اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

خسروی: هیچ داوری در ایران علاقه رنگی ندارد

عضو کمیته داوران توضیحاتی در مورد نشست امروز ارائه کرد.

خسروی: هیچ داوری در ایران علاقه رنگی ندارد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، علی خسروی درمورد جلسه امروز اعضای کمیته و دپارتمان داوری با مسئولان فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: وقتی وارد سالن شدم عکس بزرگان رسانه مثل علی مودت، عطا بهمنش، پرویز زاهدی، عباس عبدالمالکی، ناصر احمدپور، حسین معتمدی و...‌ را دیدم. کار قشنگی است که یاد این عزیزان اینجا زنده می‌شود. ان‌شاءالله همیشه خانواده‌شان در سلامت کامل باشند. پس از اتفاقات هفته دهم امروز مهدی تاج جلسه‌ای را با اعضای کمیته داوران برگزار کرد‌. مهدی نبی، هدایت ممبینی، محمدرضا کشوری‌فرد،  سهیل مهدی و محمد حسین حمیسی، من، خداداد افشاریان، اسماعیل صفیری، حسین زرگر، خانم کشاورز و دانیال مرادی در این جلسه حضور داشتیم. 

وی افزود: موارد مختلفی مطرح و همگی مسائلی که افشاریان مطرح کرد، نهایی شد. تاج توضیحات کاملی داد. افشاریان هم مشکلات مختلفی را عنوان کرد‌. در نهایت ۸ مصوبه داریم.

وی افزود: داورانی که خوب قضاوت می‌کنند به صورت متوالی در هفته‌های مختلف قضاوت می‌کنند. به صورت مثال اگر در هر هفته ۳_۲ داور خوب سوت بزنند و نمرات ناظران به آنها خوب باشد، هفته بعد قضاوت می‌کنند و اگر این قضاوت خوب تکرار شود، در هفته بعد هم قضاوت می‌کنند. 

عضو کمیته داوران تاکید کرد: تصویب شد حق الزحمه داوران به روز رسانی شود. با مصوبه جدید کمیته داوران هر ۲ ماه یک، باید کل حق‌الزحمه‌ها تسویه شود‌ نه اینکه به پرداخت سال به سال بیفتد. سازمان لیگ امادگی‌اش را در این زمینه اعلام و خود تاج هم خیلی به این امر اصرار کرد هر ۲ ماه حق‌الزحمه و کل هزینه‌های ایاب و ذهاب‌شان تسویه شود. چیدمان داوری باید زیرنظر مستقیم و با مسئولیت رئیس کمیته داوران است. طبق روال فیفا و AFC پیش‌نویس و جدول‌ها توسط دپارتمان به صورت کامل در همه رده‌ها انجام می‌شود‌. ۲ تن از اعضای کمیته داوران نیز مشورت و تایید می‌دهند، کمک می‌کنند و نظارت دارند اما نظر نهایی را افشاریان می‌دهد. در گذشته هم اینگونه بود اما تاکنون آنقدر صریح نگفته بودیم.

خسروی تصریح کرد: عملکرد کمک داوران در هر هفته در اختیار اعضای کمیته داوران قرار می‌گیرد. البته از آنجایی که فقط یک تا ۲ عضو کمیته در تهران و سایرین در شهرستان هستند، عملکرد، نمرات‌شان، قسمت‌های مثبت و منفی به اطلاع اعضای کمیته می‌رسد و نمرات را همه دارند. دیگر همه می‌دانند داور چه قدر و چگونه قضاوت کرده است یا نمره‌اش چند است. مورد پنجم این است که طبق دستور مستقیم تاج برای حمایت از داوران، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای داوری کشور در خود کمیته انجام می‌شود. به هیچ عنوان اینگونه نیست‌ که از فلان جا صحبت، توصیه یا فشاری باشد. کمیته داوران صلاح بداند ممکن است به یک داور در طول ماه ۴ بازی بدهد. کمیته داوران صلاح داوری را می‌داند‌. ممکن است خیلی استان‌ها ندانند یا دوست دارند به این قضیه ورود کنند. در کل کمیته داوران هیچگونه دخالتی را برای چیدمان نپذیرفته و از گذشته اختیاراتش بیشتر شده است. هرچند در گذشته نیز چنین اختیاری داشت.

وی ادامه داد: تاج تاکید کرد این کار توسط کمیته داوران انجام شود‌. برای اولین بار است که به این صراحت چنین بحثی گفته می‌شود. معمولا داورانی که در طول فصل اشتباه تاثیرگذار داشته و نتیجه بازی را جا به جا کرده باشند، نمره‌شان زیر ۷/۴ می‌شود‌. اگر یک داوری سه بار چنین نمره ای بگیرد یا در نیم فصل یا در پایان فصل به لیگ یک سقوط می‌کند. هر داوری با هر درجه‌ای می‌خواهد باشد. باید سنجشی انجام بدهیم.

عضو کمیته داوران تاکید کرد: خوشبختانه به زودی زود ۱۰ سیستم رادیویی توسط سازمان لیگ خریداری می‌شود و در اختیار کمیته داوران قرار می‌گیرد. یعنی در شرایطی که برای بازی‌های هر هفته ۸ سیستم لازم داریم، ۱۰ سیستم می‌گیریم تا ۲ سیستم هم ذخیره داشته باشیم. دست کم اگر در هفته نهم این سیستم‌ها را داشتیم داوران در بازی تراکتور و نساجی یا سپاهان و ملوان نزد هم نمی‌رفتند. داوران، کمک داوران، مدرسان و ناظرانی هستند که در فضای مجازی خیلی فعالیت دارند اما دیگر داوران حق عضویت در فضای مجازی را ندارند. دیگر نباید یک داور و کمک داور درمورد عملکردش در چنین فضایی توضیح بدهد‌. اعضای کمیته داوران و روابط عمومی فدراسیون حضور دارند و آقایان و خانم‌های داور و کمک داور، فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی حق ندارند در فضای مجازی فعالیت کنند. این جلسه خروجی خیلی خوبی داشت.

خسروی عنوان کرد: البته مسئولیت چیدمان در گذشته هم با افشاریان بود که در این جلسه بار دیگر روی ان تاکید شد زیرا برخی افراد گفتند اعضای کمیته از هیچ چیزی اطلاع ندارند یا نمرات را نمی‌دانند. همگی این افراد برای ما خیلی عزیز هستند‌. انها استاد و دوست ما هستند اما اینگونه نیست‌ که علی خسروی جایی برود کار کند که دیده نشود‌. تاکید می‌کنیم مسئولیت چیدمان و پاسخگویی با افشاریان است اما مانند روال قبل رییس دپارتمان جدول‌ها را آماده می‌کند. ۲ عضو کمیته که ممکن است صفیری باشد یا زرگر یا من نظر بدهند. ممکن است من درمورد یک کمک داور نظر داشته باشم و به افشاریان کمک می‌کنیم. او هم بررسی نهایی را انجام داده و پس از تایید به دبیرکل ابلاغ می‌کند.

وی در پاسخ به این انتقاد که کمیته داوران نیاز به روح و نیروی جوانی دارد، گفت: عزیزانی که با کمیته داوران همکاری نمی‌کنند، اگر برنامه‌ای برای این کمیته دارند یا سیستم آموزشی را بلد هستند که می‌تواند کمک کند به ما ارائه بدهند. ما مخلص آنها هستیم و جذب‌شان می‌کنیم.

عضو کمیته داوران درمورد اظهارات اخیر علی خطیر مبنی بر اینکه بهتر است از داورانی که تعلق رنگی دارند استفاده نشود، توضیح داد: من علی خطیر را دوست دارم اما مطمئن باشید همه داوران در ایران خودش را بیشتر از همه تیم‌ها دوست دارند. زمانی هست که در بچگی علایقی دارند اما زمانی که قسم می‌خورند یا این لباس مقدس را می‌پوشند از ما می‌خواهند پاک باشیم و تزکیه شویم. من داوری را از ۲۰ سالگی شروع کردم اما داوری نداریم که به تیمی تعلق خاطر داشته باشد یا بخواهد از تیمی طرفداری کند زیرا خیلی زود متوجه می‌شویم. ناظرانی داریم که خیلی از آنها در سطح مسابقات بزرگ فعالیت می کنند. ناظری داریم که پنج بار به مسابقات جهانی و جام ملت‌ها رفته است. اگر هم داشته باشیم خیلی راحت مشخص می‌شود و خودش را نشان می‌دهد اما خوشبختانه داوران ما خیلی پاک، فنی و خوب هستند و باید بیشتر کمک‌شان کنیم.

وی درمورد اینکه آیا استفاده نکردن داوران در جریان بازی از گوشی تلفن همراه قطعی شده است؛ عنوان کرد: به تمام ناظران و نمایندگان فدراسیون سپردیم داوری که می‌خواهد وارد بازی شود باید گوشی خود را خاموش کند. ما مقام نظارتی نیستیم که گوشی داوران را بگیریم اما باید گوشی خاموش باشد و پس از بازی آن را روشن کنند زیرا برخی مواقع رسانه از برخی کارشناسان بین نیمه کارشناسی می‌گیرند. از کارشناسی این دوستان ممنون هستیم اما بین ۲ نیمه این کار را انجام ندهند زیرا این کار برای ورزشگاه مشکل ایجاد می‌کند. ممکن است داور ببیند و اشتباه روی اشتباهش بیاید. دستور ندادیم اما خواهش کردین داوران در آن ۴ ساعت از موبایل خود استفاده نکنند.

عضو کمیته داوران در پاسخ به این سوال که اگر با این جلسات وضعیت داوری بهتر نشود، باید چه کار کرد، گفت: قطعا باز هم جلسه می‌گذاریم. در این یک ماه سعی داریم با سیستم‌های رادیویی یا سایر اقدامات تشویقی  به نتیجه برسیم و اگر نتیجه نداد قطعا ماه دیگر هم جلسه می‌گذاریم. بررسی می‌کنیم در این ۸ ایتم‌ مصوب چه چیزهایی ایراد دارد و بررسی بیشتری می‌کنیم. ضمن اینکه از این هفته اعضای کمیته هر ۸ بازی را با ۳۲ داور، کمک داور و داور چهارم کار آموزشی انجام می‌دهند. سایر داوران را هم به این وبینار اضافه می‌کنیم. شب گذشته این کار را کردیم که خیلی نتیجه داد.

وی در مورد اینکه چرا شرکت‌های داخلی برای تولید سیستم کمک داور ویدئویی در سایت فیفا ثبت نام نمی‌کنند تا لایسنس مورد نظر را دریافت کنند، گفت: یک سری تضمین‌ها وجود دارد که مبالغشان بالاست.  شاید شرکت‌های داخلی ما توانش را نداشته باشند. اخبار خیلی خوبی در مورد VAR در راه است که فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر بتوانم اخبار بهتری بدهم.

خسروی در خصوص اینکه حلقه گمشده داوری‌های ایران بحث آموزش است و صفیری آپدیت نیست، عنوان کرد: او حدود ۱۶ سال است که ناظر داوری مسابقات آسیا است. از نظر زبان انگلیسی یکی از کاملترین افرادیست که تدریس می‌کند چون ادبیات انگلیسی بلد است. کلاس امسال را مسعود مرادی و صفیری تدریس کردند. سال قبل مدرس اسپانیایی آمده بود اما بچه‌ها می‌گفتند امسال آموزش ما بهتر بود. مدرسان و ناظران ما خیلی خوب هستند. خانم شکوری مدرس بین المللی است. من همیشه حسرت می‌خورم که چرا امثال صفیری و مرادی مدرس آسیا نیستند. بعضی اوقات رقابت‌های کاری بین ایران و کشورهای دیگر هست ولی صفیری، مسعود مرادی، سخندان، خانم شکوری، پریسا مرادی، دانیال مرادی موسوی، عصر پیما، سهرابی و رجبی همه جزو بهترین مدرسان ما و خیلی‌ها هم جزو مدرسان فیفا و آسیا هستند.

وی در مورد اینکه برخی داوران معتقدند در چینش داوران حب و بغص تاثیر دارد و ممکن است افشاریان با داوری مشکل داشته باشد و برای یک مسابقه داور دیگری را جایگزین کند، عنوان کرد: کسی که حب و بغص داشته باشد در هیچ‌کجای فوتبال نمی‌تواند کار کند. چه مربی و چه مدیر، اتفافا افشاریان نه تنها کینه ندارد بلکه مهربان‌تر از ان است که ما فکر می‌کنیم. این را در کار از او دیده‌ایم. بعضی اوقات من به او می‌گویم کمی سختگیری کن! به هیچ عنوان کینه، حب و بغص ندارد. اطلاع دارم که در این یک هفته ۸ ساعت نخوابیده است. انسان درستی است و کار می‌کند. باید به او کمک کنیم. اعضای این کمیته داوران همه با سابقه هستند. مسابقات سخت کشور را قضاوت و در خارج از کشور هم کار کرده‌اند. این کمیته داوران و افشاریان با هیچ داوری در هیچ استانی حب و بغص ندارد.

خسروی در خصوص اینکه گفته می‌شود کارشناسان داوری تلویزیونی با هم هماهنگ هستند، اظهار داشت:نه به هیچ عنوان، من در یک برنامه ثابت کارشناس داوری هستم. به هیچ عنوان با دو کارشناس دیگر در ارتباط نیستم. اتفاقا خیلی دوست دارم نظرم با آن‌ها اختلاف داشته باشد تا سختی کار داور را بدانیم. برخی عزیزان و شاگردان ما شیطنت می‌کنند. اگر اینطور باشد عیار برنامه پایین می‌آید. اگر هماهنگ باشیم آن برنامه متوجه نمی‌شود؟ اتفاقا برنامه‌های تلویزیونی خودشان داوری را بلد هستند. ممکن است سوال و مشورت کنیم و دچار اختلاف باشیم اما خداشاهد است چنین چیزی نداریم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول