم مرکز  تولید ارقام مقاوم به خشکی است که با جدیت در حال پیگیری است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر معرفی ۶ رقم انار، معرفی ارقام جدید نیز به زودی انجام می شود.

گودرزی میانگین تولید صنوبر را سالانه ۴۲ مترمکعب در هکتار اعلام و اظهار کرد: در حوزه تحقیقات صنوبربا انجام کار تحقیقاتی مصرف آب در زمینه تولید صنوبر از ۱۷ هزار متر مکعب به ۹ هزار متر مکعب کاهش یافته‌ است.

وی همچنین از رشد 25 تا 50 درصدی تولید بذر در سال جاری خبر داد و گفت: بزرگترین ذخایر لوبیای کشور با یک هزار و ۶۰۰ ژنوتیپ در مرکز لوبیای خمین، بزرگترین کلکسیون انار کشور با ۸۴۰ ژنوتیپ کشور در ساوه، ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی با ۳۰۰ گونه ژنوتیپ و گل محمدی با ۴۶ ژنوتیپ و گل گاوزبان در استان  مرکزی واقع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به میانگین تولید گندم اظهار کرد: با انجام مطالعات تحقیقاتی و معرفی گونه‌های جدید تولید این محصول در استان به 4هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده‌ است، همچنین گندم سیمین و جو متین نیز سال گذشته در این استان معرفی شد که جو متین مقاوم به سرما و گندم سیمین مقاوم به خشکسالی است.

 به گفته وی از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۵ طرح تحقیقاتی در زمینه های مختلف به اجرا درآمده که ۳۵ مورد برای انتقال آخرین دستاوردها است.

وی از ایجاد هنرستان های کشاورزی خبر داد و گفت: اولین هنرستان را در شهر ساوه احداث کردیم و ۱۳۰ دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول