اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  فرهنگی

ناگفته های زندگی جلال و شمس آل‌احمد در یک کتاب

سلسله نشست‌های صدسالگی جلال آل احمد در قالب رونمایی کتاب« دوبرادر» که ناگفته‌هایی از زندگی و زمانه جلال و شمس آل احمد است؛ در خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور محمدحسین دانایی و محمدرضا کائینی برگزار شد.

ناگفته های زندگی جلال و شمس آل‌احمد در یک کتاب

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، محمدحسین دانایی خواهرزاده برادران آل‌احمد درباره شخصیت جلال گفت: دو قرائت برای شخصیت جلال آل‌احمد وجود دارد. یک شخصیت پسندیده‌­ای که از او ارائه می­‌کنند و قرائت دیگر، قرائت مخالف آن است. در قرائت اول، جلال را دوست داشتنی نشان می‌دهند و آن طرف دیگر یک چهره خیلی زشت و نامطلوب ارائه می‌دهند که هر دوی این­‌ها قابل رد هستند.

وی افزود: من سرانگشتی حساب کردم جلال در طول عمرش حدود چهل عنوان کتاب داشت. اگر هر کتابی را به طور متوسط ۲۰۰ صفحه فرض در نظر بگیریم، هر صفحه‌­ای هم ۲۵ سطر فرض کنیم، هر سطری هم ۱۶ کلمه داشته باشد، تقریباً بین دو و نیم میلیون تا سه میلیون کلمه در طول عمرش نوشته است. حالا از این دو و نیم میلیون تا سه میلیون کلمه­‌ای که جلال نوشته است مخالفین یا موافقین آن، چهار تا پنج کلمه برمی‌دارند و راجع به یک کل قضاوت می‌کنند.

دانایی اظهار کرد: کتاب «دو برادر» یک فایده بزرگی دارد و آن این است که نشان می­‌دهد که چطور این دو طرز فکر و قرائت در این کتاب متجلی شده است. جلال یک جریان تاریخی، فکری، معنوی را ایجاد کرد. وی آدم پیچیده‌­ای بود و راز محبوبیت‌­اش هم در همین پیچیدگی است.

وی افزود: در ۱۴ تیر ۱۳۴۲ نامه­‌ای به سیمین همسرش نوشته است که بخشی از آن را می‌­خوانم. در نامه آمده است: «یک آدم ملغمۀ تضادها است. میلیون‌ها انگیزه‌­ و عامل ناشناخته، در درون ما وجود دارد و بر ما حکومت می‌­کند، بدون اینکه خودمان بدانیم. من گاهی فکر می‌­کنم که یک عمر وا خورده‌ام. سرخورده و وازده شده­‌ام. گیر کرده‌­ام بین ادب و سیاست و از هر دو مانده‌­ام. گیر کرده‌­ام بین قناعت انزوا و جبروت قدرت. و باز سرخورده‌ام نه این را دارم نه آن را. گیر کرده­‌ام میان عشق و عقل».

محمدرضا کائینی نویسنده کتاب در بخش دیگر نشست گفت: درباره جلال آل احمد من به چندگانگی اعتقاد دارم. آنچه که در مورد آل احمد به وجود آمده است، محصول شرایط جوی و آب و هوا و ذرات معلق نبوده بلکه محصول گفتمانی بوده که او عرضه کرده است. آنچه که در نقض و ابرام جلال در جامعه امروز دیده می­‌شود، ۵ و ۶ دهۀ اخیر هم در دوره حیات او وجود داشته است. به صراحت می­‌توانم بگویم که حلقه اولیه اطرافیان و دوستان جلال که با هم فعالیت سیاسی و فرهنگی را شروع کرده بودند، اغلب با غرب زدگی مخالف بودند.

وی افزود: جلال، شأن روشنفکری را چالشگری در نسبت با مسائل خرد و کلان می‌دانست. اینکه دوست و دشمن هر کدام تفسیر خودشان را بگیرند کاملا طبیعی است. آل احمد صادقانه و با همه وجودش حرف می‌­زد. من معتقدم بازسازی این تضادی که درباره آل احمد وجود دارد، در این کتاب یک گام بسیار رو به جلو بود. خاصیت تاریخ شفاهی این است که راوی خاطرات یک طرفه به قاضی نمی‌رود، هرچه دلش بخواهد نمی‌­گوید و یکی هست که او را تعدیل کند.

نویسنده کتاب عنوان کرد: تصور می­‌کنم با انتشار این کتاب در آل‌احمد پژوهی گام بزرگی برداشته شد. استقبالی هم که از این کتاب شد، شاهدی بر این مدعا بود. البته همه‌­ی حرف­‌ها هنوز زده نشده است. آل‌احمد یادداشت­‌های منتشر نشده­‌ای دارد که محمدحسین دانایی به زودی آن‌­ها را منتشر خواهد کرد. اگر چه شخصاً معتقدم اضلاع کلی شخصیت جلال شناخته شده است.

محمدرضا کائینی افزود: جلال آل احمد اساساً گزارش نویس خوبی است. بر خلاف اینکه می­‌گویند رمان نویس خوبی است. وی مقاله نویس و تحلیل­گر مسائل اجتماعی و تاریخ‌­نگار بود؛ اما در مجموع خودش و اطرافش و محیط پیرامونش را خیلی خوب گزارش داده است به همین دلیل خواندنش شیرین خواهد بود. آل احمد از جمله نویسندگانی است که تا ۶۰ سال بعد از درگذشت خودش، هنوز اثر منتشر شده دارد.

وی اظهار کرد: در این گوشه کنارها باز یک چیزهایی پیدا می­‌شود، نامه‌­های منتشر نشده، تصاویر منتشر نشده، هنوز آل احمدهایی است. فکر می‌­کنم از اقبال آل‌احمد و پرکاری او است که ۴۵ سال زندگی کنی و این همه بنویسی و این همه اثر از خود به جای بگذاری که هنوز منتشر نشده­‌هایی داشته باشد. بحث درباره آل احمد در سطوح عمیق خودش در جامعه وجود دارد.

این نویسنده کتاب ادامه داد: آل احمد پژوهی همچنان یکی از موضوعات جذاب و مورد توجه در عرصه فرهنگ و ادبیات است. حالا چه ادبیات سیاسی و چه ادبیات داستانی. افراد، ناخودآگاه مثل آل احمد می­‌نویسند. ادا و اطوار او را درمی­‌آورند. تکه کلام‌­های او را استفاده می‌­کنند و در حمله به او می­‌خواهند وجاهت کسب کنند. این خیلی مضحک است. یعنی کاملاً نشان می­‌دهد که این‌­ها با آل احمد خواندن وارد عرصه نویسندگی و نقد شدند و حالا با سلاح خودش می­‌خواهند جلال را نقد کنند و می‌­گویند ما اصلاً هیچ چیز از این آدم یاد نگرفتیم.

هادی خورشاهیان شاعر و نویسنده­‌ای که به عنوان مجری کارشناس در این نشست حضور داشت نیز گفت: من همیشه وقتی به تعداد سال­‌های زندگی جلال و علی شریعتی نگاه می‌­کنم از خودم می‌پرسم که چطور در این عمر کوتاه چهل و چند ساله، توانستند این قدر کار انجام دهند؟ ما وقتی از جلال سخن می­‌گوییم کسی با ابعاد وجودی مختلف در ذهن ما نقش می‌­بندد. ما در سنین نوجوانی­مان در دهه ۶۰ جلالی را می‌­شناختیم که نویسنده بود با یک نثر خاص و یک صداقت حیرت انگیز.

وی افزود: یک جلال مذهبی می­‌شناختیم با خسی در میقات و یک جلال سیاسی می­‌شناختیم که سفرنامه­‌های مختلف داشته و تک نگاری اورازان را نوشته است. جلال یک آدم جامع الاطراف بود که در حوزه­‌های مختلف به کار می‌­آمد. بعداً که کتاب‌های دیگر­ش را می‌­خواندم دیدم کسی که در دهه شصت به کار ما می­‌آمده در دهه چهل هم به کار هم ­دوره‌­ای­‌های خودش می‌­آمده است که یعنی ما در دهه ۶۰ بی‌راهه نرفته بودیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول