اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وزیر صمت: حداقل سرمایه‌ صندوق ضمانت صادرات باید به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد ‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه زمزمه‌های انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد، گفت: از جمله مشکلات صندوق ضمانت صادرات، کم بودن سرمایه آن است، حداقل سرمایه این صندوق باید به حدود ۲ میلیارد دلار افزایش یابد یعنی ۱۰ برابر اضافه شود.

وزیر صمت: حداقل سرمایه‌ صندوق ضمانت صادرات باید به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد ‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس علی‌آبادی امروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران، اظهار داشت‌: بازار باید جذاب باشد و وقتی بازار جذاب نباشد تولید هم جذاب نمی‌شود و کمیت تامین تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه ناترازی ایجاد می‌شود و به دنبال آن تورم حاصل می‌شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت بیان داشت: امر نظارت و رقابت در بازار کنترل‌گر است، بازار یک سری نیروی درونی دارد که دیده نمی‌شود، اما کنترل‌گر است. گاهی به خاطر بعضی انحصارها باید نظارت انجام شود‌، البته تا آنجا که امکان دارد باید انحصار از بین برود و رقابت ایجاد کرد.

علی آبادی اظهار داشت: صادرات بسیار مهم است و وزارت صمت نیز بر تولید دانش بنیان صادرات‌محور تاکید دارد، زیرا اگر تجارت و صنعت دست به دست هم دهند فضایی به وجود می‌آورند که اقتصاد کشور رونق می‌یابد.

وی با بیان اینکه تحولات دانش در دنیا بسیار سریع در حال وقوع است، گفت: هنوز به درک سریع انقلاب صنعتی چهارم دست نیافته‌ایم که زمزمه‌های انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد.

وزیر صمت اظهار داشت: از جمله مشکلات صندوق ضمانت صادرات کم بودن سرمایه آن بود. الان هم مقدار سرمایه آن ناچیز است و حداقل سرمایه این صندوق باید به حدود ۲ میلیارد دلار افزایش یابد یعنی باید حدود ۱۰ برابر اضافه شود.

وی افزود: در دولت سیزدهم در تلاش هستیم از ظرفیت‌های پژوهشی به نفع خودمان استفاده کنیم و لذا تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان را به شرکت‌های بزرگ پیوند دهیم.

علی‌آبادی اظهار داشت: از نظر من صندوق ضمانت صادرات وسیله‌ای برای تامین امنیت تجارت است و برای حمایت از تجارت فقط بیمه کردن آن کافی نیست، بلکه صندوق ضمانت صادرات باید با کشورهای هدف ارتباط بگیرد.

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات باید در ارتباط با صندوق‌های ضمانت سایر کشورها تعرفه را بهتر کند و با توجه به مشکلاتی که دشمن به وجود آورده است، راه‌هایی را برای توسعه تجارت پیدا کند، لذا وقتی صندوق ضمانت صادرات قدرتمند عمل خواهد کرد که با صندوق‌های ضمانت کشورهای هدف ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

* ۵۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارائه شد‌

در ادامه این مراسم، امیر برهانی‌، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارائه شده که این میزان تا پایان سال افزایش خواهد یافت‌‌.

وی گفت: در ۵۰ سال گذشته بیش از ۲۳ میلیارد دلار خدمات بیمه‌ای و ضمانت صادراتی به تجار ارائه شده است و این خدمات فقط در حوزه‌های داخلی نبوده بلکه به موسسات همراه خارجی نیز خدمات رسانی انجام شده است.

وی افزود‌: صندوق ضمانت صادرات با تعدادی از بانک‌ها و بیمه‌ها برای ارائه خدمات نوین همکاری می‌کند.

برهانی با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه به همسایگان و بازارهای نوین صادراتی در دستور کار قرار دارد گفت: بنابراین صندوق ضمانت صادرات برای خدمات رسانی به تجار با کشورهایی مانند عمان، قطر، بلاروس، مجارستان، صربستان و روسیه قرارداد منعقد کرده و به زودی با دو کشور آفریقایی نیز قرارداد منعقد می کند و بنابراین بازار این دو کشور آفریقایی نیز به سبد صادراتی با ضمانت اضافه می شود.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پیشرفته مورد توجه قرار دارد افزود‌: تامین و‌تسهیل گری با حداقل وثیقه انجام می شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: در حال حاضر سرمایه ثبتی صندوق به ۲۴۷ میلیون یورو افزایش یافته است و این مبلغ با حمایت وزیر صمت محقق شده است اما این صندوق حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه ثبتی نیاز دارد تا مسیر حمایت از صادرات شتاب بیشتری یابد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول