اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ممکن است جنگ غزه یک سال طول بکشد

از شواهد و قراین برمی‌آید این جنگ در هفته‌های آینده استمرار می‌یابد و ممکن است جنگ به بیش از یک سال برسد و توسعه پیدا کند، تحلیلگران می‌گویند این جنگ طولانی‌مدت است.

ممکن است جنگ غزه یک سال طول بکشد

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - صبح‌نو نوشت: در گفت‌وگویی با سعدالله زارعی، آخرین تحولات و آینده جنگ در غزه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید که از شواهد و قراین برمی‌آید این جنگ در هفته‌های آینده استمرار می‌یابد و ممکن است جنگ به بیش از یک سال برسد و توسعه پیدا کند، تحلیلگران می‌گویند این جنگ طولانی‌مدت است. متن کامل این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

تحلیل شما نسبت به ورود گروه‌های مردم‌نهاد در تحریم کالاهای اسرائیلی و جلوگیری از ورود این کالاها چیست؟

تحریم معمولا از سوی دولت‌ها اعلام می‌شود و سازوکار دولتی پشت تحریم می‌آید و این اقدام مانع جابه‌جایی کالای خاصی از آن کشور یا دولت می‌شود؛ اما جالب اینجاست که در واکنش مردم استرالیا در ممانعت از ورود کالاهای اسرائیلی در بنادر این کشور، تحریم بدون دخالت دولت بود و در یک فضای خودجوش همگانی از سوی مردم دنبال شد. با توجه به دایره نفرتی که مردم جهان از جنایت‌های اسرائیل پیدا کرده‌اند، این ضربه اساسی به اقتصاد رژیم اسرائیل زده می‌شود و شکل بارز آن، حمله و تحریمی است که به کالاهای اسرائیلی در سیدنی استرالیا شده است.

آیا اقتصاد رژیم اسرائیل، تاب تحمل این تحریم‌ها را دارد؟

برحسب برخی گزارش‌ها که صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند در همین دوره کوتاه با کاهش 70 درصدی مواجه شده‌اند. این در واقع نشان می دهد که مردم دنیا نسبت به خرید کالاهایی که از رژیم غاصب تولید یا صادر می‌شود، به سمت رژیم اسرائیل می‌رود. مردم دنیا نسبت به خرید این کالاها حساسیت دارند و این مختص روزهای جنگ نیست و می‌تواند ضررهای کلانی برای رژیم اسرائیل داشته باشد. ضررهایی که تحلیلگران تا سه برابر آن را تخمین زدند.
صهیونیست‌ها در همین روزهای جنگ  بر حسب آنچه خودشان می‌گویند، روزانه 350 میلیون دلار هزینه مستقیم جنگ‌شان است. هزینه‌هایی که خریدها و تجهیزات نظامی‌شان  را در برمی‌گیرد.

با توجه به اقتصاد نحیف، جمعیت کم و کاهش تولید ناخالص، این هزینه‌ها برای این رژیم سنگین است و با وجود تحریم‌های مردمی، دچار بحران اساسی در اقتصاد خواهد شد.

با توجه به ادامه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، این حملات تا کجا و چه زمان ادامه می‌یابد؟

از شواهد و قراین برمی‌آید این جنگ در هفته‌های آینده استمرار می‌یابد و ممکن است جنگ به بیش از یک سال برسد و توسعه پیدا کند. تحلیلگران می‌گویند این جنگ طولانی‌مدت است. به نظر من این جنگ، جنگ استقامت و پایداری در میدان را تعیین می‌کند؛ یعنی اگر فلسطینی‌ها استقامت داشته باشند، آنها پیروزند.  اتفاقات پیش‌رو یا نتیجه جنگ را آستانه تحمل و استقامت هر کدام از طرفین تعیین می‌کند.

به نظر شما این آستانه استقامت را کدام طرف جنگ در غزه دارد؟ رژیم اسرائیل یا فلسطین؟

برحسب تجربه، نبرد غزه، میدان سختی است.  سختی‌کشیده‌ها می‌توانند شرایط سخت را برای مدت طولانی تحمل کنند. در طولانی شدن جنگ، فلسطینی‌ها شانس بیشتری در پیروزی دارند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود عنوان کرد، «چشم‌هایتان به میدان باشد، نه به سخنرانی‌ها» تحلیل شما نسبت به این موضع رهبر حزب‌الله، چیست؟

سید حسن نصرالله در واقع با شگرد خودش در برابر پرسش‌های مختلف، مشت خودش را باز نکرده و هر اتفاقی ممکن است بیفتد یا اینکه رژیم اسرائیل با تغییر رفتار ما به عمق اقدامات آینده ما پی ببرد یا ممکن است مقاومت هر لحظه، سیاستی یا اقدامی را در دستور کار قرار دهد. به نظر من، ایشان بدون اینکه اشاره‌ای کند، نکاتی را مورد توجه قرار داد و به‌صراحت و قاطعانه گفت: «آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم را بر زبان جاری نمی‌کنیم.»

به‌عنوان سوال پایانی، در روزهای گذشته شاهد برگزاری نشست اضطراری کشورهای اسلامی در ریاض و در حمایت و دفاع از حقوق مردم فلسطین بودیم، نتایج یا پیشنهادهای مطرح شده در این نشست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اجلاس ریاض که با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و عربی در عربستان برگزار شد، یک گام به جلو بود. البته در مقایسه با اجلاس قبلی، این اجلاس نسبت به نیازهای فلسطین 10 گام هم به عقب بود.

از موارد مثبت این اجلاس می‌توان به این نکته اشاره کرد که در گذشته همین مقدار وحدت و هم‌زمانی در محکومیت رژیم اسرائیل و حمایت از فلسطین را شاهد نبودیم؛ اما می‌توان این بیانیه مشترک را که از سوی کشورهای اسلامی و عربی عنوان شد، یک پدیده محسوب کرد و همچنین کمکی به فلسطین به حساب می‌آید؛ اما نباید فراموش کرد که مردم مظلوم غزه و فلسطین نیازمند کمک‌های فوری‌تر و عملی‌تر هستند. اجلاس روزهای اخیر اتحادیه عرب و همچنین اجلاس کشورهای اسلامی، این موضوع را از فلسطینی‌ها دریغ کرد؛ اما می‌توان در کلان گفت؛ اجلاسی که در عربستان سعودی برگزار شد، یک گام به جلو و 10 گام نسبت به نیازهای فلسطینی‌ها عقب بود.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول