اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

محورهای اصلی دومین دورهمی نوآوران اجتماعی مشخص شد

سلامت، آموزش و کسب و کارهای اجتماعی سه موضوع اصلی نوپیای دومین دورهمی نوآوران اجتماعی است.

محورهای اصلی دومین دورهمی نوآوران اجتماعی مشخص شد

به گزارش خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست خبری نوپیا (نوآوری و پیشرفت ایران) امروز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

سعید زاهد دبیر نوپیا عنوان کرد: نوپیا دور هم جمع کننده اجتماع سازان است.کسانی که نه تنها خودشان یک کنشگران اجتماعی هستند یعنی فعالیت اجتماعی انجام دادند، بلکه دیگر فعالان اجتماعی را دور هم جمع کردند. ما در نوپیا ارتباط مستقیم‌مان در مرحله اول با اجتماع سازان است. بعد از طریق آن‌ها با کنشگران. تصورمان این است که ایران آینده قدرتمند و باشکوه خواهد بود، به شرطی که این اجتماع سازان دور هم جمع شوند.  

وی افزود: شعار نوپیا هم‌آفرینی اجتماع سازان ایران و آینده است. در نوپیای ۶ که پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، ۳ گروه از  اجتماع سازان در ۳ موضوع دعوت شدند. یکی از موضوعات مربوط به حوزه سلامت، دیگری آموزش و کسب و کارهای اجتماعی است. این موضوعات جزء زیر فهرست‌های اصلی نوآوری اجتماعی در جهان هستند که آن‌ها را فعالان این بخش انتخاب کردند.

زاهد در ادامه با بیان اینکه از سالمندان گرفته تا نوجوانان و دانشجویان در این دورهمی حضور دارند، عنوان کرد: در حوزه سلامت، «سالمندان» و در حوزه آموزش، «آموزش نوجوانان» در اولویت ما قرار دارند.

وی با اشاره به ساز و کار نوپیا گفت: حاصل اینکه ما یک جامعه مترقی و باسوادی داریم، این شده است که آدم‌ها منتظر حکمرانی نیستند که بیاید و مسئله‌شان را حل کند، بلکه در جای جای ایران می‌بینید که آدم‌هایی هستند که در اطراف خودشان کوچک یا بزرگ،  یک تغییری را ایجاد کردند.

زاهدی درباره مفاهیم این رویداد توضیح داد: به این تغییر ایجاد کردن افراد «نوآوری اجتماعی» می‌گوییم. در نوپیا یک سری افراد تغییرانی را به وجود می‌آوردند که ما اسم‌شان را «کنشگر» می‌نامیم، و یک عده‌ای «اجتماع ساز» هستند که راهنمای کنشگران هستند.

دبیر نوپیا افزود: ما قصد داریم تا نسبت این اجتماع سازان را با حکمرانی مشخص کنیم. شما فکر کنید که چند کنشگر دور هم جمع شدند و گروهی دارند. اینها معمولا افرادی هستند که می‌توانند با نهادهای بالاتر گفت‌وگو کنند. یعنی لازم نیست که آن شخص کنشگر لزوما با ساختارها ارتباط برقرار کند اما آن شخصی که واسط قرار می‌گیرد، قرار است بتواند این کار را انجام بدهد. نوپیا قرار است این‌ها را به هم وصل کند. هم خودشان را به هم وصل کند و از آن‌ها قدرت خلق کند و هم این‌ها را به ساختارهایی لازم  در حکمرانی وصل کند.  

دبیر نوپیا ادامه داد: نقطه نظر ما حل مسئله اجتماعی است. قرار است فعالان را  دورهم جمع کنیم و یک شبکه‌سازی ایجاد کنیم. هدف نوپیا تقویت کنشگرها در بحث ارتباطات و خلق اجتماع قدرتمندتر است.

وی افزود: نوپیا قرار نیست متوقف شود، با آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تفاهم شده که که اگر گروه خلاقی خواست کار مناسبی ارائه دهد ، در هر جای ایران ما بتوانیم در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای ایران به او امکانات بدهیم.

زاهد درباره برنامه آتی نوپیا نیز گفت: در سال آینده دو زیر شاخه دیگر خواهد داشت؛ یکی نوپیای شهری است که در شهرها برای کنشگران اجتماع ایجاد می‌کند و دیگری نوپیای موضوعی که می‌تواند قدرت آفرینی برای اجتماع ایرانی کند

* نشست نقد و بررسی مستند

میرآرمان عدنانی، مدیر بخش برنامه‌ریزی و اجرای نوپیا در ادامه برنامه در خصوص برنامه‌های رویداد توضیح داد: تلاش شده است که تمام برنامه‌ها به صورت تعاملی برگزار شود تا شرکت کنندگان در مراسم مشارکت نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه «ساختن اجتماعی از فعالان حوزه کسب و کارها و نوآوران اجتماعی» یکی از مهم‌ترین اهداف امسال نوپیا، است، عنوان کرد: در این روز نشست تخصصی با موضوع نوآوری اجتماعی برگزار می‌شود.

 

عدنانی اضافه کرد: قرار است ۴ نفر از فعالان موفق حوزه کسب و کارهای اجتماعی با هم دیگر در مورد فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه گفت‌وگو کنند.

مدیر بخش برنامه‌ریزی و اجرای نوپیا یکی دیگر از اهداف این برنامه را «ترویج مفهوم نوآوری اجتماعی و کسب و کارهای اجتماعی بین گروه‌های مختلف اجتماع» برشمرد و گفت: به همین منظور نشست دیگری با موضوع نسبت علم و نوآوری اجتماعی برگزار می‌شود.

وی افزود: نشست‌های اکران و نقد و بررسی مستندها و فیلم‌های حوزه اجتماعی از دیگر برنامه‌های این روز است. مطابق روال سال گذشته نیز از اساتید حوزه علوم اجتماعی و نوآوری اجتماعی دعوت کردیم تا ضمن بررسی و نقد مستند، نسبت آن را با نوآوری اجتماعی برای مخاطبان مشخص کنند. 

* «نوپیا نوجوان» و ارائه به سبک تِد

زهرا آرانی، مدیر بخش محتوا و رسانه نوپیا که مدیریت بخشی از برنامه‌ها را برعهده دارد، ادامه داد: نوپیا فریم یکی از برنامه‌های روز نشست است.

وی افزود: در ادامه ۶ نوپیا فریمی که در ۶ هفته گذشته برگزار شد، قرار است هفتمین و هشتمین نوپیا فریم نیز پنجشنبه با اکران دو فیلم جدید برگزار شود.

آرانی با اشاره به «نوپیا نوجوان» که به سبک تِد قرار است ارائه شود، عنوان کرد: در روز دورهمی،از افراد موفقی که در دوره نوجوانی‌شان به نوآوری اجتماعی رو آوردند و یک تجربه موفقی کسب کردند دعوت کردیم تا تجربه خود را به صورت تِد ارائه کنند.

 

وی افزود: در این روز، سکوی پرتاب نوپیا را داریم که یک رویداد سرمایه‌گذاری است. به ۵ تیم منتخب فرصت داده می‌شود تا موضوعات خود را به صورت آسانسوری ارائه دهند و سپس داوران برای  سرمایه‌گذاری  ۵ میلیاردی بین آن‌ها داوری می‌کنند.

«جاده موفقیت» بخش دیگری از این برنامه است که در آن به۲۰ نمونه موفق نوآوری اجتماعی، فرصتی برای ارائه محصولاتشان خواهیم داد.

مهدی جانی‌پور، مدیر روابط عمومی ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای گفت: اولین رویداد نوپیا که بزرگ‌ترین گردهمایی فعالین حوزه نوآوری اجتماعی بوده، ۳۰ تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پردیس چارسو برگزار شد که میزبان کارشناسان و نوآوران این حوزه، معاون اول ریاست جمهوری محمد مخبر، دبیر شورای عالی جوانان وحید یامین پور و دیگر فعالان این حوزه بوده‌ایم. 

 نوپیای ۶ (دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور) از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب  پنجشنبه ۱۸ آبان در پردیس چارسو به همت ستاد نوآوری‌های اجتماعی و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول