اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: اسرائیل به کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای شیمیایی بپیوندد

روسیه ضمن ابراز نگرانی از احتمال استفاده اسرائیل از سلاح‌های شمیایی از این رژیم خواست هر چه سریعتر «کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی» را تصویب کند.

روسیه: اسرائیل به کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای شیمیایی بپیوندد

به گزارش گروه بینن‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر شالگین»، نماینده روسیه در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی امروز چهارشنبه (۹ آذر/۲۹ نوامبر) از احتمال استفاده اسرائیل از سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی کرد.

شالگین که در بیست و هشتمین جلسه همایش کشورهای عضو این سازمان حضور داشت گفت روسیه از «گزارش‌های رسانه‌ای» در این خصوص نگران است و به همین دلیل از اسرائیل خواسته هر چه سریعتر «کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی» را به تصویب برساند.

اسرائیل در کنار سه کشور مصر، کره شمالی و سودان طرف‌هایی هستند که هنوز کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را به تصویب نرسانده‌اند.

«فرناندو آریاس»، دبیر کل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هم پیش از این از احتمال استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی در درگیری‌های میان اسرائیل و حماس ابراز نگرانی کرده بود.

«رضا نجفی»، معاون نماینده وزیر خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی هم روز دوشنبه از این سازمان خواسته بود به تحقیق درباره گزارش‌ها در خصوص احتمال استفاده اسرائیل از گاز اعصاب در تونل‌های تحت کنترل حماس در غزه بپردازد.

پایگاه میدل‌ایست‌آی چند هفته پیش گزارش داده بود نظامیان ارتش رژیم اسرائیل ممکن است زیر نظر نیروی دریایی آمریکا برای نفوذ به تونل‌های حماس در غزه از گاز اعصاب استفاده کنند.

استفاده اسرائیل از سلاح‌های کشتار جمعی امری مسبوق به سابقه است. نخستین استفاده اسرائیل از این سلاح ها به جنگ سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد. در آن زمان، گروه‌های صهیونیستی به رهبری «دیوید بن گوریون» که اولین نخست‌وزیر اسرائیل بود برای ایجاد رعب و وحشت در بین فلسطینی‌های بومی از گازهای ممنوعه سمی استفاده کردند.

همچنین چنانکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گزارش داده گروه‌های صهیونیست در ماه مه سال ۱۹۴۸ آب آشامیدنی شهر «عکا»  در فلسطین را به باکتری بیماری حصبه آلوده کردند که بسیاری از ساکنان این شهر را به این بیماری مبتلا کرد.

در سال ۲۰۰۱ هم اسرائیل دست‌کم در ۸ مورد از گازهای سمی اعصاب علیه مردم فلسطین استفاده کرد. گزارش‌ها حاکی است استفاده از این گازها از تاریخ ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۱ از منطقه غزه (خان یونس و منطقه‌ای در مجاور آن به نام «اردوگاه قربی») آغاز شده و تا پایان مارس سال ۲۰۰۱ ادامه داشته است.

گزارش‌های منابع مستند حاکی است افرادی که در معرض این گازها قرار گرفته بودند به علایم بالینی زیادی از جمله تشنج مبتلا شده بودند. مورد دیگر استفاده از این سلاح‌ها به اکتبر سال ۲۰۰۳ برمی‌گردد. در اکتبر سال ۲۰۰۳ گزارش شد نیروهای اسرائیلی در شهر «رفح» در نوار غزه نارنجک‌های گازی شلیک کرده‌اند.

مقامات پزشکی از مردم خواستند به هر قیمتی شده از این حمله‌های گازی فرار کنند، چرا که این گازها علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی دستگاه عصبی را نیز دچار مشکل می‌کند. مضاف بر این، تهدید یک وزیر اسرائیلی به استفاده از سلاح اتمی در غزه در روزهای گذشته جنجالی شده است.

«عمیخای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی (عضو حزب عوتسما یهودیت) ماه گذشته گفته بود استفاده از سلاح‌های اتمی در غزه یکی از گزینه‌های اسرائیل است.

الیاهو روز ۱۴ آبان‌ماه در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به یک مجری که گفته بود آیا انتظار دارد اسرائیل در غزه از سلاح هسته‌ای استفاده کند گفت: «این هم یکی از راه‌هاست. راه دیگر مطمئن شدن از چیزی است که برای ما مهم است.آنها از مرگ نمیترسند پس این کاری نمیکند برای آنها. باید بفهمیم چه چیزی آنها (مردم غزه) را میشکند... ما با اخلاق من‌درآوردی، بازدارندگی ارتش دفاعی اسرائیل را شکسته‌ایم.»

بسیاری از تحلیلگران این سخنان وزیر رژیم اسرائیل را نشان‌دهنده پایان سیاست ابهام درباره سلاح‌های رژیم اسرائیل توصیف کرده‌ و از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند برنامه تسلیحاتی این رژیم را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول