اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش اردوغان برای تمدید اعزام نظامیان ترکیه به جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه لایحه‌ای را به پارلمان این کشور در خصوص تمدید یک ساله اعزام نیروهای مسلح ترکیه به جمهوری آذربایجان ارائه کرد.

تلاش اردوغان برای تمدید اعزام نظامیان ترکیه به جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان»  رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه با ارائه لایحه‌ای به پارلمان این کشور طرح تمدید یک ساله اعزام نیروهای مسلح ترکیه به جمهوری آذربایجان را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری «آذرنیوز»، در این لایحه آمده است که اجرای اقدامات مندرج در بیانیه سه جانبه امضا شده توسط جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا با «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در شهر «باکو» دیدار و درباره همکاری‌های نظامی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین به همکاری موفق دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله امور نظامی اشاره کردند. علی‌اف و گولر از رزمایش تاکتیکی جمهوری آذربایجان-ترکیه که در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان برگزار شد، قدردانی کردند.

آنکارا و باکو به خصوص پس از جنگ قره باغ در ۲۰۲۰ همکاری‌های نظامی خود را به شدت افزایش دادند و در سه سال اخیر بارها رزمایش برگزار کرده‌اند. ترکیه در جریان جنگ دوم جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کمک‌های شایان نظامی و اطلاعاتی به باکو کرد. پهپادهای ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان  ایفا کردند.

در طرح ارائه شده از سوی اردوغان به پارلمان این کشور از فعالیت موفقیت‌آمیز نیروهای مسلح ترکیه در مرکز نظارت مشترک که توسط ترکیه و روسیه ایجاد شده قدردانی شده وآمده است که ترکیه از طریق فعالیت خود در این مرکز به حفظ امنیت در منطقه واعتماد سازی بین دو کشور کمک می‌کند.

جمهوری آذربایجان این اواخر سعی در مشارکت با ترکیه در زمینه ساخت جنگنده نسل پنجم دارد، موردی که تحلیلگران  در مورد توانمندی ترکیه در اجرای این پروژه شک و تردید دارند. تحلیلگران بر این باورند که مشکلات مالی می‌تواند مانع موفقیت برنامه ساخت جت نسل پنجم ترکیه شود و احتمالا این جنگنده با اهداف سیاسی و بدون نصب سامانه‌های مهم پرواز خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول