به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امروز در رادیو گفتوگو درباره روز بدون کیف، اظهار کرد: عنوان روز بدون کیف، پیام را منتقل میکند؛ وقتی میگوییم روز بدون کیف، یعنی داخل کیف یک تعداد کتاب سنگین است و این ظاهر قضیه است اما مسأله این است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای آموزش دانشآموزان به ویژه در دوره عمومی که دوره ابتدایی، طلاییترین دوره آن است، میخواهیم دانشآموزان را در 6 ساحت تربیت کنیم.
وی با اشاره به ساحتهای ششگانه تربیتی گفت: ساحت زیستی ـ بدنی، ساحت هنری ـ زیباشناسی، ساحت علمی ـ فناورانه، ساحت اجتماعی و ساحت اقتصادی مهم هستند و ما به همه آنها در تربیت دانشآموزان باید توجه داشته باشیم.
نجفی پازوکی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاده، این است که سالها معلمان عادت کردهاند به اینکه کتاب درسی را به عنوان جهتدهنده به کل مسیر آموزش نگاه کنند و به عنوان یکی از ابزارهای تربیت نگاه نمیکنند.
وی افزود: وقتی خیلی به کتاب درسی وصل باشی، اصلا شما را به سمت حافظه محوری میبرد و اینکه فقط مباحث دانشی مطرح شود؛ روز بدون کیف، کاری که انجام میدهد این است که کتاب را حذف میکند و به معلم میگوید کتابی وجود ندارد و حالا چه برنامهای داری؟
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در اینجا معلم باید موقعیتهای یادگیری خلق کند؛ معنای روز بدون کیف این نیست که بچهها همانطور به مدرسه بروند و وقتشان را تلف کنند بلکه اتفاقا خلاقترین معلم است که میتواند برای روز بدون کیف، طراحی آموزشی کند.
وی اضافه کرد: در این روز، معلم موقعیت یادگیری را مانند زندگی واقعی به گونهای خلق میکند که دانشآموز زندگی کردن را یاد بگیرد و در او شایستگیهای پایه ایجاد شود.
نجفی پازوکی گفت: این روز بدون کیف ضمن اینکه یک فضای جذاب و شاد را برای دانشآموزان رقم میزند و شبیه زندگی است، یک مانوری برای معلمان است که تمرین کنند وقتی کتاب دستشان نیست، چطور موقعیتهای متنوع یادگیری را در ساحتهای ششگانه تربیتی خلق کنند.
پایان پیام/