اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گفت‌وگوی «حسن مرهج» با فارس درباره آخرین تلاش‌های آمریکا برای نجات تل‌آویو

تحلیلگر مشهور جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، انگیزه اصلی آمریکا در حمایت نامحدود از رژیم صهیونیستی را «تلاش آمریکا برای نجات راهبردی‌ترین متحدش، یعنی اسرائیل» دانست و تصریح کرد که واشنگتن با این پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی هم قادر به اعاده قدرتش در منطقه نخواهد بود.

گفت‌وگوی «حسن مرهج» با فارس درباره آخرین تلاش‌های آمریکا برای نجات تل‌آویو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مرهج در ابتدای گفت‌وگو تاکید کرد که نگاه واقع گرایانه به ماهیت روابط بین ایالات متحده و اسرائیل، مستلزم رویکردهای تحلیلی متفاوت‌تری نسبت به روابط عادی بین دو کشور دیگر است و همین موضوع، چرایی مواضع تکان‌دهنده مقامات کاخ‌سفید را نشان می‌دهد.

وی درباره حمایت غیرمشروط واشنگتن از تل‌آویو، به ویژه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و وتوی قطعنامه آتش‌بس، گفت که تحولات اخیر غزه ثابت کرده است که موضوع حمایت آمریکا از اسرائیل و امکان ادامه این حمایت، خارج از بحث‌های معمول کاخ‌سفید است؛ ایالات متحده، اسرائیل را به عنوان یک شریک راهبردی در خاورمیانه و حتی تنها شریکی می‌بیند که می‌توان بر خلاف تمام شرکای سنتی به آن اعتماد کرد. 

مرهج به دغدغه اصلی و عامل تکاپوهای اصلی آمریکا اشاره و گفت که این جنگ و حمایت نامحدود آمریکا دارای شاخص‌های آشکاری است که با تعمیم الگوی قدرت آمریکا در عرصه سیاسی و نظامی به مناطق دیگر جهان، آغاز و کنترل آن بر چارچوب‌های تصمیم‌گیری در منطقه غرب‌آسیا درک می‌شود. هدف واشنگتن از کل این تلاش‌ها، حفظ اسرائیل در معادلات امنیتی آمریکا برای منطقه است؛ قدرتِ رو به افولی که نمی‌خواهد آن را با طرفی دیگر در خاورمیانه تقسیم کنند.

تحلیلگر مشهور جهان عرب در بخش دیگری از این گفت‌وگو، موضوع حمایت آمریکا از اسرائیل را در چارچوب معادلات راهبردی، چینش قدرت و فضای منطقه‌ای پیرامون تل‌آویو قرار داده و خاطرنشان کرد که این موضوع، مسئله‌ای حساس و پیچیده است و واشنگتن با این پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی، به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی در جهت بازگرداندن صلح و ثباتِ موردنظر آمریکا در منطقه است.

این استاد دانشگاه فلسطینی‌الاصل در ادامه با بیان اینکه شواهد متعددی برای مواضع حمایتی آمریکا از اسرائیل وجود دارد، مهم‌ترین دلایل این حمایتِ آمریکایی را ماهیت راهبردی روابط تل‌آویو-واشنگتن، تاثیر جامعه یهود در آمریکا، تمایل کاخ‌سفید به حفظ ثبات در غرب‌آسیا، نفوذ لابی‌های صهیونیسم و تکلیف دینی آمریکایی‌ها در حمایت از اسرائیل عنوان کرد.

ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؛ در حالی که ۱۳ عضو دیگر شورا به این قطعنامه رأی موافق داده بودند و انگلیس هم رای خود را ممتنع اعلام کرده بود.

این اقدام آمریکا در میانه مخالفت‌های جهانی، تنها موجب خوشحالی مقامات رژیم اشغالگر شد. نخست‌وزیر کابینه تل‌‌آویو، بنیامین نتانیاهو شب گذشته طی سخنانی از مواضع دولت جو بایدن در وتوی این قطعنامه و حمایت کاخ‌سفید از تداوم جنگ علیه نوار غزه قدردانی کرد.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول