اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حال «آذر» و «توران» چطور است؟+ عکس

حال «آذر» و «توران»، 2 توله یوزپلنگ ایرانی ماده که چند ماهی است در پارک ملی توران در اسارت به سر می‌برند، این روزها چطور است؟

حال «آذر» و «توران» چطور است؟+ عکس

خبرگزاری فارس- زکیه زکی: «آذر» و «توران»، 2 توله یوزپلنگ ایرانی ماده که آذرماه سال گذشته توسط یک دامدار محلی از طبیعت پارک ملی توران در شهرستان شاهرود پیدا شدند، مدتی تحت نظر دامپزشک متخصص، تیمارگران حیات‌وحش و کارشناسان این حوزه در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در مرکز استان نگهداری می‌شدند.

این 2 یوز ایرانی مدتی بعد به سایت تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران یا همان مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی منتقل شدند.

آن زمان گفته شد که با توجه به اینکه دیگر امکان بازگرداندن این یوزها به طبیعت وجود ندارد، «آذر» و «توران» باید باقی عمر خود را در شرایط اسارت در کنار سایر یوزهای محوطه فنس‌کشی‌شده داخل پارک ملی توران در شاهرود سپری کنند؛ اما حال آنها چطور است؟

🔻 تصویر جدیدی از «آذر» و «توران»؛ یوزپلنگ‌های ایرانی

پایش دائمی شرایط «آذر» و «توران»

«آذر» و «توران» همواره در صدر توجه فعالان زیست‌محیطی قرار داشته‌اند و پیش از این، نگرانی‌های متعددی درباره سلامت و شرایط نگهداری آنها مطرح شده است؛ ولی گویا این روزها اوضاع خوبی دارند.

بهرام‌علی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، درباره شرایط حرکتی، جسمانی و تغذیه این 2 یوز ایرانی گفت: این روند تحت رصد متخصصان محیط‌زیست قرار دارد و پایش‌ها و بازدیدهای اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، سازمان مرکزی و همچنین دامپزشک متخصص محیط‌زیست استان سمنان با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بیان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در ماه گذشته، بازدیدی از این روند مراقبتی انجام داده است؛ ضمن اینکه پزشک متخصص معتمد نیز بازدیدهای دوره‌ای خود را انجام می‌دهد.

ظاهری ادامه داد: وضع این 2 یوزپلنگ ایرانی ماده به‌صورت کامل و مستمر رصد می‌شود و بر این اساس، آنها شرایط بسیار خوبی دارند.

🔻 تصویر جدیدی از «آذر» و «توران»؛ یوزپلنگ‌های ایرانی

«آذر» و «توران» هنوز به بلوغ نرسیده‌اند

«آذر» و «توران» برای دوستداران حیات‌وحش و یوز ایرانی اهمیت زیادی دارند؛ آنها امیدهای علاقه‌مندان به طبیعت را برای افزایش جمعیت یوزهای ایرانی زنده نگه داشته‌اند؛ ولی هنوز تا زمان باروری فاصله زیادی دارند.

ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه «آذر» و «توران»، یوزهای مولدی هستند که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، به خبرنگار فارس گفت: این 2 یوزپلنگ ایرانی، 10 ماهگی خود را سپری می‌کنند و وضع بسیار خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: «آذر» و «توران»، 2 یوز نابالغی هستند که بعد از 2 سالگی که به سن بلوغ رسیدند، روند تولیدمثل و زایششان آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست برحسب برنامه‌ای که برای این 2 یوز ایرانی ترسیم می‌کند، نسبت به زادآوری و زایش آنها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

🔻 تصویر جدیدی از یوز ماده بالای درخت

امیدی که به مراقبت نیاز دارد

به‌هرحال، «آذر» و «توران»، امیدهایی هستند که به مراقبت نیاز دارند تا از دست نروند؛ امید به تداوم زندگی تیزپای ایرانی!

انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه، برنامه مدون و دقیقی برای این 2 یوز ایرانی ارزشمند تدوین و اجرایی کند تا بتوان از آنها به بهترین شکل ممکن در راستای افزایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی استفاده کرد.

پایان پیام/74007/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول