اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

آیا کم کاری تیروئید یک بیماری خودایمنی است؟

با کاهش تولید هورمون‌های تیروئیدی توسط غده تیروئید، بیماری کم کاری تیروئید بروز پیدا می کند و عوامل مختلفی می توانند منجر به ایجاد این مشکل شوند.

آیا کم کاری تیروئید یک بیماری خودایمنی است؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، کم کاری تیروئید به عنوان یک بیماری ساکت و خاموش، شناخته شده است. زمانی که غده تیروئید میزان هورمون‌های تیروئیدی را کمتر از حد طبیعی تولید کند فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود. 

از هر 100 نفر حدود 2 نفر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند. درجات خفیف‌تر کم‌کاری تیروئید شیوع بیشتری دارد. در مواردی که تیروئید درمان نشود علائم آن نیز طبیعتا شدیدتر می‌شود. 

کم کاری تیروئید با یک آزمایش خون به سادگی قابل تشخیص است و به راحتی علائم آن قابل کنترل است.

چه عواملی باعث ابتلای افراد به بیماری کم‌کاری تیروئید می‌شود؟

کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید میزان هورمون‌های تیروئیدی را کمتر از حد طبیعی تولید کند. اگر کم کاری تیروئید به دلیل نقص در سیستم ایمنی باشد بیماری هاشیموتو نامیده می‌شود که در واقع یک بیماری خودایمنی است. 

در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی فرد، غده تیروئید را به جای بیگانه، مورد تهاجم قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند. در نتیجه ظرفیت تولید هورمون کاهش می‌یابد. این بیماری در زنان بیشتر دیده شده است. هرچند که بیماری هاشیموتو واگیر ندارد اما ممکن است در یک خانواده بیشتر از یک نفر مبتلا شود. 

میزان بروز متوسط سالانه کم کاری تیروئید ناشی از بیماری های خودایمنی چهار نفر از هر 1000 نفر زن و یک مورد از هر 1000 نفر مرد است.

به جز بیماری خودایمنی، در موارد بسیاری هم کمبود ید باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود. در اثر کمبود ید، غده تیروئید نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون بسازد و این باعث «اختلالات ناشی از کمبود ید» می‌شود. یکی از این اختلالات کم کاری تیروئید بوده که راه حل اصلی و رایج این مشکل استفاده از نمک‌های ید دار است.

کم‌کاری تیروئید در برخی جمعیت‌ها شیوع بیشتری دارد که احتمالا ناشی از عوامل ژنتیکی و مصرف مزمن ید است. این بیماری بیشتر در زنان مشاهده می‌شود و با افزایش سن احتمال وقوع بیشتر می‌شود. درصدی از زنان در فاصله کوتاهی بعد از زایمان نیز دچار التهاب تیروئید می‌شوند که این وضعیت موقت است. 

کم کاری تیروئید با چه علائمی بروز می‌کند؟

علائم این بیماری معمولا بی سروصدا بروز می‌کند. برخی علائم شایع این بیماری عبارت از خستگی، افزایش وزن علی‌رغم کاهش اشتها، یبوست، تنگی نفس، پف کردن دست و پا، احساس سرما، ریزش مو، اختلال تمرکز، گواتر (تورم غیرطبیعی در ناحیه جلوی گردن به علت بزرگ شدن غده تیروئید) است. همچنین در زنان ممکن است اختلال در عادت ماهیانه نیز دیده شود.

لزوما یک بیمار تمام علائم ذکر شده را ندارد و در هر بیمار ممکن است یکی از این علائم برجسته باشد. از طرف دیگر علائم ذکر شده حتما دلیل بر بیماری کم کاری تیروئید نیست و ممکن است دلیل دیگری داشته باشد پس باید توسط پزشک بررسی شود.

از کجا بفهمیم کم کاری تیروئید داریم؟

شما باید مراقب علائم اولیه هشدار دهنده کم‌کاری تیروئید باشید. با مراجعه به پزشک و با یک آزمایش خون ساده، پزشک شما با اطمینان می‌گوید که آیا بیمار هستید یا خیر. 

برای این بیماری باید به پزشک متخصص غدد درون ریز و متابولیسم مراجعه کنید.

درمان کم‌کاری تیروئید؛ معمولا ساده و ارزان

در بیماری کم کاری تیروئید، غده تیروئید به اندازه کافی تولید هورمون نمی‌کند. پس برای درمان از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند که هورمون مورد نیاز بدن را تأمین کند. در اکثر موارد از قرص لووتیروکسین استفاده می‌شود.

با دستور مصرف پزشک، میزان این هورمون‌ها تنظیم می‌شود و بعد در فاصله زمانی با تشخیص پزشک، آزمایش تکرار می‌شود.
علی‌رغم درمان ساده این بیماری نباید تصور شود که می‌توان دستور مصرف پزشک را تغییر داد. باید به این نکته مهم توجه کرد که اگر دارو با دستوری غیر از دستور پزشک استفاده شود، قطعا منجر به بروز مشکلاتی در میزان هورمون‌ها و روند کار غده تیروئید خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول