اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بوشهر

کار فرهنگی یک امام جمعه در چادر مدرسه‌ای عشایری+عکس

تلفن همراهم را برداشتم، گشتی در فضای مجازی و گروه‌ها، کانال‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی زدم. فضای مجازی پر بود از سوژه‌هایی که هر کدام جذابیت خاص خودش را داشت. اما دیدن چند تصویر توجهم را بیشتر به خود جلب کرد. حضور یکی از ائمه جمعه در چادری عشایری و گپ و گفت صمیمی با چند نوجوان.

کار فرهنگی یک امام جمعه در چادر مدرسه‌ای عشایری+عکس

خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی، آزاده حیدری نسب: به دنبال سوژه‌ای بودم تا قلم خود را روی کاغذ سیاه کنم، موضوعات بسیاری از ذهنم می‌گذشت که هر کدام جای کار و مطالبه داشت، اما هیچکدام برای نوشتن برایم جذاب نبودند. تلفن همراهم را برداشتم، گشتی در فضای مجازی و گروه‌ها، کانال‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی زدم. فضای مجازی پر بود از سوژه‌هایی که هر کدام جذابیت خاص خودش را داشت. اما دیدن چند تصویر توجهم را بیشتر به خود جلب کرد.

حضور یکی از ائمه جمعه در چادری عشایری و گپ و گفت صمیمی با چند نوجوان. توضیحات زیر تصاویر را که خواندم متوجه شدن فضای مورد اشاره در نزدیکی محل زندگیمان است. شهرستان دشتی، بخش کاکی و امام جمعه‌ای که کار فرهنگی خود را در چادر مدرسه‌ای عشایری انتخاب کرده بود. 

حضور امام جمعه شهر کاکی در بین دانش‌آموزان یکی از مدارس عشایری بخش کاکی و اقامه نماز جماعت با آنان، بهانه‌ای شد تا با گفتگویی با ایشان بیشتر در جریان فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این مجموعه قرار بگیریم.

تشکیل قرارگاه فرهنگی

حجت‌الاسلام حسین حسین‌پور امام جمعه شهر کاکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی بیان می‌کند: بر اساس سیاست‌های مرکز فعالیت شورای نماز جمعه و شورای سیاست‌گزاری و آیتم‌هایی که در نقشه مهندسی فرهنگی کشور است و مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت نسل، برنامه مدونی برای نوجوانان گام دوم چیده‌ایم که ارتباط با مدارس، سر زدن به مدارس و حضور بین دانش‌آموزان یک قسمتی از برنامه ما است.

وی در ادامه می‌گوید: علاوه بر حضور بین آنان، قسمتی از برنامه ما ارتباط با تشکل‌های دانش‌آموزی و قسمتی نیز ارتباط با واحدهای مقاومت دانش‌آموزی و بسیج دانش‌آموزی است.

حسین‌پور، ارتباط با دانش‌آموزان و تقویت روحیه معنوی آنان را بخشی از برنامه کلان خود دانسته و می‌گوید: امسال مقداری جدی‌تر این برنامه دنبال می‌شود و به همه مدارس سر می‌زنیم. فقط شامل دانش‌آموزان عشایری نمی‌شود بلکه همه مدارس بخش را سر می‌زنیم، اما اولویت را به مدارس کم‌برخوردار داده‌ایم، مدارسی که بنیه معنوی را دارند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بخش کاکی حضور بین دانش‌آموزان و اهدای بسته‌های فرهنگی را بهانه‌ای برای استعدادیابی در زمینه‌های فرهنگی قرار داده و می‌گوید: ما قرارگاه فرهنگی هستیم و یکی از اقدامات ملی نقشه فرهنگی کشور، جذب استعدادها و کشف استعدادها است. کشف استعداد بخشی از کار است، بخشی از کار نیز ارتباط مستمر است و هر مدرسه‌ای که می‌رویم سعی می‌کنیم یک رابط پیدا کنیم که رابط بین آن مدرسه و قرارگاه فرهنگی بخش باشد.

رابطان قرارگاه فرهنگی با مدارس

وی اضافه می‌کند: آن رابط ممکن است یک دانش‌آموز فعال، یک معلم و یا یک مدیر باشد. هر مدرسه‌ای که سر می‌زنیم یک یا دو رابط را انتخاب می‌کنیم و به طور مداوم در جریان فعالیت‌های فرهنگی آن مدرسه و گاها کمبودها و نیازمندی‌ها، گاها ابتکارات دانش‌آموزان و برنامه‌های آن مدرسه هستیم و ارتباط ما با آنها قطع نمی‌شود.

حسین‌پور در تبیین قرارگاه فرهنگی می‌گوید: قرارگاه فرهنگی یک مجموعه همگانی است و تعبیر مقام معظم رهبری است که فرمانده قرارگاه فرهنگی کشور خودشان هستند و به تعبیر ایشان نماز جمعه یک قرارگاه فرهنگی است و فرمانده آن قرارگاه امام جمعه است و همه‌ مجموعه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی دولتی و غیره تحت عنوان قرارگاه فرهنگی به طور مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند، یعنی یک هم‌افزایی میدانی مد نظر رهبر انقلاب است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بخش کاکی ادامه می‌دهد: فرهنگ روح حاکم بر جامعه است و قرارگاه فرهنگی به همه‌ دستگاه‌ها مربوط می‌شود. ماهیت قرارگاه، ماهیت رئیس و مرئوسی نیست، ماهیت کار برادرانه و خواهرانه در کنار هم است؛ بخشداری، فرمانداری، ادارات برق، گاز، آموزش و پرورش، کمیته‌ امداد و مجموعه‌های فرهنگی و همه و همه شامل می‌شود.

هویت‌بخشی به همه اقشار جامعه

وی می‌گوید: در حال حاضر کار را به این سمت می‌بریم که تشکل‌های مردم‌نهاد نیز هم در بحث تاثیرگذاری اجتماعی و هم در بحث تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و همه‌ برنامه‌های فرهنگی و عمرانی درگیر شوند. ما دنبال هویت‌بخشی به اقشار مختلف هستیم و همه هم، مردم هستند.

امام جمعه شهر کاکی که در برگزاری نماز جمعه خیلی از کلیشه‌ها را شکسته و همه امور را از صفر تا صد به نوجوانان و جوانان سپرده‌ است، بیان می‌کند: از مدیریت جمعه، برنامه‌های جانبی، مجری، مؤذن، انتظامات، امنیت، کمیته استقبال و کمیته اجتماعی و غیره همه را به گام دومی‌ها سپرده‌ایم.

وی می‌گوید: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در اوایل دهه‌ نود یعنی از میانه دهه‌ ۸۰ تا میانه دهه‌ ۹۰ رهبر انقلاب تدوین کردند و در دهه‌ ۹۰ سند ابلاغ شد اما متاسفانه اجرا نشد و افق این سند ۱۴۰۴ است. از روز اول دغدغه ما نیز همین بود که آن را اجرا کنیم. البته برش استانی این سند برای 10 استان کشور تدوین شده اما عملی نشده است.

حسین‌پور از سال ۱۳۹۸ که در بخش کاکی آغاز به کار کرده‌ است سعی کرده بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین رهبر معظم پیش رفته و الان کم کم به نتیجه‌های آن دست یافته است.

شهرستان دشتی معدن نیروی انسانی است

وی در اشاره به اقدام فرهنگی اخیر خود می‌گوید: از ابتدای سال تحصیلی جاری در بیش از نیمی از مدارس بخش کاکی حضور پیدا کرد‌ه‌ایم. بنیه اجتماعی، فرهنگی و معنوی که دانش‌آموزان ما دارند، فکر نمی‌کنم هیچ جایی دیده شود. در کل کشور نوجوانان و جوانان با استعداد هستند اما حقیقتاً حضرت آیت‌الله صفایی هم اینطور فرمودند که شهرستان دشتی و بخش کاکی معدن نیروی انسانی است و همانطور که یک جا نفت دارد، یک جا گاز دارد، بخش کاکی و شهرستان دشتی معدن نیروی انسانی است.

امام جمعه کاکی با بیان اینکه، حقیقتاً هر جا که دست می‌گذاریم نوجوانان باسواد، بااستعداد، باانگیزه، متعهد و متعصب هستند، ادامه می‌دهد: ما در چندین مقطع مشاهده کردیم که اگر به نوجوانان میدان بدهیم واقعاً موفق می‌شوند. یکی از جاهایی که ما نتیجه زحمات چندساله‌مان را گرفتیم، سفر دوم رئیس جمهور به استان بوشهر بود.

وی اضافه می‌کند: تمام کارهای استقبال و اموری که مربوط به سفر رئیس جمهور بود، در بخش کاکی همه را نوجوانان به عهده داشتند. براساس شبکه ارتباطی که بین تشکل‌های دانش‌آموزی دخترانه و پسرانه تمام مدارس بخش ایجاد کردیم و بر اساس این شبکه ارتباطی یک سری ایستگاه‌هایی با همکاری موکب‌های سطح بخش، ایستگاه‌های دانش‌آموزی استقبال از رئیس جمهور را ایجاد کردیم که شور و شوق در جامعه ایجاد شد، مطالبات مردم و دلنوشته‌ها برای رئیس جمهور جمع‌آوری شد. در روزی که رئیس جمهور به شهر خورموج تشریف آورد شاهد بودیم که بیش از ۶۰ درصد جمعیت حاضر در ورزشگاه، ساکنان بخش کاکی بودند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بخش کاکی در ادامه بیان می‌کند: ما دنبال کار تشکیلاتی و عمق‌بخشی هستیم، نه اینکه فقط در ظاهر کاری کرده باشیم که دانش‌آموز فکر کند فقط به عنوان سیاهی‌لشکر از او استفاده شده است. یکی دیگر از کارهایی که نوجوانان ما نقش‌آفرینی کردند، در زمینه برگزاری یادواره‌های دانش‌آموزی است که بهترین یادواره‌های شهدای دانش‌آموزی در استان بوشهر، در بخش کاکی برگزار می‌شود که این نیز نتیجه کار گروهی بین مدرسه‌ای دانش‌آموزان است.

نماز جمعه‌ گام دومی‌‌ها 

حسین‌پور معتقد است اگر تشکل‌های دانش‌آموزی تقویت شوند نتیجه آن چنین چیزی می‌شود. یک مورد آن برگزاری نماز جمعه شهر کاکی است که در استان به نماز جمعه‌ گام دومی‌‌ها معروف شده است. چون همه‌ امور مربوط به آن را نوجوانان بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه درسی سال به سال وضعیت قبولی دانش‌آموزان منطقه کاکی در کنکور بهتر می‌شود، می‌گوید: مدارسی که استعداد دارند با همکاری آموزش و پرورش برای آنان کلاس برگزار می‌شود و اساتید خوب برایشان معرفی می‌شود. در زمینه اجتماعی نیز برای نوجوانان برنامه تریبون آزاد گذاشته‌ایم و روزهای جمعه ساعت و 30: 10 دقیقه صبح نوجوانان و جوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان و بسیجی‌ها صحبت می‌کنند که در راستای تقویت نقش اجتماعی آنان است.

مدرسه، میدان اصلی رویارویی ما با دشمن

امام جمعه کاکی با تاکید بر اینکه میدان اصلی رویارویی ما با دشمن مدرسه است، ابراز می‌دارد: اگر از مدرسه جدا شویم و ارتباط نداشته باشیم طبیعتاً دانش‌آموزان را در میدان نخواهیم دید چون دشمن برای آنان برنامه‌ریزی می‌کند و مقداری زودتر از ما این را فهمیده است.

وی همچنین در اشاره به کمبودهای آموزشی منطقه می‌گوید: از ابتدای سال تحصیلی جاری که در مدارس حضور پیدا کرده‌ایم امکانات و تجهیزاتی که در مدارس است، در خورشان دانش‌آموزان و فرهنگیان بخش کاکی نیست. تجهیزات آموزشی، خصوصاً تجهیزات هوشمند متاسفانه خیلی کم است. علی‌رغم اینکه مجموعه آموزش و پرورش و شورای آموزش و پرورش زحمت می‌کشند اما نیاز به توجه بیشتری در بخش کاکی است، خصوصاً تخریبی بودن مدارس سطح بخش کاکی و همچنین کم بودن فضای آموزشی است.

حسین‌پور ادامه می‌دهد: در حال حاضر در یک فضا چهار آموزشگاه قرار دارد و مدارس دو شیفت خیلی زیاد است. خیلی از فضاهای آموزشی موجود نیز تخریبی هستند و سن آنها بالای ۴۰ سال است‌. مورد دیگر کمبود فضای معنوی و دینی در مدارس است. مدارس ما کمبود نمازخانه دارند چون فضای آموزشی کم است ناچارند از فضای نمازخانه برای کلاس درس استفاده کنند. اگر هم فضای مذهبی دارند، تجهیز نیست.

توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی در بخش کاکی

فرمانده قرارگاه فرهنگی بخش کاکی اضافه می‌کند: مساله دیگر سرانه‌ مطالعه و سرانه‌ فضای کتابخانه‌ای است که باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم اما متاسفانه در بخش کاکی با کمبود شدید فضای کتابخانه‌ای مواجه هستیم که باعث می‌شود فرهنگ کتابخوانی تضعیف شود.

وی خبرهای خوبی برای ساکنان بخش کاکی دارد و بیان می‌کند: ما برنامه‌های زیادی با همکاری کتابخانه عمومی داریم که انشاله قصد داریم با همکاری بخشداری کتابخانه سیار برای روستاهای بخش کاکی راه‌اندازی کنیم. کتابخانه مساجد و مدارس را تجهیز خواهیم کرد. یک کتابخانه عمومی هم برای شهر بادوله می‌خواهیم بسازیم. کتابخانه عمومی کاکی نیز در حال بازطراحی است.

کم‌رنگی اینترنت و شبکه‌های ملی در نوار ساحلی دشتی

وی فرهنگیان بخش کاکی را بسیار بسیار فرهیخته می‌داند و می‌گوید: مساله کمبود معلم فقط خاص بخش کاکی نیست و در کل کشور با این مساله مواجه هستیم و آموزش و پرورش منطقه در این زمینه توانسته است تا حدودی مدیریت کند و آرامشی در جو آموزش و پرورش ایجاد کند. مجموعه آموزشی و پرورشی منطقه دلسوز هستند و پای کار هستند.

امام جمعه کاکی همچنین با بیان اینکه یکی از پایگاه‌های فرهنگی کشور صداوسیما است، بیان می‌کند: در دهستان کبگان از توابع کاکی در زمان دولت قبل و هم دولت فعلی چند سال است که پیگیر آنتن صداوسیما هستیم و متاسفانه موفق نشده‌ایم. در نوار ساحلی شهرستان دشتی هم اینترنت و هم شبکه‌های ملی کم‌رنگ است.

لزوم تقویت روحیه‌ معنوی و امیدآفرینی 

به گزارش فارس، حضور فعال، پویا و میدانی جوانان در عرصه‌های مختلف می‌تواند توطئه‌های دشمنان نظام و انقلاب را نقش برآب کند و لازمه آن تقویت روحیه‌ معنوی و امیدآفرینی و نشاط در بین آنان است.

استفاده از ظرفیت جوانان گام دومی انقلاب اسلامی و هویت‌بخشی به آنان و مسئولیت‌‌آفرینی در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و ... و تقویت روحیه معنوی آنان در افزایش نشاط، امید و اراده‌ آنان بسیار تاثیرگذار است.

در دنیای امروز که دستخوش تحولات علمی و فناورانه، اخلاقی و فرهنگی است، شکل‌دهی و ساخت شخصیت و هویت کودکان و نوجوانان زمینه‌ساز روحیه‌ خودباوری و اعتماد به نفس آنان و در نتیجه امیدآفرینی در بین جوانان آینده‌ساز کشور است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول