اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

برخی افراد هوشمندانه شأن پزشکان را زیر سؤال می‌برند

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به شخصیت والای مرحوم منوچهر دوایی در علم پزشکی،گفت:برخی افراد هوشمندانه شأن پزشکان را زیر سؤال می‌برند.

برخی افراد هوشمندانه شأن پزشکان را زیر سؤال می‌برند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،مراسم گرامیداشت زنده یاد دکتر منوچهر دوایی،استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز یکشنبه ۲۸ آبان همزمان با روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت:یکی ازضروری ترین نیازهای امروز جامعه ما و پزشکان نیازمندی به منش دکتر دوایی است.

وی ادامه داد:استاد دوایی تواضع را شرمنده می‌کرد و هیچ کس از او بدی ندید و بالاتر از این موضوع این است که  کسی که به او ظلم می‌کرد او را می‌بخشید.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه دکتر دوایی خطبه متقین را در زندگی خود به کار گرفته بود،تصریح کرد:هیچ وقت در زمانی که در خارج از کشور بود به برنگشتن فکر نکرد.

وی متذکر شد:برخی‌ها هوشمندانه شأن پزشکان را زیر سوال می‌برند. 

حسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: استاد دوایی مومن به خدا بود و سطح بالایی از دانش را آموخت که به مردم ایران خدمت کند‌؛ البته این هنر جوانمردان پایین شهر است.

وی ادامه داد: علم زمانی فضیلت است که در عرصه اعتلای خدمت به انسانیت و بشریت هزینه شود‌‌. استاد دوایی بارها و بارها دست افراد بیمار و نیازمند را گرفت و تلاش کرد رنج انسان ها را بکاهد. 

صفار هرندی با بیان اینکه استاد دوایی در قله معرفت پزشکی و انسانی بود‌، خاطرنشان کرد: عامه مردم فقط ظواهر را می ببینند ولی برخی انسان ها به موضوعات سطحی دل مشغولی نداشته و به دراز مدت می اندیشند و باطن دنیا را می ببیند و همواره به معاد و رسیدن به پیشگاه خداوند فکر می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: استاد دوایی در اوج دانایی و علم امروزی باور به این داشت که برخی موضوعات خدایی و فراتر از قدرت انسان است.

در این مراسم از کتاب طبیب دوران که شرح حال زندگی دکتر منوچهر دوایی است با حضور خانواده این استاد برجسته پزشکی رونمایی شد.

در ادامه این مراسم علیرضا زالی ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: نام و یاد دکتر دوایی، یادآور خصلت‌هایی است که در تمام زندگی به آن متعهد بود و سرمشق و الگویی درخشان برای نسل جوان این دانشگاه و کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نیاز نسل جوان به اسوه و الگو، دکتر دوایی را یکی از این اسوه‌های بی نظیر برشمرد که در عرصه پزشکی و علم اندوزی نقش آفرینی کرده است.

زالی با اشاره به تبحر بالا و مهارت و دانش بسیار دکتر دوایی وی را از برجستگان علمی کشور و جهان برشمرد و یادآور شد که این استاد فقید همزمان در چندین رشته فوق تخصصی به کسب علم مشغول شد و در بسیاری از جراحی های(عمومی، کودکان و سرطان) در کشور پایه گذار بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به برخی از زوایای زندگی حرفه ای دکتر دوایی اشاره کرد که همراه با ایثار و عشق خدمت به خلق بود و یادآور شد که دکتر دوایی پس از بازگشت به ایران و شروع کارش، خدمت به مردم در دانشگاه جندی شاپور را به حضور در یکی از بیمارستان های خصوصی وممتاز تهران ترجیح داد.

به گفته وی تمام فصول زندگی دکتر دوایی درس آموز است.

 

دکتر دوایی؛ پایه‌گذار تریاژ اورژانس بیمارستانی در کشور

وی دکتر دوایی را پایه گذار تریاژ اورژانس بیمارستانی به معنای واقعی امروز در کشور ذکر کرد و گفت: دکتر دوایی هنگام ورود مجروحان به بیمارستان در جبهه خود شخصا آنها را اولویت گذاری می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که دکتر دوایی پزشک معالج دکتر چمران بود خاطرنشان کرد: استاد دوایی از پیشقراولان و پیشتازان خدمت در دوران دفاع مقدس بود و در میان آتش و خون به خدمت رسانی به مجروحان پرداخت.

زالی حلقه مفقوده طبابت در پزشکی امروز کشور را حکمت برشمرد و گفت: طب و حکمت در فرهنگی ایرانی همواره با هم عجین بوده است. برای رفع این حلقه مفقوده نیاز به بازیابی حکمت داریم که در این راستا می توانیم با الهام از چهره هایی نظیر دکتر دوایی گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به تصویب اندیشکده حکمت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و اقداماتی که در این راستا انجام شده است ابراز امیدواری کرد دانشگاه بتواند به سمت یک دانشگاه حکمت بنیان گام بردارد.

به گفته وی با همکاری ولایتی بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان گام آغازین در راستای شکل گیری دانشگاه حکمت بنیان انتخاب شد که با همکاری مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی انشاءالله به سایر مراکز دانشگاه نیز تسری یابد تا نسل جوان با این حوزه بیشتر آشنا شوند.

وی حوزه حکمت در پزشکی را بخشی از میراث تاریخی غیرملموس ایران عنوان کرد که می توان با الهام از شخصیتهای علمی و اخلاقی نظیر دکتر دوایی، دکتر قریب و ... در این حوزه کارکرد.

رئیس دانشگاه همچنین از تهیه نشان حکمت دانشگاه و گرنتی با عنوان دکتر دوایی خبر داد که در جشنواره آموزشی سال آتی دانشگاه به پیشگامان آموزشی ارایه خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول