به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، نخستین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی در راستای توسعه برنامه های تحول آفرین دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه ۱۴ آذرماه با حضور معاونین وزارت صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
ترویج تبلیغات اخلاقی باید صورت گیرد
عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز ضمن بیان برنامه های این همایش گفت: امروز با چالش ها و فرصت های زیادی در صنعت تبلیغات روبرو هستیم. یکی از چالش های مهم، تغییر سریع در فناوری است. یکی از راه های مهم مواجهه با این چالش، پیوند صنعت و تبلیغات است. تبلیغات نوین و جدید میتواند مکمل رسانه ملی باشد که مجموعه ای از تحولات بنیادین در این عرصه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این همایش میتواند به توسعه صنعت تبلیغات با جامعه علمی کمک کند. در آستانه ورود به انقلاب پنجم صنعتی با بروز و ظهور فناوریهای نوین در عرصه تبلیغات هستیم. انقلاب پنجم صنعتی به دنبال تلفیق فناوریهای دیجیتال زیستی خواهد بود.
تولید بدون مصرف معنایی ندارد
در ادامه این همایش علیرضا شاهمیرزایی معاون وزارت صمت درباره کمیسیون برند اظهار کرد: در آیین نامه ماده ۸ قانون رفع موانع تولید و در آییننامه دولت، هم به کمیسیون برند توجه شده و هم به طور خاص کمیسیون تبلیغات در آن آمده است؛ در همه کمیسیون ها نقش اصلی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده دارد. هدف از ایجاد این کمیسیون، تسهیل و کمک به صنعت برندسازی کشور است. سیاستی هم که وزیر صمت تعیین و ابلاغ کرد تولید مبتنی بر صادرات است.
وی افزود: تولید بدون مصرف معنایی ندارد. ما باید سطح مصرف جامعه را کنترل کنیم. مصرف بیش از اندازه مواد اولیه مذموم است. موضوع محوری این کمیسیونها استفاده از فناوری های نوین است. همچنین در این کمیسیون تاکید بر اصلاح مصرف شده است و با آن، هم مصرف داخلی کاهش یافته و هم از تجملگرایی پرهیز میشود.
معاون وزیر صمت با اشاره به تبلیغات خودروهای برقی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از تبلیغات خودرو برقی حمایت ویژه میکند.
تغییر نام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
فرشاد مهدیپور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تبلیغات در تولید خاطرنشان کرد: امروز تبلیغات، یکی از مجاری بزرگ تولید محتوا است و قابلیت زیادی به مخاطبان داده که در عرصه تبلیغات و عرضه محصولات خود با مشتریان پیش بروند. همه اینها امر تبلیغات را دچار تحول کرده است. امروز به مدد کلان دادهها، کالاها خیلی در دسترس قرار گرفته و تبلیغات، نقطه به نقطه نیاز مصرفکنندهها را توجیه میکند.
وی افزود: تبلیغات در گذشته محدود به تلویزیون بود اما اکنون در شبکههای مجازی بسیار توسعه پیدا کرده است. رشد فناوری بسیار بالاست و نمیدانیم در آینده شاهد چه چیزی خواهیم بود. ما باید به عنوان تنظیمگر، این مسیر را تسهیل کنیم و بنا به شرایط، تصمیماتی اخذ کنیم که به کمک این صنعت آید تا این عرصه به عنوان عرصه پر مخاطب پیش رود.
مهدیپور همچنین با اشاره به تغییرنام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت تبلیغات و امور رسانهای گفت: این تغییر، تبلیغات و دفاتر مرتبط با آن را با کمک بخش خصوصی ارتقا داد و موجب تحول ارتباطات با وزارت صمت خواهد شد.
گفتنی است تفاهمنامهای در حوزه تبلیغات میان معاونین وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.
پایان پیام/