اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

اعتلای نقش مادر ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد

زن و نهاد خانواده دارای اهمیت بسیار زیادی است به همین دلیل توجه به این آن‌ها و حل مسائل این حوزه باعث برطرف شدن بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه می‌شود.

اعتلای نقش مادر ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار توانا، زهرا بیات کارشناس مطالعات خانواده و زنان در یادداشتی نوشت: خانواده پایه و کوچکترین واحد تشکیل دهنده جامعه است و مادر به دلیل ارتباط بیشتر با فرزندان نقش پررنگ تری در تربیت آنها برعهده دارد، به همین دلیل زن را محور خانواده و جامعه انسانی اطلاق می‌کنند.

مساله زن و خانواده جزء مسائل با اولویت در جامعه است، زیرا جامعه اسلامی بدون بهره‌مندی از نهاد خانواده سالم، امکان پیشرفت نخواهد داشت، اگر این  نهاد نقش فعال و موثر خود را در هویت و تربیت افراد به درستی پیش ببرد مانع از نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی خواهد شد.

زنان در اسلام از جنبه های مختلف دینی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی مورد توجه قرار گرفته اند؛ در قرآن کریم ۱۹۶ آیه، درمورد زنان وجود دارد و دو سوره قرآن به نام‌های نساء (زنان) و مریم نامگذاری شده است و همواره ازدواج و تشکیل خانواده مورد تاکید قرآن بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

امروزه آسیب های اجتماعی مختلف برای خانواده و اعضای آن وجود دارد، برخی از عوامل موثر در ایجاد آسیب‌ها: خیانت، فقر یا رفاه اقتصادی زیاد، بیکاری، رشد صنعت و تکنولوژی، ستیز والدین، تفاوت در ارزش‌ها و باور‌ها و شیوه‌های تربیتی و مشکل عزت نفس و.. می‌باشد. اگر برای این مسائل راهکارهای مناسبی ارائه نگردد و درمان نشود، پیامد های جبران ناپذیری را برا ی جامعه به دنبال خواهد داشت.

دشمنان با جنگ نرم علیه خانواده، در صدد فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و تضعیف نهاد خانواده می‌باشند. امروزه شاهد تبدیل خانواده فعال به منفعل، ترویج اباحه‌گری و بی‌معنی ساختن حلال و حرام (مانند ازدواج و دوستی های نامشروع)، ارائه الگوی سبک زندگی آمریکایی و ارزش‌های آن، شبهه افکنی در مورد احکام و عقاید اسلام، تنزیل جایگاه مادری، سوق دادن مادران بر اساس فرهنگ و سبک زندگی غربی، مطرح کردن فمنیسم به بهانه حقوق زنان و مطالبات جنسیتی و ضد ارزشی زنان، عادی سازی خیانت به همسر و... هستیم.

راه مبارزه با این جنگ نرم، مصون سازی خانواده ‌ها، رفع موانع، برطرف کردن آسیب‌ها و چالش‌های این نهاد است. اتفاقات و حوادث تلخ سالیان گذشته نشان دهنده کم‌کاری در جنگ شناختی با توجه به امپراطوری رسانه‌ای غرب و فضای مجازی در تصویر سازی غلط و ایجاد شکاف نسلی بوده است. تصمیمات هیجانی به‌دور از استدلال های عقلانی و منطقی، موجب مرگ و از دست دادن برخی افراد و خسارت‌های مختلف به کشور شد. شعارهایی همچون (زن، زندگی آزادی)، پشتوانه‌ای برای بهبود موقعیت زنان و خانواده نداشت، در نتیجه اهمیت دادن و توجه به حوزه خانواده و زنان را بیشتر کرده است.

با توجه به اهمیت خانواده و نقش زنان در ارتقای جامعه، رشته مطالعات خانواده، در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۷۵ و در مقطع ارشد وضع شد و تحت عنوان مطالعات زنان در دو گرایش حقوق زن در اسلام، زن و خانواده در سال ۱۳۸۰ راه اندازی شد. سرفصل های مطالب درسی متشکل از موضوعات جامعه شناسی، روانشناسی و حقوق و فقهی در حوزه خانواده و زنان می‌باشد، هدف این رشته تقویت و تربیت کارشناس جهت مشاوره و رسیدگی به مسائل خانواده و زنان است.
کارایی رشته مطالعات زنان و خانواده در راستای تربیت کارشناس در امور زنان، جهت مشاوره در کلیه سطوح اجرایی کشور، اجرای طرح‌های مربوط به آنها در کلیه سطوح، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این امور و طرح مواضع کلی بینش اسلامی نسبت به زن به صورت علمی در سطح دانشگاهی است.

دانش‌‌آموختگان باید به صورت کارشناس اجرایی، مشاور یا سیاست‌گذار در زمینه‌هایی همچون: کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون‌های زنان، خدمات مشاوره‌ای، مددکاران اجتماعی، سازمان بهزیستی، مشاوران وزراء و دفتر امور مشاوره‌‌ی زنان در وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح، سازمان تدوین کتب درسی، صدا و سیما، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شورای‌‌عالی جوانان، سازمان‌های غیر‌‌دولتی، جراید، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کلیه سطوح آموزش و پرورش کشور، بازپروری و زندان‌ها، شورای‌‌ عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، مشاور حقوقی دادگاه‌ها و دفاتر حقوقی شورای فرهنگ عمومی، شهرداری، فرمانداری و بخشداری به کار گرفته شوند.

به نظر می‌رسد توجه به دانش و توانمندی‌های متخصصین این حوزه توسط مسئولین، می­‌تواند به حل مسائل خانواده و به تبع آن جامعه کمک شایانی کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول