اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

وزارت بهداشت: دیابت و فشارخون ۵۵ میلیون ایرانی پایش می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه صف اول گفت:دیابت و فشار خون بالا از عوامل بسیار مهمی هستند که در مرگ و میرها شاهد آن هستیم.

وزارت بهداشت: دیابت و فشارخون ۵۵ میلیون ایرانی پایش می‌شود

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امشب دوشنبه 6  آذرماه  1402 در برنامه صف اول شبکه خبرضمن اشاره به غربالگری دیابت و فشارخون گفت: ما برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت ماه شروع کردیم که این برنامه، شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر را محور قرار داده است.

فرشیدی ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاهای ما سیستمی تحت عنوان مراقبت‌های فعال در حال انجام است که توسط بهورزها یا پایگاه‌های سلامت ما انجام می‌شود. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه امکان دسترسی مردم در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفرکم بود، لذا با ارائه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، دنبال ایجاد دسترسی مناسب برای مردم و آموزش مراقبین سلامت بودیم تا بتوانیم پیگیری فعالی را داشته باشیم هنر ما این است که افراد را قبل از ابتلای به بیماری پیدا کنیم.

وی افرود: ما دو گروه داریم، عده‌ای که می‌دانند بیمار هستند یعنی می‌دانند فشار خون یا دیابت دارند و تا زمانی که دیابت و پرفشاری خون عارضه‌ای از خود نشان نداده می‌گوییم زمان خوبی تشخیص داده شده و قابل درمان است.

فرشیدی اظهار داشت: لذا از زمانی که ما این طرح را شروع کردیم،کم کم گسترش آن را شاهد بودیم مخصوصاً امروز که جمعیت تحت پوشش را به ۲۰ میلیون نفر در ۱۸۲ شهر افزایش دادیم و یک پویشی را با هدف ارتقای سواد سلامت تعریف کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به علت انتخاب پرفشاری خون و دیابت در این طرح افزود: این دو عامل بسیار عوامل مهمی هستند که در مرگ و میرها شاهد آن هستیم.همچنین در هزینه‌های درمانی که به سیستم درمانی ما تحمیل می‌کند بسیار مسئله مهمی است و بیش از ۸۳ درصد مرگ و میرهای ما را بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهند.

وی گفت:پرفشاری خون عوارضی را دارد که شامل سکته قلبی و مغزی است و شاید هم منجر به مرگ نشود اما زمانی که اتفاق می‌افتد بخشی از عضله قلب از بین می‌رود و قلب نارسا می‌شود و فرد باید سال‌ها  به عنوان یکی از عوارض فشار خون با نارسایی قلب زندگی بکند.

فرشیدی ادامه داد: در حالی که ما اگر بتوانیم قبل از اتفاق این بیماری‌ها افراد را مطلع کنیم  می‌توانیم آنها را درمان کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به پر هزینه بودن درمان این بیماری ها افزود: زمانی که فرد به دلیل دیابت و پرفشاری خون وابسته به دستگاه دیالیز بشود تصورش زجرآور است و کلی از مشکلات روحی روانی را برای فرد ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به عدم آگاهی بخشی از مردم از بیماری خودشان گفت: درصد قابل توجهی از مردم از دیابت خود اطلاع ندارند.

فرشیدی ادامه داد: هدف ما هم این است که به مردم بگوییم پرفشاری خون و دیابت مهم است اما در گام بعدی می‌خواهیم به مردم بگوییم که آیا در ماه گذشته فشار خون خودشان را کنترل کرده اند یا خیر و این برای ما مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر ما به موقع بیماری هارا تشخیص بدهیم میتوانیم هر دو مورد را در مراحل اولیه  با درمان مناسب، از جمله درمان‌های غیر دارویی، تنظیم فعالیت بدنی و تنظیم غذای مصرفی و بدون درمان های دارویی درمان کنیم.

وی ضمن اشاره به درصد ابتلای افراد به فشار خون تصریح کرد: هم اکنون افراد ۱۸ سال به بالا ،حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد پرفشاری خون و افراد ۳۰ سال، حدود ۳۱ درصد پرفشاری خون دارند.

فرشیدی ادامه داد: از این ۳۰ درصد که پرفشاری خون دارند  تنها ۶۰ درصد آنها می‌دانندکه پرفشاری خون دارد و از این ۶۰ درصد ۵۷ درصد درحال درمان هستند و از این ۵۷ درصد صرفاً ۲۴.۵ درصد کنترل شده است یعنی در حال دریافت دارو و  استفاده از رژیم غذایی مناسب هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود : ما باید به هر شکلی که می‌توانیم ملت را به آگاهی برسانیم و به همین منظور براساس ارتباط بسیار خوبی که با اپراتورهای تلفن همراه داریم ، از 10 آذر می‌خواهیم روزی یک میلیون پیامک که حاوی یک لینک الکترونیک هست را برای مردم ارسال کنیم.

وی گفت: انتظار داریم در این برنامه تعداد مراقبان ا ف زایش پیدا کند و باید این مراقب، به دنبال افراد سالم باشد نه افراد بیمار یعنی باید به دنبال افرادی باشد که نمی‌دانند بیمار هستند و قبل از اینکه عارضه پیدا بکنند آنها را مطلع بکنند.

فرشیدی تصریح کرد: با ایجاد این پتانسیل ، که مراقب بتواند به شکل فعال و به صورت تماس تلفنی و حتی حضوری پیگیر بیمار باشد میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حضور بیمه ها در این طرح گفت: بیمه‌ها ازجمله بیمه سلامت در این برنامه ما کاملاً حضور دارند حتی هم اکنون برخی از پزشکانی که در بیمه سلامت شاغل هستند ، تحت عنوان پزشکان خانواده مشغول هستند که در سیستم ما به این مراقبین سلامت و وصل می باشند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم این حس را ایجاد کنیم که هر کس برای سلامت خودش باید وقت بگذارد و در مراکزی که دولت با تامین بودجه آن ها را تعبیه کرده است، مراجعه بکند می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم .

فرشیدی گفت: ما باید به مردم اطلاع بدهیم تا مردم آشنا بشوند که مراقب ین سلامتی وجود دار ن د که به طور رایگان به مردم خدمات می‌رساند و در صورتی که خودشان مراجعه نکنند خودشان ضرر خواهند کرد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: قطعاً هدف وزارت بهداشت این است که ۲۰ میلیون در جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر و 35 میلیون در شهرهای زیر 20 هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار بدهد و باید تا پایان سال ۵۵ میلیون نفر تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند و در سال آینده تمامی مردم تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت .

وی ضمن اشاره به لزوم آگاه سازی مردم گفت: قبل از اینکه فضایی را ایجاد کنیم باید این احساس را ایجاد کنیم که مردم در این طرح ها حضور پیداکنند تا زمانی که مردم پای کار نباشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد .  

فرشیدی ادامه داد: یعنی اول باید سواد سلامت را ایجاد کنیم و بگوییم در صورت حضور درمراکز سلامت، مراجعه شما به بیمارستان‌ها بسیار اندک خواهد شد امروز خدمات رایگان و خدمات ارزانتری را دریافت می‌کنید اما در آینده کمتر به بیمارستان مراجعه خواهید کرد .

فرشیدی تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است درمان برخی بیماری‌ها خیلی ساده باشد حتی با مسکن خیلی کوچک و کم قیمت‌تر درمان شود اما اگر این بیماری ساده پیگیری نشود منجر به بیماری خیلی بزرگ تر و هزینه‌های بسیار سرسا م‌آور تر خواهد شد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به لزوم ایجاد زیر ساخت ها برای مراقبین سلامت گفت: ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا مراقب ین سلامت به راحتی بتوان ن د با بیمار ارتباط برقرار کند.  

وی ادامه داد: مراقب سلامت ما ، طبق یک استاندارد که وجود دارد ارائه خدمات میکند و با نظارت خاص ی که انجام میشود و بر اساس پیمایشی که از کار مراقب صورت میگیرد مشوق‌هایی دریافت خواهد کرد.

فرشیدی با اشاره به موضوع پرونده الکترونیک گفت: هنوز ما پرونده الکترونیک سلامت را در کشور نداریم و باید بر اساس کد ملی هر فرد ، سوابق بیماری هر فرد را ذخیره داشته باشیم .  

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما نیاز داریم پرونده سلامت الکترونیک هر فرد را داشته باشیم در این موضوع هر چقدر که هزینه ک نیم باز هم کم است به این دلیل که این پرونده سلامت الکترونیک بسیار مهم و مفید است .

وی در پایان افزود: تا پایان سال حدود ۴۰۰۰ نفر دیگر به عنوان مراقب سلامت باید برای ۱۸۳ شهر اضافه شود همچنین ۴۰۰۰ نفر هم در حوزه بهروزی باید اضافه شود و ۶۰۰۰ نفر هم کارشناس بهداشت باید تا قبل بهمن وارد برنامه کاری شوند و آزمون آن هم برگزار شده است و در سال آینده دو برابر این رقم نیرو نیاز است تا بتوانیم این طرح را به طور مفید به اجرا کنیم .

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول