اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آغاز ساخت خط آهن بین قزاقستان و ازبکستان

ساخت خط آهن جدید قزاقستان به ازبکستان با هدف توسعه بیشتر پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت در منطقه «ترکستان» به طول 152 کیلومتر آغاز شد.

آغاز ساخت خط آهن بین قزاقستان و ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، ساخت خط آهن جدید «دربازا - مکتارال» به طول 152 کیلومتر در منطقه «ترکستان» قزاقستان آغاز شد.

این پروژه زیربنایی بزرگ به دستور «قاسم ژامرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در حال اجرا است و هدف آن توسعه بیشتر پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت است.

به عنوان بخشی از این پروژه، یک پست بازرسی جدید در مرز دولتی قزاقستان و ازبکستان افتتاح خواهد شد.

به طور کلی، از ابتدای سال جاری، حجم حمل‌ونقل کالا بین قزاقستان و ازبکستان بالغ بر 25.8 میلیون تن بوده است. جریان اصلی محموله از ایستگاه بین ایالتی «ساریاگش» می‌گذرد که امروزه با ظرفیت قابل قبولی فعالیت می‌کند.

ساخت یک خط راه‌آهن جدید، امکان هدایت محموله‌ها را از بخش موجود «ساریاگاش - تاشکند» به یک خط جدید، رفع ازدحام در ایستگاه ساریاگش و افزایش ترافیک صادراتی در مسیر ازبکستان به طور کلی امکان‌پذیر می‌سازد.

علاوه بر این، این پروژه با اتصال آن به شبکه اصلی راه آهن قزاقستان به توسعه منطقه ترکستان کمک خواهد کرد.

«علی‌خان اسماعیل‌اف» نخست‌وزیر قزاقستان خاطرنشان کرد که امروز رویداد مهم دیگری در کشور در حال وقوع است.

وی گفت: راه آهن شریان‌های فولادی است که توسعه حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور ما را تضمین می‌کند. سال گذشته حداکثر حجم محموله در 30 سال استقلال قزاقستان حمل شد که بالغ بر 245 میلیارد تن کیلومتر بود. 

وی تاکید کرد: تا پایان سال حجم حمل‌ونقل کالا با ازبکستان حدود 31 میلیون تن پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

این پروژه به دو مرحله تقسیم می‌شود. اولین مورد شامل ساخت خط «ارداوت - ماقتارال» مرز دولتی ازبکستان با دسترسی به ایستگاه سیردریا است.

مرحله دوم شامل راه اندازی شعبه «ژتیسای - مرز دولتی ازبکستان» با دسترسی به همان ایستگاه است. در مجموع 152 کیلومتر مسیر راه آهن ساخته خواهد شد.

برای این پروژه، خرید 19.7 هزار تن ریل و همچنین 280 هزار دستگاه تراورس بتن مسلح و بست ریل در نظر گرفته شده است.

ساخت خط آهن جدید 3 هزار و 400 شغل ایجاد می‌کند. سهم قزاقستان در این پروژه 85 درصد خواهد بود.

«قانات آلماگامبتوف» نایب رئیس هیئت مدیره  راه آهن قزاقستان تاکید کرد که خط داربازا - مکتارال دو منطقه دورافتاده منطقه «ترکستان - مکتارال و ژتیسای» را به دیگر نقاط کشور متصل می‌کند.

وی گفت: 9 ایستگاه ساخته خواهد شد. این پروژه دسترسی مستقیم کالاها از قزاقستان به این مناطق و از این مناطق به آستانه را فراهم می‌کند. اکنون آنها مجبور به عبور از مرز با ازبکستان هستند که بر توسعه مناطق تأثیر می‌گذارد. 

به گفته وی، پتانسیل ترانزیتی قزاقستان نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بحث ساخت خط آهن از طریق پاکستان به هند در حال بررسی است. راه اندازی خط دربازا - مکتارال کمک قابل توجهی برای قزاقستان در توسعه این مسیر استراتژیک خواهد بود.

آلماگامبتوف ادامه داد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که ترافیک محموله نیز 10 تا 14 میلیون تن افزایش یابد. در آینده، امکان افزایش 20 تا 25 میلیون تن وجود دارد. این بخش با دور زدن هاب تاشکند، محموله‌ها را در هر دو جهت بسیار سریع‌تر منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان بخشی از گسترش بیشتر پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت قزاقستان، دولت به طور سیستماتیک روی توسعه زیرساخت‌های راه آهن تمرکز دارد. به طور خاص، ساخت خط دوم در بخش «دوستیق - موینتی» و یک راه آهن جدید با دور زدن آلماتی در حال انجام است.

قرار است در آینده نزدیک کار راه آهن جدید «بختی - ایاغوز» با دسترسی به سومین تقاطع بین‌المللی با چین آغاز شود. در مجموع، بیش از 1300 کیلومتر راه آهن در این کشور طی سه سال برنامه‌ریزی شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول