اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  هنر و رسانه

روضه‌خوانی در کنار مستندات تاریخی در نمایش‌های آیینی+ فیلم

کاظم فلاح‌زاده نویسنده نمایش«بهشت در آتش» گفت: دیدگاه هنری و هیئتی در نمایش‌های آیینی و مذهبی باید با یکدیگر ادغام شود و باید در کنار روضه‌خوانی به مستندات وقایع تاریخی هم توجه شود.

روضه‌خوانی در کنار مستندات تاریخی در نمایش‌های آیینی+ فیلم

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، نمایش آیینی «بهشت در آتش» به کارگردانی علی جاور و نویسندگی حجت الاسلام سید کاظم فلاح‌زاده به مناسبت ایام فاطمیه (س) در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به مدت ۶ شب اجرا می‌شود.

«بهشت در آتش» به همت حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششم تا یازدهم آذرماه ساعت ۱۸:۳۰ بر روی صحنه می‌رود. این نمایش کاری از هنرمندان ابرکوهی است که به تهران رسیده است.

علی جاور کارگردان نمایش «بهشت در آتش» در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا درباره موضوع این نمایش گفت: «بهشت در آتش» روایت تاریخی از شهادت حضرت زهرا (س) است. محوریت این نمایش از آموزه‌های دینی و اعتقادی است و مظلومیت ولایت از دیدگاه بصیرت‌افزایی، آگاهی، ولایت‌مداری، دشمن‌شناسی و هوشیاری امت اسلام در برابر فتنه‌ها را روایت و تاکید می‌کند.

وی افزود: گروه «بهشت در آتش» گروهی کاملا مردمی است. به غیر از گروه فرم و حرکت این نمایش که دانشجویان و هنرآموزان هنر هستند بازیگران دیگر آن از قشر کارمند، کارگر و کشاورزان هستند که کارهای متفاوت مذهبی اجرا کرده‌اند. در این نمایش ۶۰ نفر بازیگر و عوامل پشت‌صحنه بومی شهرستان ابرکوه استان یزد حضور دارند. از جمله بازیگران آن را می‌توان ابوالفضل صادقیان، حسن حسن‌پور، علی نداف و مصطفی مهدی‌پور نام برد.

جاور با اشاره به استقبال مخاطبان از آثار مذهبی خاطر‌نشان کرد: نمایش‌های مذهبی مخاطبان خود را دارد اما به این صورت نیست که تمام مخاطبان قشر مذهبی جامعه باشد؛ عده‌ای از تماشاگران از مسیرهای طولانی و شهرستان‌ها برای دیدن این نمایش می‌آیند. در یزد ۱۵ هزار نفر به تماشای این نمایش نشستند. یکی از اتفاق‌هایی که باعث دیده شدن بیشتر نمایش می‌شود بحث اطلاع‌رسانی است که اگر به خوبی انجام شود با استقبال بیشتری هم روبرو می‌شویم.

کارگردان این نمایش ادامه داد: بنده چند نمایش مذهبی بازی و اجرا کرده‌ام؛ اما «بهشت در آتش» را که فضای میدانی، بزرگتر و جدی‌تر در نمایش برای بنده است را برای اولین بار کارگردانی کرده‌ام که تجربه بسیار خوبی بود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: گروه‌ «بهشت در آتش» نمایش‌های مختلفی را در کربلا، مشهد و شهرستان‌های دیگر اجرا کرده‌اند. این گروه، گروهی شناخته شده در سطح کشور است و به درخواست حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای بهمن این نمایش در حال اجرا است.

عمار راوی «بهشت در آتش»

در ادامه حجت الاسلام سید کاظم فلاح‌زاده نویسنده نمایش«بهشت در آتش» به خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: همان‌طور که گفته شد موضوع این نمایش روایتی از وقایع ایام شهادت حضرت زهرا(س) است. راوی این داستان شخصیتی عمار است و از زمان جنگ صفین این نمایش آغاز می‌شود. عمار هنگام شهادتش، به زمان فاطمیه برمی‌گردد و آن را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: بنده چهار کار مشترک با گروه هنری آیینه انجام داده‌ام، اما در«بهشت در آتش» اولین کار نویسندگی را هم با این گروه تجربه کرده‌ام. خورشید در خرابه، گفت‌وگوی آب و علمداران نمایش‌های گروه هنری آیینه است که تا کنون اجرا شده‌اند.

فلاح‌زاده درباره روند نمایش‌های آیینی تصریح کرد: تعداد اجرای نمایش‌های آیینی و مذهبی در کشور زیاد است اما با ۲ دیدگاه متفاوت این نمایش‌ها اجرا می‌شود. برخی به آن دید هنری دارند و عده‌ای دیگر دیدگاه هیئتی. تنها توجه به یک دید باعث ضعف کار در نمایش‌های مذهبی می‌شود و هردو باید در یکدیگر ادغام شوند.

وی افزود: اتفاقی که می‌افتد باعث می‌شود تا در نمایش‌های آیینی بیشتر به روضه‌خوانی پرداخته شود و از مستندات دور می‌شود. ما در این نمایش سعی کردیم اول واقعه درست را نشان دهیم و در انتها به سراغ روضه برویم تا مخاطب به درستی آن را درک کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول