اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آیت‌الله آملی لاریجانی: تنها راه شهود حق، معرفت نفس است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی، نسبت به نفس خود مراقبتی ویژه داشتند، گفت: تنها راه شهود حق معرفت نفس است و علامه بر این موضوع تصریح داشتند.

آیت‌الله آملی لاریجانی: تنها راه شهود حق، معرفت نفس است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی (ره) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی به اندیشه‌های مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان پرداخت و عنوان داشت: باتوجه به کثرت علمی و غور در تفسیر، فلسفه و اصول، ایشان به مساله معرفت نفس اهتمام ویژه داشته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه ۱۰۵ سوره مائده، در ۳۲ صفحه به امهات مباحث مربوط به معرفت نفس پرداخته و شیوه عملی و نتیجه عملی آن را مطرح و معرفت شهودی نفس را تبیین کرده‌اند.‌

وی در خصوص اهتمام علامه طباطبایی به موضوع معرفت نفس در رساله ولایت و تفسیر المیزان عنوان کرد: در کتاب مهر تابان آیت‌الله طهرانی نیز آمده که از استاد عرفان، آیت‌الله قاضی(ره) سوال شده با توجه به اهمیت معرفت نفس چرا در کتاب و سنت به این مساله پرداخته نشده و ایشان در جواب فرمودند: کدام آیه و روایت است که به این موضوع اشاره نکرده است!  

رئیس تشخیص مصلحت نظام؛ توجه آگاهانه به خود و آثار آن را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: انسان باید از خود سوال کند که "من کیستم" و در این سوال است که نگاه انسان به خود، دیگران و جامعه عوض خواهد شد، چرا که آنچه در پاسخ به این سوال می‌بیند شهود حقیقی خود انسان است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تاکید کرد: علما بویژه علامه طباطبایی در کتب و زندگی خود عظمت وجودی انسان را  به ما نشان داده و معرفت شهودی و عملی نفس را تمرینی برای استکمال و رهایی انسان از قفس تن معرفی کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی، نسبت به نفس خود مراقبتی ویژه داشتند، گفت: تنها راه شهود حق معرفت نفس است و علامه بر این موضوع تصریح داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: در ادیان دیگر نیز مساله معرفت نفس وجود دارد اما اسم آن کهانت است مانند مرتاضین که با ریاضت به شناخت انسان رسیده‌اند؛ اما عرفا با اختیار و شهود حقیقی به مرحله فنا در ذات، صفت و فعل رسیده و راهی جز این وجود ندارد.

آیت‌االله صادق آملی لاریجانی در پایان گفت:  گشودگی روح انسان در مراحل سیر، قرائت نفس است و باید شکرگذار نعمت بزرگانی باشیم که راه را برای سیر کمال ما باز کرده‌ و در این مسیر طولانی معلم و معد و راهنمای ما بوده‌اند.

پایان پیام/۷۸۰۲۳

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول