اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جشن شکرگزاری گندم در بیجار برگزار شد

جشن شکرگزاری گندم با حضو جمعی از مسوولان و کشاورزان در بیجار برگزار شد.

جشن شکرگزاری گندم در بیجار برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، محمدحسین محبیان فرماندار بیجار ظهر امروز در مراسم جشن شکرگزاری گندم در بیجار با تقدیر از کشاورزان که موجب شدند رتبه دوم کشوری از آن استان کردستان شود، اظهار کرد: این مراسم قرار بود مهرماه در فضای باز و با دعوتی عمومی از تمامی کشاورزان برگزار شود اما با توجه به اینکه دستمزد کشاورزان پرداخت نشده بود بر ما فرض شد تمامی کشاورزان حضور داشته باشند و کشاورزی نباشد که مطالباتش را وصول نکرده باشد این جشن با تاخیر برگزار  شد.

فرماندار بیجار گفت: در برنامه‌ها پیش‌بینی شده بود با محتوایی شاد برگزار شود اما به دلیل نزدیکی به ایام فاطمیه آیتم‌های شاد برنامه حذف شد.

وی افزود: عدم حضور  مهمانان کشوری در این مراسم جای تاسف دارد، نماینده مردم بیجار در مجلس باید عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی را به مسوولان کشوری برساند.

وی در این مراسم از تمام کشاورزان که در صف تحویل گندم و پرداخت مطالباتشان معطل شده بودند، عذرخواهی کرد.

فرماندار بیجار گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره گندم در بیجار دایر می‌شود.

افزایش جذب کود شیمیایی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مراسم گفت: امسال در کردستان ۱۰ هزارتن کود شیمیایی جذب شد که نسبت به سال قبل افزایش داشته  است.

پیمان اسکندری افزود: کشاورزان ستون اصلی رکورد تولید گندم در کردستان هستند که با تمام مشکلات موجود این مهم را رقم زدند.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی مباحث کلان کشوری و البته تحریم‌های دشمنان است که فشار مضاعفی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

اسکندری تصریح کرد: کمتر کشوری توانسته در این زمینه تاب بیاورد اما ما در سایه مدیریت رهبری توانسته‌ایم این مهم را مدیریت کرده و در حوزه غذا و نهاده‌ها، رشد تولید داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن‌ بذر مصرف شد که امسال این میزان به  ۳۴ هزار تن افزایش یافته است.

گلایه‌های رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار

محمدحسین رحیمی رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار نیز با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم تولید هستند گفت: کشاورزان بیجار با کمترین توقع به تلاش و کوشش خود ادامه می‌دهند.  

به گفته وی، دولت برای ایجاد یک شغل در  هر زمینه‌ای هزینه هنگفتی متحمل می‌شود اما کشاورزان با کمترین توقع در حال تولید هستند و صرفا توقع حمایت دارند. 

رحیمی اظهار کرد: شهرستان بیجار در تمام شهرهای کشور اولین شهر تولید کننده گندم با بهترین و مرغوب‌ترین تولید بوده است.

وی بیان کرد: کشاورزان بیجاری با تولید انبوه خود به شعار رهبری مبنی بر افزایش تولید و جهش در تولید لبیک گفتند و  عملا ثابت کردند پای کار نظام هستند. 

رحیمی افزود: بیشترین گلایه کشاورزان از عدم مهار تورم است چرا که قیمت ادوات در بخش کشاورزی که لازمه کار کشاورز است به طور صد در صدی افزایش یافته است.

رحیمی اظهار کرد: پرداخت به موقع مطالبات کشاورزانی که با تمام سختی‌ها گندم تولید کرده‌اند خواسته زیادی نیست. 

رئیس نظام صنفی کشاورزان بیجار گفت: بیجار بیشترین تولید را داشته است اما بعد از سه ماه مطالبات ما پرداخت شد و این چیزی جز خلف وعده مسوولان نبود.

رحیمی بیان کرد: قیمت تضمینی گندم هنوز اعلام نشده و این برای کشاورزی که از اکنون باید برنامه ریزی کنند تماما ضرر خواهد بود. 

وی گفت:  تسهیلات بخش کشاورزی هم که قرار بود با سود زیر ۱۰ درصد پرداخت شود  اما اکنون با ۳۰ درصد و بیشتر  پرداخت می‌شود.

رحیمی با گلایه از استاندار کردستان عنوان کرد: ما انتظار داشتیم به رییس جمهور اعلام می‌کردند  جلسه کشاورزان از جلسه هیات دولت واجب‌تر است چرا که کشاورزان با تولید انبوه برای بخش تولید کشور آبروداری کردند.

وی بیان کرد: جالب است برای لاستیک‌های ماشین سواری سهیمه داده می‌شود اما  برای بخش کشاورزی ابدا سهمیه ای پرداخت نمی شود و نظارتی بر این امر نیست.

 رحیمی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی  دو سال نظارت بر توزیع تراکتور  را به حال خود رها کرده و کشاورزان با قیمت ازاد خریداری می‌کنند. 

وی گفت: بیجار ۴۰۰  هزار هکتار زمین زیر کشت دارد که از این میزان یک درصد آبی است در حالی که در این شهرستان چندین سد وجود دارد اما آب آنها به شهرهای دیگر می‌رود.

کردستان در سال جاری با تولید بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار تن گندم رتبه اول تولید گندم دیم و رتبه دوم کشوری در کل تولید این محصول را کسب کرد.

انتهای پیام/۲۲۳۰/۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول