اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

موافقت وزیر فرهنگ با تخصیص ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر ارشاد پذیرفت که ١٠٠ میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه مرکزی نیمه‌کاره مرکز استان کرمانشاه اختصاص دهد.

موافقت وزیر فرهنگ با تخصیص ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه

خبرگزاری فارس- کرمانشاه؛ پرستو چمنی، کار مطالعات احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال ۱۳۸۰ آغاز شد که نقشه‌های آن سال ۱۳۸۶ آماده و موافقت‌نامه احداث آن هم اخذ شد و در آن زمان قرار بود این کتابخانه با ۵ میلیارد تومان ساخته شود.

الان پس از گذشت ۱۶ سال از کلنگ‌زنی پروژه، پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۶۵ درصد رسیده است البته این پروژه طی سنوات گذشته توقفی هشت ساله از سال ۹۱ تا ۹۹ داشته که دوباره در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تخصیص اعتبار داده و پروژه فعال شد و الان هم در مرحله نازک‌کاری و انجام زیرساخت‌ها است.

این پروژه در ابتدا در ۱۵ هزار مترمربع در هفت سقف تعریف شده که با توجه به شرایط محدودیت اعتباری براساس تصمیم استان و نهاد کتابخانه‌ها، قرار بر آن شد که ۲ سقف از آن حذف و در ۱۲ هزار مترمربع اجرا شود.

محمد‌امین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در رابطه با زیرفضاهای تعریف شده برای کتابخانه مرکزی کرمانشاه به خبرنگار فارس، گفت: ۳۰ فضای اصلی در این کتابخانه در طبقات مختلف تعریف شده است.

وی با اشاره به عناوین فضاها، تصریح کرد: انبار کتاب و مرکز مبادله کتاب استان، گالری، نگارخانه تخصصی، مخزن کتاب، مرجع، نشریات، بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، فضای سالمندان، فضای کودک و بازی‌های بخش کودک، سالن اجتماعات، کلاس‌های آموزشی و کارگاهی، تالار علم و خلاقیت مخصوص نوجوانان، تالار محققین عمومی، تالار محققین خصوصی، سالن مطالعه، فضای استراحت، فضای کارآفرینی و خلاقیت، تالار نفایس خطی، سالن کنفرانس تخصصی، بازارچه کارآفرینی و... از جمله فضاهای تعریف شده در کتابخانه مرکزی کرمانشاه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از تلاش برای اضافه کردن دو سقف حذف شده از پروژه سخن گفت و افزود: برآورد حال حاضر برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه ۱۲۰ میلیارد تومان است؛ تکمیل کتابخانه مرکزی کار راحتی است به شرط اینکه مطالبه عمومی صورت گیرد.

بهرامی با بیان اینکه تنها کرمانشاه در بین ۵ استان غرب کشور کتابخانه مرکزی نداریم، اضافه کرد: این کتابخانه خانه فرهنگی مردم کرمانشاه و کامل‌ترین فرهنگسرای استان است که باید به‌عنوان یک دغدغه فرهنگی مطالبه عمومی شود.

با توجه به نیاز استان به چنین فضای فرهنگی؛ پیگیری‌ها در سطح استانی و ملی برای اختصاص بودجه برای تکمیل و ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه آغاز شد تا اینکه طی هفته‌جاری از سوی محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه خبری مبنی بر موافقت وزیر فرهنگ با تخصیص ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه منتشر شد.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با این خبر، از سامان گرفتن کتابخانه مرکزی کرمانشاه پس از ۱۶ سال خبر داد و اظهار کرد: هفته گذشته بازدیدی از کتابخانه مرکزی کرمانشاه داشتیم.

وی ادامه داد: این کتابخانه، به عنوان یک پایگاه خوب فرهنگی برای شهر کرمانشاه، قرار بود ابتدا در هفت سقف ساخته شود، ولی ۲ طبقه از آن به خاطر مشکلات اعتباری بودجه ناتمام مانده، اما مرحله سفت‌کاری پنج طبقه دیگر آن تمام شده و برای تکمیل منتظر اعتبار است.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت با بیان اینکه سهم وزارت ارشاد از اتمام پروژه باقی‌مانده است، گفت: در این راستا با پیگیری صورت گرفته روز دوشنبه همین هفته نشستی با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بنده، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان جهت اخذ بودجه‌ برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه برگزار شد.

وی ادامه شد: در این جلسه نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز کتابخانه درخواست شد که وزیر ارشاد پذیرفت که ١٠٠ میلیارد تومان از محل بودجه نفت که تعلق به وزارت ارشاد می‌گیرد، برای تکمیل کتابخانه مرکزی نیمه‌کاره مرکز استان کرمانشاه اختصاص دهد.

رشیدی تصریح کرد: قرار بر این شد که در فاز اول این پنج طبقه تکمیل شود و پس از تکمیل فاز اول پروژه، فاز توسعه آن هم در ٢ طبقه جدید تأمین اعتبار شود.

وی در خصوص زمان تکمیل و افتتاح کتابخانه مرکزی کرمانشاه، گفت: تأکید وزیر بر افتتاح پروژه در تابستان سال آینده بود، اما کار اجرایی است و نمی‌توان قولی برای زمان دقیق افتتاح آن داد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در توضیح دیگر درخواست مطرح شده در این نشست، گفت: اختصاص ۱۱ میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در دست اقدام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که وزیر بلافاصله دستور دادند که ابلاغ شود، امیدواریم با افتتاح این پروژه‌ها شور و نشاطی فرهنگی در شهر ایجاد شود.

گفتنی است، مساحت پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه ۱۲ هزار مترمربع در پنج طبقه است و در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد رسیده است. در دولت سیزدهم اعتباراتی به پروژه تزریق شده اما روند پیشرفت آن مطلوب نیست که امید می‌رود با تزریق ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار وزارتخانه، تکمیل آن سرعت بگیرد و پس از ۱۶ سال سامان یابد.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول