اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

استقبال ایران از اقدام گوترش در استفاده از اختیاراتش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از اقدام گوترش در استفاده از اختیاراتش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت که شورای امنیت نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای در عمل به مسؤولیت‌هایش تعلل کرده و یا از انجام آن شانه خالی کند.

استقبال ایران از اقدام گوترش در استفاده از اختیاراتش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اقدام دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش در استفاده از اختیاراتش تحت ماده ۹۹ منشور ملل برای درخواست از شورای امنیت به منظور توقف حملات رژیم اسرائیل در غزه با استقبال جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (پنجشنبه) ۱۶ آذر ماه ضمن استقبال از این اقدام گفت: همانگونه که دبیرکل نیز در نامه خود تأکید کرده، گستردگی حملات به غزه، کشتار غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان، تخریب اماکن غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها و کوچاندن اجباری بخش قابل توجهی از مردم غزه به سایر مناطق این باریکه، تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای است.

به گزارش فارس، آنتونیو گوترش شامگاه چهارشنبه در نامه‌ای بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه هشدار داد و اعلام کرد: «اوضاع در غزه، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند». گوترش همچنین از اعضای شورای امنیت خواسته تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد. (اینجا بخوانید)

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخواست دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت برای متوقف ساختن حملات رژیم صهیونیستی و فراهم ساختن زمینه برای امدادرسانی فوری و کامل به مردم غزه را اقدامی کاملاً درست و در تطابق با وظایف و اختیارات قانونی دبیرکل خواند و افزود: چنین درخواستی از مسؤولیت‌های اخلاقی و انسانی وی در چنین شرایطی نیز به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: اطلاعات مندرج در نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت، با به تصویر کشیدن وخامت بسیار بالای اوضاع در غزه، ثابت می‌کند که اقدام فوری و جدی همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی ذیربط برای توقف حملات و جنایات رژیم اشغالگر و حمایت از مردم مظلوم غزه کاملاً ضروری و اجتناب ناپذیر است و در این راستا، مسؤولیت اصلی با شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از نظر حقوقی دارای وظایف صریح و قطعی در جلوگیری فوری از تجاوز و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و باید به این مسئولیت خود سریعاً عمل کند.

* شورای امنیت نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای از مسؤولیت‌های خود شانه خالی کند

کنعانی با بیان اینکه وضعیت بحرانی در غزه در سایه استمرار جنایات جنگی و نسل‌کُشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی و ابعاد حقوقی آن و تهدیدات تداوم این وضعیت علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کاملا روشن و مستلزم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت است، تصریح کرد که این شورا نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای در عمل به مسؤولیت‌های خود در این زمینه تعلل یا از انجام آنها شانه خالی کند.

به گزارش فارس، گوترش در همین خصوص روز پنجشنبه در حساب ایکس (توئیتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و درخواست می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری را اعلام کند».

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه نیز نسبت به شرایط بحرانی در غزه هشدار داده و گفته بود: «هیچ حفاظت موثر از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند. اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی هرگونه مماشات، تعلل و انفعال شورای امنیت در این زمینه به منزله ترغیب و تشویق عملی نیروهای جنایتکار رژیم اشغالگر برای کشتار بیشتر مردم غزه، تخریب گسترده‌تر اماکن و اموال آنها و تشدید آوارگی و رنج و آلام بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن در غزه بوده و معنی آن چیزی جز شراکت در این جنایات نیست.

* توقف بشردوستانه بازی با کلمات است

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر لزوم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت در عمل به مسؤولیت‌های قانونی خود در توقف فوری و کامل حملات جنایتکاران اسرائیلی علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری، اعلام می‌کند که عباراتی مثل «توقف بشردوستانه» صرفاً بازی با کلمات بوده که فقط ارتکاب جنایات اشغالگران را به تأخیر می‌اندازد، ولی متوقف نمی‌کند. 

کنعانی خاطرنشان کرد: بنابراین، تنها اقدام موثر مورد انتظار از شورای امنیت، تصمیم فوری آن با عباراتی روشن و قاطع در وادار ساختن رژیم اسرائیل به توقف فوری، کامل و مداوم کلیه حملات و اقدامات نظامی خود در غزه، کرانه غربی فلسطین و علیه سایر کشورهای منطقه است.

به گزارش فارس، براساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، دبیرکل این سازمان می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کرده و اعضای این شورا را برای برگزاری نشستی فوری فرابخواند تا برای بحران پیش رو فورا اقدام کنند. این ماده تاکنون تنها ۹ بار استفاده شده و این نخستین‌بار است که در دوران ریاست گوترش بر سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ تاکنون از آن استفاده می‌شود.

نماینده امارات عربی متحده در شورای امنیت در پاسخ به نامه گوترش اعلام کرده که پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت ارائه کرده و خواستار تصویب فوری قطعنامه آتش‌بس شده است.

به گزارش فارس، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر نیز شب گذشته در تماسی تلفنی از تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای توقف حملات رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه حمایت کرده و قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات غزه و کرانه باختری را به عنوان تمرکز جامعه جهانی بر راه‌حل سیاسی مورد توجه قرار دادند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول