اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مرواربافی، رقص انگشتان بر تار و پود ترکه‌

مرواربافی داویجان، هنر و اشتغال درآمیخته با سنت؛ با ۲ هزار شغل و سر سوزن ذوق و یک بغل هنرمندی. هنری احیا شده سینه به سینه دستانی هنرور که حالا قصه کار و رونق کوک کرده و شغلی شده برای زن و مرد.

مرواربافی، رقص انگشتان بر تار و پود ترکه‌

خبرگزاری فارس- همدان: "داویجان" نام آشنا و پررونق، با قدمت دور و دراز؛ روستایی سراپا هنر و هنرورزی. "داویجان" میزبان مروارهای روییده از سر و روی روستا، روستایی نزدیکی‌های ملایر در بخش مرکزی که آوازه‌اش به ینگه دنیا رسیده. 

مرواربافی داویجان، هنر و اشتغال درآمیخته با سنت؛ با ۲ هزار شغل و سر سوزن ذوق و یک بغل هنرمندی. مرواربافی ملایر، هنری احیا شده سینه به سینه دستانی هنرور که حالا قصه کار و رونق کوک کرده و شغلی شده برای زن و مرد. 

مرواربافی از دیرباز میراث داویجان بود و حالا دوباره از نو جای خود را باز کرده و شهرت دیرینه‌اش بازپس گرفته شده؛ بیشتر از خانه و شهر و کشور شهره شده و نامی در نام‌ها درآورده است.

مروار یا ترکه هم صادراتی است، ترکه‌هایی که در روستای "داویجان"، "جوراب" و روستاهای همجوار، حتی نقاط روستایی همچون "حرم‌آباد"، "می‌آباد"، "رضوان‌کده" و "توچغاز" بیشتر از ۲۰۰ هکتار کشت می‌شود و ۷۰ درصد یا نه بیش از این‌ها نیاز کشور را تامین می‌کند. 

ترکه‌هایی که با رقص انگشتان تار و پود می‌شود و مرواربافی جان می‌گیرد و ملایر بر سر زبان‌ها می‌افتد و "مرکز سبدبافی" نام می‌گیرد. 

استادکاران قدیمی با خلاقیت جوانان در کنار ذوقی وصف‌ناپذیر مجموعه‌ای شدند از داویجان و مراوربافی و هنری به بلندای تاریخ، اضافه کنید تولید و رونق و ایجاد شغل را. 

سر جمع آنچه خواندید روستای داویجان و هنر کهن مرواربافی است، که امروز بابی شده برای ترویج شغل‌های خانگی و کارگاهی، فصلی شده برای هنرورزی و هنرمندی که اسم روستا و ملایر را جهانی کرده و ملی. 

اول آذر هم روز ثبت ملی مرواربافی است و "داویجان"؛ باشد به امید روزی که ثبت جهانی این هنر دستی را به تماشا بنشینیم.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول