به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانا، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در حالی شش ماه سکاندار این وزارتخانه شده که کمبود معلم همچنان معضل اصلی این وزارتخانه است، معضلی که در سالهای گذشته نیز وجود داشت.
وی از نهم خرداد ۱۴۰۲ با ۱۶۷ رأی موافق ،۸۶ رأی مخالف ،۱۴ رأی ممتنع، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد اما وعده حل مشکل کمبود معلم وی همچنان باقی است.
معضل کمبود معلم در کشور، امسال وسیع تر از گذشته بروز و نمود یافته و توجه بسیاری را به خود معطوف کرد، مشکل کمبود معلم که پیش از آغاز سال تحصیلی به آن توجهی نشد و تدابیری برای رفع آن صورت نگرفت.
رهبرانقلاب نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ با انتقاد از بیثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه میخورد؛ به خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی میآورد.
۱۵ آبان ۱۴۰۲حبیب الله دهمرده نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی، طی یک تذکر شفاهی در جلسه علنی گفت:کلاسهای درس در مناطق محروم معلم ندارد. کلاس های ما در استان سیستان و بلوچستان بدون معلم مانده است.سال های گذشته ما از طریق معلمان خرید خدمت و دهها نوع قرارداد دیگر معلم را تامین میکردیم که اکنون جلوی آن گرفته شده است.
تذکر حبیب الله دهمرده با موضوع بدون معلم ماندن کلاسهای درس نشان میدهد که با وجود گذشت ۵۰ روز از شروع سال تحصیلی هنوز با مشکل کمبود معلم مواجه هستیم.
بعد از گذشت سه ماه از وزارت رضا مراد صحرایی، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی ۱۹ مهر ۱۴۰۲، با یادآوری سهم تصمیمات اتخاذ شده در مجلس در رفع بخش عمده کمبود معلم گفت: «با توجه به آخرین مصوبهای که برای بازگشت بهکار بازنشستگان داشتیم و بدهیهایی که پرداخت شد، کمبود معلم کاهش یافته و به سه هزار کلاس درس رسیده است که وزیر قول دادهاند ظرف سه روز آینده مشکل این کلاسها حل شود.»
در دومین ماه از آغاز سال تحصیلی، برخی کلاسهای درس معلم نداشتند و اولیای مدارس مجبوربودند این مساله را به نحوی رفع و رجوع نمایند؛ این مشکل واکنش مجلس را نیز به همراه داشت و نمایندگان مجلس مانند مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در هشتم مهرماه گفت: کمبود معلم علی الخصوص در مناطق محروم به شدت مشکل آفریده است.
روح الله نجابت نماینده شیراز در مجلس نیز در نشست علنی دوشنبه ۱۷ مهرماه گفت: از حوزه انتخابیه بنده اعلام میکنند که مدارس معلم ندارند.
نمایندگان در جلسات صحن علنی به شیوههای مختلف، مشکل کمبود معلم را یادآور شدهاند و تذکرات زیادی را به رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش دادهاند.
نمایندگان موافق و مخالف وزیر آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد
نمایندگان موافق
سید محسن دهنوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس در نهم خرداد امسال اظهار داشت: صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.
الهام آزاد نماینده ایلام بیان کرد: برنامههای صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است.
نمایندگان مخالف
وزیر پیشنهادی دولت مخالفانی نیز در مجلس داشت که دلایل خود را در مخالفت با رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کردند از جمله:
علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای صحرایی بعد از ۱۳ ماه از تصدی در دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع آوری کند، چگونه میخواهد در وزارتخانه آموزش و پرورش تحول ایجاد کند و تیمی حرفهای روی کار بیاورد؟.
سیدعلی موسوی نماینده ملکان اظهار داشت:وی سابقه اجرایی لازم را ندارد و از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمیتواند درک جامعی از مسائل این وزارتخانه داشته باشد.صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد و با وی قطعاً در وزارت آموزش و پرورش درجا می زنیم.
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان گفت:صحرایی باید برای معرفی قهرمانان جنگ در مدارس برنامه داشته باشد. امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیار زیادی در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط میشود و صحرایی باید بگوید چه برنامهای برای این مسئله مهم دارد؟
علی بابایی کارنامی نماینده ساری نیز در مخالفت با این وزیر گفت: برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابهام دارد، در برنامههای وی برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوقالعاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف شود.
قول وزیر برای رفع مشکل کمبود معلم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد در جلسه علنی مجلس گفت: بازنشستگی زیادی داریم، امسال هم کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی پیش از این برگزار شد آزمون استخدامی دیگر نیز پیش از مهر برگزار میشود تا این معضل را حل کنیم.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در برنامه صف اول شبکه خبر در تاریخ نهم آبان ۱۴۰۲، در واکنش به این جمله که تعدادی از مردم درباره کلاس بدون معلم گلایه دارند، تصریح کرد: مطابق آمار بعد از اعلام نتایج آزمونها، کلاس بدون معلم نداریم، اگر هست، اعلام کنید.
زمزمههای استیضاح وزیر آموزش و پرورش
تدابیر لازم برای به کارگیری معلمان بازنشسته، همکاری مجدد با معلمان، خرید خدماتی، ورود ۷۵ هزار نو معلم اعم از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و نیز معلمان استخدامی از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و نیز به کارگیری دانشجو معلمان ورودی سالهای ۸۸ و ۹۹ کارساز نبوده و همین کمبود معلم و افزایش بازنشستگان که صحرائی در جلسه رأی اعتماد از آن صحبت کرده، باعث شده زمزمههای استیضاح رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به گوش برسد و اگر منصفانه به موضوع بنگریم، قضاوت در مورد عملکرد وزیری که شش ماه وزارتخانه عظیم آموزش و پرورش را با مشکلات عدیدهای تحویل گرفته است، بسیار دشوار است؛ با این حال نمایندگان مجلس همچنان بر این امر تاکید دارند که وزیر آموزش و پرورش برای این کمبود معلم استیضاح شود چراکه همچنان برخی از کلاس های درس در مناطق محروم معلم ندارد.
علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز در جلسه علنی ۱۷ مهر ماه در مجلس شورای اسلامی در تذکر آییننامهای، اظهار کرد: با توجه به اینکه فرهنگیان در وضعیت اسفناکی قرار داشته و در مدارس نیز شرایط نامناسبی حاکم است لذا لازم است استیضاح وزیر آموزش و پرورش که به امضای نمایندگان رسیده، در دستور کار مجلس گیرد.
۲ طرح استیضاح برای مراد صحرایی
وزارت آموزش و پرورش دارای مشکلات ریشهای و ساختاری است که شاید یکی از علل ابقا مشکلات این وزارتخانه بی ثباتی در مدیریت آن باشد وبی تدبیری و سوء مدیریت فقط یکی از عوامل موثر برای وجود مشکل در این وزارتخانه است ولی آنچه که اهمیت دارد آسیبی است که به وضعیت تحصیلی دانشآموزان و شرایط شغلی معلمان وارد شده است.
جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی یکی از طراحان استیضاح این وزیر است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۶ نماینده، طرح استیضاح رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانا، گفت: با توجه به عملکرد غیرقابل دفاع وزیر آموزش و پرورش در مدت اخیر به ویژه در کمبود معلم مدارس، بعید به نظر میرسد نمایندگان از این تصمیم عقبنشینی کنند.
وی افزود: طرح استیضاح در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته و احتمالاً اعلام وصول خواهد شد.
علی خضریان هم طراح استیضاح دیگر این وزیر است.
وی اخیرا با انتقاد از عملکرد مرادصحرایی خواستار مطرح شدن استیضاح این وزیر در صحن مجلس شد.
نگاهی به دلایل استیضاح وزرای آموزش و پرورش نشان میدهد که بیشتر موضوعات و چالشهای مورد بحث در آموزش و پرورش در دوران مختلف، مشابه است که در مجالس مختلف تقریباً مشکلات موجود در آموزش و پرورش توجه نمایندگان مجلس را به خود جلب کرده و نمایندگان بعد از تذکرات شفاهی و کتبی به وزیر، طرح استیضاح وی در دستور کار مجلس قرار میگیرد بلکه مشکلات ریشهای آموزش و پرورش حل شود و یا شاید استیضاح وزیر اهرمی از سوی نمایندگان برای فشار به دولت در جهت حل مشکل باشد.
وزیرانی که در آموزش و پرورش استیضاح شدند و یا تا مرز استیضاخ رفتند
وزرای آموزش وپرورش همواره در معرض سوال و استیضاح نمایندگان مجلس بوده اند.
-محمود فرشیدی در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۸۴ به مدت ۲ سال به علت سوالات موهن در آزمون استخدامی معلمان، انتصاب افراد سالخورده فرشیدی یک بار تا مرز استیضاح پیش رفت اما توانست با کمک محمود احمدی نژاد، از استیضاحی که به خاطر حواشی صورت گرفته بود رای اعتماد بگیرد. فرشیدی به فاصله کوتاهی پس از استیضاح از طرف محمود احمدی نژاد برکنار شد.
-علیاحمدی در ۳۰ بهمن ماه سال ۸۶ به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مدت ۲ سال به علت بی توجهی به اجرای قوانین موجود از جمله قانون برنامه چهارم توسعه ، بی توجهی محض در امر استخدام معلمان حق التدریس و نارضایتی حداقل ۹۰ درصد از قشر فرهنگیان که طرح استیضاح علی احمدی وزیر آموزش و پرورش که به امضای ۸۲ تن از نمایندگان مجلس رسید و اعلام وصول اما در نهایت نمایندگان از استیضاح وی منصرف شدند.
-مرتضی حاجی در نهم شهریور ۱۳۸۹ به علت عدم نوسازی مدارس و مطالبات فرهنگیان چندین بار تا مرز استیضاح هم پیش رفت، اما توضیحات قانع کننده درباره اصلاحات وی هر بار او را از خطر کسب رای عدم اعتماد مجلس نجات داد.
-علیاصغر فانی در تاریخ سوم تیر۱۳۹۴ به علت کاهش راندمان آموزشی، عدم برنامهریزی صحیح و جدید در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی و نگاه جناحی در عزل و نصبها،استیضاح او در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد ولی در جریان بررسی طرح استیضاح علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نمایندگان مجلس اعتمادشان را از فانی برنداشتند و وی وزیر باقی ماند.
-سید محمد بطحایی در تاریخ هفتم خرداد ۹۸ به علت اجرانکردن سند تحول بنیادین، اجرا نشدن نظام رتبهبندی معلمان، پرداخت نکردن مطالبات فرهنگیان و بیتوجهی به مشکلات رفاهی آنها، بی توجهی به معلمان حقالتدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن بهکارگیری آنها مورد استیضاح قرار گرفت و در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ استعفا داد.
-یوسف نوری ۷ آذر ۱۴۰۰ به مدت ۲ سال به علت سوءمدیریت مسئولان در ماجرای پرداخت حقوق اسفند ماه، شیوه اجرای رتبهبندی و تعیین رتبه معلمان با اشکالاتی همراه شده که منجر به ایجاد نارضایتی بسیاری در میان معلمان شده در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ استعفا داد.
با توجه به تغییر و بیثباتی در وزارت آموزش و پرورش، به نظر میرسد مجلس باید مشکل این وزارتخانه را به صورت اساسی حل کند و از ابزارهای قانونی برای تقویت بنیانهای این وزارتخانه استفاده کرد.
اگر چه استیضاح، یکی از ابزارهای مجلس برای نظارت بر عملکرد وزرا است، اما مجلس میتواند ابزارهای دیگری نیز برای آینده این وزارتخانه در نظر بگیرد.
پایان پیام/