اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

HIV همان ایدز است؟

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تمام خدمات بهداشتی و درمانی بیماری ایدز در کشور به صورت رایگان و محرمانه انجام می‌شود، گفت: درمان ضدویروسی برای این بیماری وجود دارد که از مرگ فرد جلوگیری می‌کند.

HIV  همان ایدز است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بیماری ایدز توسط ویروس اچ‌آی‌وی منتقل می‌شود. این ویروس سلول‌های ایمنی بدن را تضعیف می‌کند تا جایی که دیگر توانایی مبارزه با بیماری‌های جفتی را نخواهد داشت.

ویروس اچ‌آی‌وی با تاثیر بر روی سلول‌های گلبول‌های سفید بدن به خصوص لنفوسیت‌ها که نقش مهمی در مبارزه با انواع عفونت دارند مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا می‌گیرند؛ ایدز آخرین درج عفونت ویروس اچ‌آی‌وی است افراد مبتلا به این بیماری تعداد گلبول‌های سفید بدنشان کاهش یافته است که معمولا با بیماری‌های دیگری همراه خواهد بود.

ویروس اچ‌آی‌وی اگر مورد درمان قرار نگیرد در حدود ۱۰ سال به بیماری ایدز تبدیل می‌شود بیماری ایدز مرحله‌ای از علائم و نشانه‌های بالینی است که به صورت مستقیم با اختلالات سیستم بدنی بدن ناشی از عفونت اچ‌آی‌وی مرتبط می‌شود.

حسین بیگلری، دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با یادآوری هفته اطلاع‌رسانی ایدز از نهم تا پانزدهم آذرماه در تعریف ایدز، گفت: مرحله انتهایی بیماری اچ‌آی‌وی، ایدز است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی تاریخ بشریت بوده که از حدود ۴۲ سال پیش اولین موارد در دنیا شناسایی شد و تا به امروزه براساس برآورد تخمینی بیش از ۷۵ میلیون نفر در سرتاسر دنیا مبتلا شدند.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: علی‌رغم اینکه این بیماری درمان ۱۰۰درصد ندارد، اما در روزگاران جدید درمان ضدویروسی وجود دارد که از مرگ فرد جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: فرد تحت درمان‌های دارویی قرار گیرد به حدی تعداد ویروس‌ها پایین می‌آید که می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد و دیگر توانایی انتقال بیماری به دیگران را نداشته باشد، از بیماری ایدز باید اندزدایی شود.

بیگلری با یادآوری شعار نمادین امسال هفته اطلاع‌رسانی ایدز «همه ما تست اچ‌ای‌وی می‌دهیم»، گفت: تمام خدمات بهداشتی درمانی بیماری ایدز در کشور به صورت رایگان و محرمانه انجام می‌شود، از فرد مشکوک تست اچ‌آی‌وی به صورت رایگان و محرمانه گرفته و اگر مبتلا شناسایی شود بلافاصله با درمان‌های دارویی بیماری را تحت کنترل می‌گیرند.

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری ایدز، گفت: ویروس اچ‌آی‌وی که مرحله انتهایی آن به اسم ایدز می‌شناسیم از راه‌های بسیار محدود و مشخصی منتقل می‌شود که فرد می‌تواند به راحتی از آن پیشگیری کند.

بیگلری خاطرنشان کرد: در کرونا و آنفولاآنزا با سرفه عطسه بیماری منتقل می‌شود، اما راه‌های انتقال ویروس اچ.آی.وی از بدن یک فرد به بدن فرد دیگر بسیار محدود است، یکی از راه‌های اساسی انتقال  استفاده از سرنگ تزریقی مشترک و یا اعتیاد تزریقی مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط جنسی غیرایمن دیگر راه انتقال آن است، که این موضوع به ویژه برای بانوان مخاطره‌انگیز است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سومین راه انتقال را از مادر آلوده به جنین به خصوص در ماه‌های آخر بارداری عنوان کرد و گفت: اگر مادر بارداری مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی باشد اگه در دوران بارداری دارو و تحت درمان ضدویروسی داده شود، فرزند سالم متولد خواهد شد.

وی گفت: ویروس اچ.آی.وی در خارج از بدن انسان به سرعت از بین می‌رود و خارج از بدن انسان هیچگونه قابل انتقالی را ندارد، لذا از طریق نیش حشره، حمام رفتن و استخر رفتن منتقل نمی‌شود. 

بیگلری از نقص ایمنی اکتسابی در بدن آلوده به ویروس اچ‌ای‌وی صخن گفت و افزود: فرد در مقابل بیماری‌ها بلادفاع می‌شود؛ انواع میکروب‌ها؛ قارچ‌ها، انگل‌های، بیماری سل و برخی از سرطان‌ها به سراغ فرد اچ‌آی‌وی مثبت می‌رود این مرحله انتهایی همان ایدز است.

وی اضافه کرد: از زمان ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن تا زمانی که فرد وارد مرحله انتهایی ایدز می‌شود، گلبول‌های سفید تخریب و سیستم دفاعی تضعیف می‌شود؛ این طیف علائم از بی‌علائم بودن تا مرحله آخر که به انواع عفونت‌ها قارچی و میکروب‌ها مبتلا می‌شود، ادامه دارد. 

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول