اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

سیلاب گلمندره در خراسان‌شمالی مهار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: سیلاب نیمه شب گذشته در شهرستان گرمه از توابع این استان توسط سد گلمندره مهار و این سد آبگیری شد.

سیلاب گلمندره در خراسان‌شمالی مهار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای، سیدعقیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی اظهارکرد: سیلاب نیمه شب گذشته در شهرستان گرمه از توابع این استان توسط سد گلمندره مهار و این سد آبگیری شد.

وی میزان ورودی سیلاب به این سد را ۲۵۰ متر مکعب بر ثانیه ذکر کرد و گفت: با توجه به مهار سیلاب در مخزن این سد، خروجی سیلاب از دریچه‌های سد، هفت متر مکعب بر ثانیه بوده و اکنون ارتفاع آب ذخیره شده در عمیق‌ترین جای مخزن سد، ۲۲ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: با توجه به اهتمام دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در تصویب و ابلاغ اعتبارات مورد نیاز، تکمیل ساخت این سد در اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفته بود.

مرتضوی تصریح کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و عملیات اجرایی آن حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ساخت این سد تاکنون حدود ۶۶۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گنجایش ذخیره‌سازی آب در مخزن این سد را ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب ذکر کرد و بیان داشت: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق وضعیت صنعت و اقتصاد در منطقه است.

مرتضوی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سد سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب برای پوشش یک‌هزار هکتار از زمین‌های پایین دست تنظیم می‌شود.

ساختگاه سد گلمندره در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر قرار دارد.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول