اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

بیماری‌های غیرواگیر معضل اصلی حوزه سلامت ما است

معاون وزیر بهداشت گفت: سبک زندگی مردم ما دچار تغییر شده و چاقی، استرس و دیابت در کودکان افزایش پیدا کرده است و امروزه بیماری‌های غیرواگیر معضل جدی حوزه سلامت است.

بیماری‌های غیرواگیر معضل اصلی حوزه سلامت ما است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، در اختتامیه جشنواره علمی تحقیقاتی باقرالعلوم(ع) که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) برگزار شد، گزارشی از وضعیت پژوهش در کشور داد و عنوان کرد: امروزه یکی از نیازهای جدی جامعه در عرصه تحقیقات سلامت خانواده است. جامعه سالم از خانواده سالم نشأت می‌گیرد. در شبکه‌های بهداشتی وزارت بهداشت که درسال‌های گذشته تنظیم خانواده اجرا می‌شد اکنون بحث جوانی و ترمیم جمعیت سوار شده است.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت چند برنامه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کردیم‌ که توسعه تحقیقات تشخیص زودهنگام، اولین‌ برنامه جدی تحقیقات است. بیماری‌هایی مثل SMA هزینه بسیار بالایی برای درمان روی دوش خانواده و سیستم درمان دارد و از تحقیقات می‌توان برای تشخیص زودهنگام این بیماری استفاده کرد.

پناهی در مورد اهمیت پیشگیری اظهار کرد: نکته دوم تقویت تحقیقات پیشگیرانه است. زیرا سبک زندگی مردم ما دچار تغییر شده و  چاقی، استرس و دیابت در کودکان افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۹۹۹ بیشترین معضل بیماری‌های عفونی بود اما امروزه بیماری‌های غیرواگیر معضل جدی حوزه سلامت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته سوم که دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در این زمینه فعالیت می‌کند، کلان پروژه‌های بزرگ مثل ایمنی و سلامت غذا است. مسائل مربوط به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نکته بعدی است. ما باید هئیت علمی را هم ویژه کنیم. کاهش هزینه تحقیقات از نتایج آن است‌. دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص ماموریت گرایی کار خوبی انجام داده‌اند و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله رتبه یک ماموریت گرا است که غیررسمی اعلام کردیم.

پناهی در ارتباط با پیری جمعیت عنوان کرد: بحث تهدیدهای نظام خانواده و پیری جمعیت یک مسئله جدی برای ما است. که خود پیری بیماری‌ها و هزینه‌های بالا برای کشور دارد.

وی افزود: داده‌های بزرگی در بیمارستان‌ها وجود دارد که می‌توانیم در سیاست‌گذاری سلامت استفاده کنیم. در کرونا هم دانشگاه و هم بیمارستان بقیه الله توانمند ظاهر شدند. ضمن این که در ارزشیابی امسال این دانشگاه در بین دانشگاه‌های تیپ دو، دوم شد. واکسن نورا هم نشان داد که دانشگاه‌ها می‌توانند فناور باشند.

وی ادامه داد: باید اعضای هیئت علمی، محققان و پژوهشگران، تخصصی کار کنند و  هر کسی به رشته خود بپردازد‌. در مورد مجله در کلان نیز در کشور مشکل داریم. قبلا به تعداد جایزه داده می‌شد و سال ۱۴۰۰ به ترند و رشد جایزه دادیم. باید مجلات را تخصصی کنیم.

با تحقیقات و پژوهش، پشتیبانی مردمی تقویت می‌شود

دکتر جعفر اصلانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ الله نیز در این مراسم، در ارتباط با پژوهش توصیه‌هایی به مسئولین دانشگاه داشت.

وی عنوان کرد برای رسیدن به اهداف، جوانان مستعد با انگیزه و توانمند را بجویید و آنان را تشویق مادی و معنوی کنید. مجموعه شما را همین جوانان متحول می‌کنند‌.

اصلانی در ادامه افزود: اگر هدف تمدن نوین اسلامی است، ابزاری دارد و یکی از این ابزارها سرمایه گذاری در امور تحقیقاتی است‌. با تحقیقات و پژوهش می‌توان نیازهای جامعه را برآورده و پشتیبانی مردمی را تقویت کرد. با این روش می‌توانیم الگو و مرجع شویم.

وی در ارتباط با ضرورت گسترش مراکز تحقیقاتی گفت: نظریه از مراکز علمی، دانشگاه و حوزه علمیه بیرن می‌آید. مراکز علمی باید یک مسیر مشخص را طی کنند تا نظریه از دل آن در بیاید. پس باید مراکز علمی و تحقیقاتی گسترش و رشد کنند.

اصلانی در پایان خاطر نشان ساخت: برای دفاع از انقلاب باید دانست شرط تداوم انقلاب این است که مقدمات تمدن سازی صورت بگیرد و در همه زمینه‌ها نظریه داشته باشیم و این یکی از وظایف سپاه است‌‌.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول