اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

گفت و گویی خواندنی با کتابدار برترین روستای کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی

در نهمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ۲۷۱ روستا شرکت داشتند که طرح‌ها و برنامه‌هایی را جهت ارتقاء سطح فرهنگی و آگاهی اهالی روستا اجرا کرده‌ بودند و در این بین روستای کلج استان قزوین در جایگاه نخست قرار گرفت.

گفت و گویی خواندنی با کتابدار برترین روستای کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال جاری به منظور تقویت هویت ایرانی- اسلامی، امیدبخشی و محرومیت زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستائیان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در این دوره از جشنواره پریسا کهنسال مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج از توابع استان قزوین توانست با ارائه طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود در عرصه کتاب و کتابخوانی، حضوری درخشان داشته و به عنوان نفر اول از بین ۱۳ منتخب روستایی در کشور معرفی شود.

کهنسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، در خصوص شاخص‌های اصلی در معرفی نفرات برتر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: این جشنواره هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود و بر این اساس هر سال ۱۰ روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند.

وی افزود: برای شرکت در این جشنواره روستاها ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی اجتماعی روستا، باید مجموعه فعالیت‌ها و طرح‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج عنوان کرد: این جشنواره به دنبال تحقق اهدافی چون ایجاد عدالت فرهنگی، تمرکززدایی در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، احیای هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستاییان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از اجرای آنها و عادت دادن دانش‌آموزان به مطالعه، کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: طرح‌ها و برنامه‌های ارسال شده توسط فعالین جهت شرکت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب باید دارای معیارهایی از جمله پوشش جمعیتی مناسب و توجه به زنان، کودکان و نوجوانان، استفاده خلاقانه از فضای مجازی و ظرفیت‌های ملی و محلی، تقویت کننده احساس تعلق ملی و اسلامی، همگرایی دولت و ملت با ترویج فرهنگ تلاش و همکاری و نشاط اجتماعی، توجه به رفع محدودیت‌ها و آسیب‌ها، قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق، محتوا و شیوه اجرای نو و باکیفیت و استفاده از ظرفیت مفاخر علمی باشد.

کهنسال اذعان کرد: در نهمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ۲۷۱ روستا شرکت داشتند که طرح‌ها و برنامه‌هایی را که جهت ارتقاء سطح فرهنگی و آگاهی اهالی روستا اجرا کرده بودند را ارائه دادند و خدا را شاکریم که شاهد درخشش قزوین در این دوره از جشنواره بودیم.

وی عنوان کرد: در نهایت، ۱۳ روستا برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شدند که از بین آنها روستای کلج استان قزوین در جایگاه اول قرار گرفت.

این مسوول یادآور شد: اقدامات فرهنگی ترویجی در کتابخانه‌های عمومی به ویژه در کتابخانه‌های روستایی بسیار متنوع و ابتکاری و خلاقانه است و امروز شاهد آن هستیم که کتابخانه‌های عمومی روستایی قطب فرهنگی روستا محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کسب رتبه‌های کشوری توسط اعضای کتابخانه گفت: کتابخانه عمومی آیت الله حاج سید حسین موسوی روستای کلج در سال ۱۳۹۵ توانست با عنوان کتابخانه برتر روستایی کشور منتخب شود و در سال ۱۳۹۷ هم بنده به عنوان کتابدار خلاق با اقدامات ویژه در سطح کشور معرفی شدم.

کهنسال اضافه کرد: اعضای این کتابخانه بارها و بارها در سطح کشور درخشیده‌اند که نشان دهنده میزان علاقه اهالی روستای کلج به کتاب و کتابخوانی بوده و بیانگر آن است که مردم این روستا اهل مطالعه و دانش اندوزی هستند.

وی بیان کرد: کسب عناوین کتابخوان کودک برتر کشور در سال ۹۵ و نوجوان کتابخوان برتر در سال ۹۶ از جمله افتخارات کسب شده توسط اعضای این کتابخانه می‌باشد.

مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج تصریح کرد: در این کتابخانه انواع فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی انجام می‌شود اعم از نشست کتابخوان، کارگاه‌های مهارت آموزی، کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های قصه‌گویی و شعرخوانی، جمع خوانی و بلند خوانی کتاب، برگزاری انواع برنامه‌های مناسبتی و مسابقات فرهنگی هنری، نمایشنامه خوانی، ارائه فعالیت‌های خلاق و جذاب و برگزاری انواع جلسات و گروه‌های مطالعاتی و برگزاری انواع نشست‌های نمایش عروسکی و همواره تلاش داریم تا کلیه فعالیت‌ها متناسب با نیاز مخاطبان و شامل کلیه رده‌های سنی باشد.

کهنسال بیان کرد: کتابخانه آیت الله موسوی کلج از سال ۱۳۷۳ تاسیس شده و در حال حاضر تعداد منابع موجود در بخش‌های مختلف کتابخانه اعم از بخش کودک، بخش اصلی نوجوان، کمک درسی و نشریات نزدیک به ۱۶ هزار نسخه کتاب می‌باشد و به صورت مستمر و ماهانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متناسب با نیاز مخاطبان بروزرسانی و غنی می‌شود.

وی در پایان اقدامات فرهنگی_ترویجی و نوآورانه این کتابخانه را بسیار متنوع و زیاد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه تعامل ما با ارگان‌های مختلف بسیار بالاست و مسوولان روستایی هم همکاری خوبی با کتابخانه دارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول