اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

هاشمی: وظیفه ما تبدیل عنوان ورزش قوی و ایران قوی به گفتمان عمومی است

وزیر ورزش و جوانان گفت: وظیفه ما این است که عنوان ورزش قوی و ایران قوی را تبدیل به یک گفتمان عمومی کنیم.

هاشمی: وظیفه ما تبدیل عنوان ورزش قوی و ایران قوی به گفتمان عمومی است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نشست کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان با دانشجویان دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو از ساعت ۱۰:۱۵ صبح امروز در سالن همایش‌های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران آغاز شد.

در این مراسم کیومرث هاشمی(وزیر ورزش و جوانان) شروین اسبقیان(سرپرست مدیرکلی حوزه وزارت) و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشکده آغاز شد‌.

* مهرزاد حمیدی که شایعات درمورد انتخابش به عنوان معاون توسعه قهرمانی و ورزش و حرفه‌ای وزارت ورزش به گوش می‌رسد، نیز مانند برخی برنامه‌های اخیر وزیر ورزش در کنار هاشمی دیده شد.

* در ابتدا رئیس و برخی اساتید این دانشگاه به بیان نقطه نظرات و درخواست‌های خود از وزیر ورزش مثل به کارگیری متخصصان و فارغ التحصیلان در بدنه وزارت ورزش و فدراسیون‌ها پرداختند.

نرجس امام‌قلی‌نژاد، عضو سابق تیم ملی تیراندازی کشورمان و از دانشجویان مقطع دکترای این دانشکده اولین دانشجویی بود که پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد با توجه به اینکه همیشه حسرت حضور در المپیک را داشته تصمیم گرفته به تحصیل در رشته تربیت بدنی بپردازد و به همین دلیل سعی کرده طبق همکاری با فدراسیون تیراندازی و تلفیق تجربه و علم به شناسایی استعدادها در این رشته ورزشی بپردازد.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان انتقاداتی را نسبت به شرایط تحصیلی و اشتغال دانشجویان پس از پایان فارغ التحصیلی عنوان کرده و از وزیر ورزش پرسید آیا کارگروهی در وزارت ورزش و جوانان و حتی وزارت علوم برای بررسی این موضوع وجود دارد؟ این دانشجو همچین به گلایه از حضور افراد غیر متخصص در مدیریت ورزش کشور پرداخت. او همچنین با اشاره به ولخرجی تیم‌های دولتی خواستار خصوصی‌سازی اصولی باشگاه‌های کشور شد. این دانشجو همچنین از هاشمی پرسید چه شده که اکثریت دانشجویان به فکر ترک خانه و کشور خود افتاده‌اند؟

 

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان با حضور روی سن اعلام کرد متاسفانه هنوز بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه کشور پیست تارتان ندارد! تا دانشجویان فعالیت حرفه‌ای را در آن دنبال کنند.

پس از آن یک دانشجوی دیگر با حضور روی سن اعلام کرد از وزارت ورزش توقع می‌رود طرح پس از تحصیل را به شکل کاربردی پیگیری کند.

وظیفه ما این است که عنوان ورزش قوی و ایران قوی را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم

هاشمی در این نشست اظهار داشت: خودم را همیشه نیازمند دانستن می‌دانم و از حضور در چنین جوامعی خوش‌حالم. جامعه مدال‌آور و قهرمان کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار بسیار خوبی داشت و اهمیت ورزش از زبان و نگاه ایشان مشخص شد. ایشان سال‌های سال با حضور در خانواده ورزش به نکات خوبی اشاره می‌کنند که اگر ایران قوی می‌خواهیم، باید ورزش قوی داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی پرچم کشورمان بالا می‌رود، تمام سالن به احترام پرچم و سرود جمهوری اسلامی ایران به پا می‌خیزند و شاید این ظرفیت و فرصت در سایر حوزه‌ها نباشد. نیاز به گفتمان‌سازی در حوزه ورزش و تربیت‌بدنی داریم اما استمرار وظیفه ما این است که عنوان ورزش قوی و ایران قوی را تبدیل به یک گفتمان عمومی بکنیم.

وزیر ورزش و جوانان عنوان داشت: نزدیک ۴ سال در تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپروش به دنبال این بودم که شعار تحصیل، تهذیب و ورزش را پیشانی کار قراز بدهم که دستاوردهای بسیار خوبی را به‌دست آوردیم. رشته تربیت‌بدنی داشت رو به تعطیلی می‌رفت چون فارغ‌التحصیل داشت اما شغل نداشت. موفق به مجوز ۱۵ هزار اشتغال در آن مقطع شدیم که به استخدام وزارت در بیایند.

وی همچنین تاکید داشت: اجباری کردن شنا باعث شد یک میلیون دانش‌آموز را در این طرح داشته باشیم و برخی دانشجویان هم مربی شنا بشوند. دوره‌های دیگر هم داشتیم که با همین دانشجویان تبدیل به دستاورد شده. من کلیات نقدها را قبول دارم ولی فراموش نکنیم در عرصه بین‌الملل تشکیلات متناظر را به شکل سازمان‌های نظام مهندسی یا ... نداشته باشیم. الان فدراسیون‌های بین‌المللی زمام امور فدراسیون‌ها را در دست دارند.

وزیر ورزش عنوان کرد: حدود ۱۱ نفر از المپین‌ها و قهرمانان شاخص در زمان حضور من در کمیته ملی المپیک به‌عنوان اعضای کمیسیون‌های ورزشکاران در مجمع کمیته ملی المپیک حضور پیدا کردند. متولی ورزش باید از اهالی تحصیل‌کرده خانواده ورزش باشد. ۸ سال پیش طرحی در مجلس به تصویب نرسید که نیازمند اصلاحاتی است اما مسائل داخلی و ایجاد نظامی برای تقویت ورزش، استقبال می‌کنیم و دنبالش هستیم. الان شاید خیلی از دوره های مربیگری کشور تبدیل به یک دوره کسب مدرک شده و ویژگی اصلی‌اش را از دست داده است. در این بخش نیاز به یک بازنگری مهم داریم‌.

وزیر ورزش تاکید کرد: رشته تربیت بدنی به نوعی در حال تعطیلی بود و در آن سالها توانستیم مجوز استخدام ۱۵ هزار دانشجوی تربیت بدنی را بگیریم در حالی که ۲۵ هزار فارغ التحصیل داشتیم. آنها به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدند و هم اکنون در کشور به عنوان مربی و معلم در حال فعالیت هستند.

وی درواکنش به پیشنهاد ایجاد سازمان نظام ورزش، تصریح کرد: کلیات سازمان نظام ورزش را قبول دارم اما اگر به سازمان هایی مثل نظام مهندسی اشاره می‌کنیم باید بدانیم که به شکل متناظر در عرصه بین‌المللی چنین سازمانی وجود ندارد در حالی که فدراسیون های جهانی، کمیته بین المللی المپیک و... در ورزش فعالیت می کنند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم شاهد حضور غیرورزشی ها در ورزش نباشیم، اظهار داشت: با تغییرات در آینده، بحث آموزش را تقویت و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده می کنیم.  

هاشمی با اشاره به همکاری فدراسیون های ورزشی با بدنه دانشگاه ها و دانشجویان علوم ورزشی و تربیت بدنی باشیم، ادامه داد: به مقوله آمایش سرزمینی اعتقاد دارم و تصور می‌کنم حلقه مفقوده ورزش کشور است. در قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیز به این مسئله توجه شده است. مسئله آمایش سرزمینی در ورزش کشور از زمان حضور من در وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و کار در حال پیشبرد است تا شاهد فعالیت پراکنده در ورزش کشور نباشیم.

وی افزود: گاهی فلان فرد سیاسی فشار آورده تا یک ورزشگاه در شهرستان متبوعش ساخته شود و برخی متوجه شده‌اند. اساسا در یک شهر فوتبال مستعد نیست و در شهری مانند انزلی که در رشته فوتبال بسیار مستعد است ورزشگاه مناسبی ساخته نشده است و امیدوار هستیم تا پایان سال شاهد پیشرفت طرح آمایش سرزمینی باشیم. حتی اگر یک فرد سیاسی از بالا به من به عنوان وزیر ورزش و جوانان نیز فشار آورد و توصیه کرد به او پاسخ دهم که وزارت ورزش و جوانان بر اساس طرح آمایش سرزمینی و قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان کار خود را پیش می برد.

وزیر ورزش اضافه کرد: وزارت ورزش وظیفه‌ای برای تیمداری ندارد در حالی که سال هاست تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس را مدیریت می کند، آن هم در شرایطی که قانون اجازه نمی‌دهد حتی یک ریال برای این تیم ها هزینه کنیم.  

وزیر ورزش و جوانان با اعلام اینکه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شوند، گفت: این اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملیاتی می‌شود و به عنوان یک دستاورد بزرگ با راهکارهای سازمان خصوصی سازی مدنظر قرار می‌گیرد و یک خدمت بزرگ به ورزش است و باعث می‌شود وزارت ورزش و جوانان به دیگر وظایف اصلی وزارت ورزش بپردازیم. همه این شرایط باعث شده وزارت ورزش و جوانان از وظایف خود مانند عمومی کردن ورزش غافل بماند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه طرح شهرک مدال در دستورکار قرار گرفته و زمین به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و قهرمانان واجد مدال به صورت رایگان صاحب واحد مسکونی می شوند، خاطرنشان کرد: صنعت ورزش موضوع مهمی است که در ورزش دنیا مطرح می شود و ما نیز به صورت جدی به این مسئله توجه داریم اما تا زمانی که نظام باشگاه داری تهیه و به قانون تبدیل نشود نمی‌توانیم به هدف اصلی برسیم.

وی افزود: حق پخش تلویزیونی در ورزش حرفه ای بیش از ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده اما آیا ورزش کشور از این سهم برخوردار است؟ خیر. موضوع مهم دیگر قانون کپی رایت است اما حتی استقلال و پرسپولیس به عنوان باشگاه های بزرگ کشور فاقد این مزیت هستند و باید به عنوان قانون از سوی مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گیرد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه کاروزی دانشجویان علومی ورزشی و تندرستی نکته بسیار مهمِی است، اظهار کرد: وزارت ورزش استقبال می کند که دانشجویان به منظور تقویت مهارت ها در دوره های کاروزی شرکت کنند. در حال حاضر ۳۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه در کشور وجود دارد که ۹۰ هزار شغل ورزشی در آن ها ایجاد شده و ایجاد ۱۸ هزار شغل دیگر نیز در دستورکار قرار گرفته است.

هاشمی با بیان اینکه آینده شغلی دانشجویان تربیت بدنی صرفا در دستگاه های دولتی خلاصه نشده است، گفت: امیدوار هستیم دغدغه شغلی دانشجویان رشته علوم ورزشی و تندرسی را برطرف کنیم.  

وی ادامه داد: حضور دانشجویان در اردوهای تیم های ملی پیشنهاد خوب و عملیاتی است که می تواند محقق شود. 

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه استعدادیابی تنها بر عهده این وزارتخانه نیست، بیان کرد: در دنیا این وظیفه بر عهده مدارس و باشگاه ها محول شده و وزارت ورزش و جوانان سیساتگذار است. بنابراین نباید نسبت به وظیفه آموزش و پرورش و باشگاه ها در این خصوص غافل شویم.

هاشمی با اعلام اینکه تهیه سند پیشرفت ورزش کشور از ابتدای تولد یک کودک تا دوران پیری مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: مقاطع سنی مختلف یک فرد به منظور فعالیت بدنی مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که خصوصی سازی نباید به سلامت ورزش کشور آسیب بزند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در قالب ماده ۸۸ برخی اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی نیز در اختیار دولت است، گفت: به دنبال آن هستیم که دانشجویان تربیت بدنی به صورت رایگان و نیم بها از این اماکن ورزشی استفاده کنند.

هاشمی همچنین با بیان اینکه قبول داریم درآمد مربیان ورزشی در باشگاه های ورزشی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: باید نظامی تالیف شود که وضعیت حقوقی مربیان مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بیشتر بر باشگاه ها در دستورکار قرار گرفته است، عنوان کرد: تا کنون نظارت به خوبی صورت نگرفته و برخی باشگاه ها هزینه زیادی را به علاقمندان تحمیل می کنند.

وقتی برای المپیک به برزیل رفته بودیم؛ قیمت‌های پیراهن ورزشی تیم ملی برزیل حدود ۱۵۰ دلار بود که خیلی گران درآمدزایی می‌کردند. آمدیم و در منیریه خودمان ۳۰ هزار تومان خریدیم. این قانون کپی‌رایت و البسه ورزشی را در ایران نداریم. باید این قوانین را مجلس ما ایجاد کند و تصویب شود تا ارتباط خوبی با صنعت ورزش داشته باشیم.

در پایان نفرات برتر با وزیر ورزش عکسی به یادگار گرفتند.

پایان پیام/ ت 3785

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول