اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اما و اگرهای مهمان ناخوانده بافت تاریخی شیراز!

استقرار کارگاه عمرانی احداث خط چهار مترو در بخشی از بافت تاریخی شیراز، بار دیگر دغدغه آسیب در این محدوده را به وجود آورد، کارگاهی که بدون مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی فارس در بافت تاریخی که پس از ثبت ملی شرایط جدیدی را سپری می‌کند، ایجاد شده است.

اما و اگرهای مهمان ناخوانده بافت تاریخی شیراز!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استقرار کارگاه عمرانی احداث خط چهار مترو، در بخشی از بافت تاریخی شیراز موضوعی است که نگرانی انجمن صنفی مرمت‌گران آثار تاریخی و دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است.

انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی، به تازگی از تجهیز کارگاه عمرانی در بافت شیراز و احتمال آغاز ساخت مترو در این محدوده تاریخی اطلاع دادند. در حالی‌ که صدور مجوز و چگونگی اجرای این پروژه در محدوده‌ بافت که غنای هویتی آن بر کسی پوشیده نیست، امری ضروری است.

بر اساس اعلام این انجمن، کارگاه عمرانی تجهیز شده و فعالیت‌ها برای ساخت مترو از چهار راه زند به سمت دروازه شاهزاده قاسم آغاز شده است.

ارزش و غنای بافت تاریخی شیراز از یک سو و اتفاقات ریز و درشتی که طی سال‌ها در این محدوده رخ داده است، این الزام را به وجود می‌آورد که هر اقدام جدیدی با در نظر گرفتن هویت تاریخی بافت و پرهیز از آسیب به این پهنه، همراه باشد.

به نظر می‌رسد سهل انگاری در این زمینه تبعات جبران ناپذیری برای محدوده بافت و در سطح وسیع‌تر برای پیشینه تاریخی و فرهنگی شیراز دارد.

 کارگاه عمرانی ذکر شده، فعلا تجهیز و مته‌های مخصوص مترو منتقل شده است. به همین خاطر درباره آسیب به بخشی از بافت تاریخی شیراز، در شرایطی که پس از ثبت ملی بافت، هنوز لایه‌های باستان‌شناسی آن کاوش نشده، دغدغه‌هایی وجود دارد.

هرگونه فعالیت عمرانی در محدوده بافت تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی باشد

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس با اشاره به استقرار کارگاه عمرانی در بخشی از بافت تاریخی شیراز به خبرنگار فارس گفت: راجع به این موضوع از مسؤولان میراث فرهنگی سئوال کردم اما آنها اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند که برای استقرار کارگاه، از ما مجوز یا استعلامی دریافت نشده است.

مسعود منیعاتی ادامه داد: با توجه به ثبت ملی بافت تاریخی شیراز، هرگونه فعالیت عمرانی در محدوده بافت تاریخی باید با مجوز تخصصی اداره‌کل میراث فرهنگی باشد و نباید به این موضوع بی توجه بود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس بیان کرد: پیمانکار پروژه هنوز مشخص نیست و چگونگی کار بدون مجوز میراث نیز جای سئوال دارد.

بافت تاریخی هنوز مورد بررسی باستان‌شناسی قرار نگرفته است

منیعاتی اظهار داشت: بهترین اقدام این است متولیان پروژه، از میراث فرهنگی مجوز بگیرند چرا که محدوده بافت شرایط خاصی دارد تا بافت، لایه‌نگاری شود تا ظرفیت تاریخی و قدمت هزار و اندی ساله شهر شیراز تعیین گردد.

وی افزود: پس از بررسی باستان شناسی، وجود آثار تاریخی و نحوه محافظت از آن مشخص شود و بعد از طی این مرحله، چنان چه دسترسی برای مردم مورد نیاز باشد، بدون آسیب به ارزش تاریخی محدوده، اقدام عمرانی انجام شود.

اما و اگرهای وجود کارگاه عمرانی در محدوده بافت تاریخی!

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت که کارگاه عمرانی مترو در محدوده بافت تاریخی نیست و در پارکینگ مستقر است.

امیر یقطین افزود: بنابراین آسیبی متوجه بافت تاریخی نیست.

وی بیان کرد: جلسه‌ای با مسؤولان میراث فرهنگی تشکیل می‌شود تا راجع به آغاز به کار کارگاه عمرانی مترو به نتیجه برسیم، اگر توجیه شدند که پروژه آغاز می‌شود و اگر نه، پروژه فعلا انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در حالی وجود کارگاه عمرانی در محدوده بافت تاریخی را انکار کرد که طبق مستندات موجود، طی روزهای اخیر این کارگاه عمرانی احداث و توسعه خط چهار مترو از ابتدای خیابان ۹ دی(واقع در محدوده بافت) آغاز شده است و هنوز مجوزی از میراث فرهنگی ندارد.

کارشناسان میراث فرهنگی به بررسی محدوده پروژه می‌پردازند

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: هر گونه طرح مرمتی یا عمرانی در پهنه بافت تاریخی باید به گونه‌ای باشد که تزلزلی برای بافت ایجاد نکند.

محمدتقی قلعه نویی اضافه کرد: کارگاه عمرانی احداث مترو در محدوده بافت تاریخی مستقر شده و برای این کار، مجوزی از میراث فرهنگی دریافت نشده است.

وی اظهار داشت: اکنون کارشناسان ما به بررسی می‌پردازند و چنان چه مشکلی برای بافت ایجاد نشود، مجوز احداث مترو ارائه می‌شود اما اگر این اقدام عمرانی، باعث تزلزل در محدوده بافت شود، از احداث مترو در محدوده جلوگیری می‌شود.

قلعه نویی خاطرنشان کرد: از هنگام تصویب خط مترو در این محدوده، با این مصوبه شورای شهر موافق نبودیم و اکنون که در مرحله اجرا قرار گرفته، باید جزییات کارشناسی در نظر گرفته شود.

گزارش از: سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول