اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

هشدار امیرعبداللهیان به همتای فرانسوی درباره گسترش دامنه جنگ در منطقه

وزیر امور خارجه درباره دیدارش با همتای فرانسوی در ژنو گفت: هشدار دادیم در صورت تداوم وضعیت در غزه، هر احتمالی از جمله گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور است.

هشدار امیرعبداللهیان به همتای فرانسوی درباره گسترش دامنه جنگ در منطقه

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه رایزنی‌ها درباره وضعیت غزه به ژنو سفر کرده امشب (پنجشنبه) ۲۵ آبان ماه در جمع خبرنگاران درباره این سفر گفت: در سفر به ژنو فرصتی فراهم شد تا هم با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هم رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر گفت‌وگوهای مهمی را داشته باشیم. بررسی کردیم که چگونه می‌توان از این وضعیت نسل کشی در غزه فاصله گرفت.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که همه از اقدامات و جنایاتی که صهیونیست‌ها در بیش از ۴۰ روز گذشته علیه غزه و کرانه باختری مرتکب شدند متاثر هستند، اظهار داشت: نشستی نیز در مرکز اقدامات بشردوستانه در ژنو با حضور حدود ۲۰ سازمان و موسسه بین‌المللی بشردوستانه به صورت بسته برگزار شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: همه اتفاق نظر دارند فجایعی که این مدت در غزه رخ داده در تعارض با حقوق بین‌الملل است.

به گفته وی کشتار جمعی، جنایات جنگی و نسل کشی در غزه غیرقابل اغماض است. 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی افزود: اتفاق نظر داشتیم این جنایات علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه سریعا متوقف شود و مرز رفح بازگشایی و کمک‌های گسترده انسانی وارد غزه و کرانه باختری شود. ضمن اینکه موضوع کوچ اجباری فلسطینی‌ها به سمت اردن و مصر که یک مسأله کاملا نگران کننده برای جامعه جهانی است،  مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: درخواست ما از مقامات بین‌المللی سازمان ملل و صلیب سرخ و سازمان‌های بشردوستانه این بود که باید از حالت انفعال خارج شد و اقدامات اساسی و جدی و موثر آنها را جهانیان شاهد باشند.

وی در ادامه به دیدارش با خانم «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در ژنو نیز اشاره کرد و گفت: امروز گفت‌وگوهای صریح، روشن و مهم با خانم کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در ژنو داشتیم و به خوبی روشن ساختیم که شما نمی‌توانید در کنار آمریکا فقط از اقدام حماس سخن بگویید، حماس از نظر ما یک جریان و حرکت فلسطینی آزادیبخش در مقابل اشغالگری است. البته ما کشتار زنان و کودکان را در هر حای جهان همواره محکوم کردیم، ولی سکوت آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به کشتار بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک و چند هزار زن که معنایی جز نسل‌کشی در فلسطین ندارد، قابل تحمل نیست. 

امیرعبداللهیان افزود: ما و ایشان اتفاق نظر داشتیم که دامنه جنگ نباید گسترش یابد و بایستی بر ابتکارات سیاسی که برای توقف جنایات جنگی، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های انساندوستانه تمرکز دارد، همه طرف‌ها اهتمام و جدیت لازم را به خرج دهند.    

وزیر خارجه همچنین در پایان اظهار داشت: اما هشدار دادیم در صورت تداوم این وضعیت، هر احتمالی و از جمله گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور است.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان را در این سفر رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، ناصر کنعانی سخنگو، مرضیه افخم مدیرکل امور زنان و حقوق بشر و اسماعیل بقایی هامانه مشاور وزیر امور خارجه، همراهی می کردند. او در این سفر با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری، «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر، خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و درباره اوضاع غزه به رایزنی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ غزه و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم بی دفاع فلسطین رایزنی‌هایی را برای توقف این جنایات، رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه صورت داد و در تماس‌های تلفنی با برخی همتایان و مقامات موثر بین‌المللی در این خصوص به رایزنی پرداخت و علاوه بر این سفرهایی نیز به چند کشور منطقه داشت و به نیویورک هم رفت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این خصوص شرکت کرد. وی همچنین اقدام به نگارش نامه‌هایی در این خصوص به دبیرکل سازمان ملل و تعداد دیگری از مقامات بین‌المللی از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول