اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

نشست ریاض می‌تواند آغازی بر محاکمه سران اسرائیل باشد؟

آیت الله رئیسی در نشست ریاض از پیگیری حقوقی جنایت های اسراییل در غزه گفت و در ششمین بند از پیشنهاد های 10 گانه خود برای رفع مشکلات فلسطین به صراحت از لزوم پیگیری جنایت های رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی تاکید داشت.

نشست ریاض می‌تواند آغازی بر محاکمه سران اسرائیل باشد؟

باشگاه خبری توانا: جلسه سران کشور‌های اسلامی در ریاض برگزار شد که آیت الله رئیسی ۱۰ پیشنهاد اساسی برای رفع مشکلات غزه در برابر جنایت‌های هولناک رژیم صهیونیستی ایراد کردند. ششمین پیشنهاد مبنی بر تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر بود.

آنچه ذیل ماده هفت اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری آمده است به صراحت اعمال اخیر رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در غزه مصداق ارتکاب به جنایت علیه بشریت بوده و طبق ماده ۸ هشت همین اساسنامه، مرتکب جرم جنایت جنگی شده است. نحوه عملیاتی‌سازی طرح دعوی به گونه‌ای است که طبق ماده ۱۴ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری یک یا چند عضو از کشور‌های سازمان اسلامی از دادستان تقاضا نماید به منظور تشخیص ارتکاب جنایتی که در غزه رخ داده است، تحقیق کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان دیدبان حقوق بشر جهانی اعلام کرده است:حملات بی‌وقفه اسرائیل به غزه موجب نابودی بخش بهداشت غزه شده است و باید یک کمیته تحقیق مستقل و همچنین دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه به عنوان «جنایت جنگی» تحقیقات به عمل آورد.

در این رابطه با توجه به جنایت‌های نتانیاهو، یکی دیگر از اقدام‌های مؤثر دولت‌های اسلامی و متعهد می‌توانند نتانیاهو را به عنوان آمر و عامل چنین جنایت‌هایی براساس مفاد کنوانسیون ژنوسید و اساسنامه دیوان در دیوان بین‌الملل کیفری اقامه دعوی کنند.

همزمان با تلاش‌های بین المللی جمهوری اسلامی و در راس آن سخنرانی اصولی رئیس جمهور در نشست سران کشور‌های اسلامی مبنی بر محکومیت رژیم صهیونیستی و نتانیاهو به عنوان عامل و آمر این جنایات در غزه، بخش‌های حقوقی و بین‌المللی همه قوا می‌بایست با استفاده از ظرفیت پویا دستگاه دیپلماسی برای فراهم آوردن محکومیت نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در محاکم حقوقی بین‌الملل اقدام قاطع انجام دهند.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول