اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

نتانیاهو روی صندلی محاکمه کاراجیچ می نشیند؟

به اذعان آحاد حقوق دان‌های بین المللی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب جنایت علیه بشریت و نسل کشی شده است و با راداون کاراجیچ رهبر سابق صربها قابل قیاس بلکه از توحش بیشتری نیز برخوردار است. آیا می‌توان امیدوار بود که کشورهای اسلامی با طرح دعوی بر اساس مفاد اساسنامه دیوان و همچنین «کنوانسیون ژنوسید» در دیوان بین المللی کیفری نسبت به محاکمه نتانیاهو اقدام کنند؟

نتانیاهو  روی صندلی محاکمه کاراجیچ می نشیند؟

باشگاه خبری توانا: سال ۲۰۱۹ دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه رادوان کاراجیچ رهبر سابق صرب‌ها را بابت جرم جنایت علیه بشریت و نسل کشی علیه مسلمانان بوسنی که بیش از ۳۰ هزار نفر قربانی در پی داشته است،به حبس ابد محکوم کرد. جنایت‌ها سال ۱۹۹۰ کاراجیچ علیه مردم مسلمان بوسنی گویا آخرین جنایت علیه بشریت به دست حکومتی نژادپرست نبوده و جهان ۳۳ سال بعد در سال ۲۰۲۳ در جغرافیایی دیگر با همان تفکر در غزه شاهد جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو به عنوان عامل و آمر این رژیم هستند.

در تعریف جنایات علیه بشریت آمده است که این جنایات توسط دولت و سایر سازمان‌هایی که دسترسی به قدرت سیاسی دارند، طراحی می‌شود و فرد مرتکب به عنوان بخشی از حکومت مرتکب آن می‌شود از جمله جنایات علیه بشریت می‌توان قتل، به بردگی گرفتن، محبوس کردن، شکنجه، خشونت‌های جنسی، ناپدید کردن اجباری اشخاص و اعمال غیر انسانی مشابه را نام برد.

در جدیدترین آمار جنایت اسراییل حدود ۱۱ هزار نفر، قربانی تجاوز همه جانبه علیه غزه بوده که ۷۰ درصد از آن‌ها شامل کودکان و زنان هستند. بستن گذرگاه‌های منتهی به غزه که نیاز‌های معمول مردم را تأمین می‌کرده است به تشدید این جنایت‌ها بیش‌تر دامن می‌زند.

دیوان بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه، نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی است که صلاحیت رسیدگی به جرایم مذکور که توسط اتباع یا در قلمرو یکی از کشور‌های عضو انجام شده باشد یا اینکه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به این دیوان احاله شده باشد.
براساس مفاد ماده هفت اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، رژیم صهیونیستی و نتانیاهو مرتکب جنایت علیه بشریت شده و طبق ماده ۸ هشت همین اساسنامه، مرتکب به جرم جنایت جنگی شده است. براساس ماده ۱۴ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری یک یا چند عضو از کشور‌های سازمان اسلامی از دادستان تقاضا نمایند به منظور تشخیص ارتکاب جنایتی که در غزه رخ داده است، تحقیق کند.

در این رابطه با توجه به جنایت‌های نتانیاهو و سایر همدستان او در ارتش صهیونیستی، یکی دیگر از اقدام‌های مؤثر دولت‌های اسلامی و متعهد می‌توانند نتانیاهو را به عنوان آمر و عامل چنین جنایت‌هایی براساس مفاد کنوانسیون ژنوسید و اساسنامه دیوان در دیوان بین‌الملل کیفری اقامه دعوی کنند.

 امید است که جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی فعال خود همانند نشست اضطراری سران کشور‌های اسلامی در ریاض که آیت الله رئیسی با تبیین موضع صریح، به ترغیب و تحرک دیگر کشور‌های اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی پرداخت؛  ادامه دهد و با استفاده از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماسی قوای مختلف نظام نسبت به ادامه تحرکات دیپلماتیک و فعالسازی کشور‌های اسلامی در خصوص پیگیری‌های حقوقی و طرح دعوی و شکایت علیه نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری و شورای امنیت سازمان ملل اقدام کنند. چرا که جنایت‌های نتانیاهو در چند دوره ریاست کابینه رژیم صهیونیستی هیچ زمان فراتر از جنایت‌هایی که از ۷ اکتبر در غزه نبوده و بر این اساس ادامه حضور بنیامین نتانیاهو در این مسند شاهد خشونت‌هایی به مراتب بیشتر خواهیم بود.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول