اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

قهوه خانه‌های بی در و پیکر و پدر و مادرهای دلنگران گچسارانی

همچنان که شهروندان گچسارانی می‌گویند بازگشت قهوه‌خانه‌ها به مسیر درست خود با راهکارهای مناسب از جمله نظارت‌های درست و اصول، امکان‌پذیر است.

قهوه خانه‌های بی در و پیکر و پدر و مادرهای دلنگران گچسارانی

خبرگزاری فارس، گچساران؛ ندانعمتی: این روزها شاهد افزایش قارچ گونه کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در شهرها و حتی روستاها هستیم.

فعالیت قهوه خانه در جای جای ایران سابقه طولانی دارد و بی‌شک نقش اجتماعی قهوه خانه ها را در زمینه‌های مختلف نمی‌توان کتمان کرد.

قهوخانه ها در گذشته مکانی بود که مردان در آن برای صحبت کردن، نوشیدن قهوه، شعر خوانی و بازی‌هایی مانند تخته نرد و شطرنج، داستان‌ها و موسیقی، و بحث در مورد اخبار و سیاست جمع دور هم جمع می‌شدند.

قهوه خانه ها در گذشته گاه به مرکزی برای گردهمایی اندیشمندان و مکان‌های ملاقات پرطرفدار تبدیل شده بودند.

در ابتدا فعالیت آنها از زمان صفویه در ایران آغاز شد و کم کم قهوه خاته اوج گرفته و به یکی از مکان های پرطرفدار برای گذران وقت تبدیل شدند.

امروزه شاهد ادغام قهوه خانه با کافه‌ها در نقاط مختلف شهرها هستیم، به گونه ای که برخی کافه ها را نمونه به روز و جدید قهوه خانه های قدیمی می‌دانند.

در گچساران این شهر واقع شده بر رودخانه طلای سیاه نفت نیز شاهد رشد قارچ گونه کافه‌هایی هستیم که خدمات قهوه خانه ها را نیز به مردم به خصوص جوانان ارائه می کنند.

در این شهرستان نفتخیز کافه ها به مکانی برای پاتوق و دورهمی جوانان رده های سنی از ۱۴ سال به بالا تبدیل گردیده به گونه ای که این دورهمی ها باعث نارضایتی والدین شده است.

به دلیل نارضایتی برخی از خانواده های گچسارانی از وجود برخی کافه ها پس از کمی تحقیق و پرس و جو متوجه شدیم با وجود نظارت اماکن و دیگر دستگاه های مرتبط، هستند کافه‌ها و قهوه خانه هایی که دور از چشم مسوولان مربوطه برخی مسائل را رعایت نکرده و زمینه ناراحتی و دلنگرانی شهروندان را به وجود آورده اند.

حضور جوانان کم سن و سال در این کافه ها تا پاسی از نیمه شب و مصرف دخانیات  باعث ایجاد برخی رفتارهای نامناسب و‌ پرخاشگری از سوی جوانان شده است.

در این خصوص پای درد دل برخی از خانواده های گچسارانی نشستیم تا شاید با انعکاس نگرانی‌های آنها مسوولان نظارت بر کافه ها و قهوه خانه را بیشتر کنند.

گچساران مکان تفریحی خوب و متنوع برای جوانان وجود ندارد

آقای حاجیان‌زاده یکی از شهروندان گچسارانی به فارس گفت: من به عنوان پدر ۳ فرزند (دختر و‌ پسر) نگران آینده فرزندان خود هستم.

وی بیان کرد: پسر من در سن ۱۶ سالگی و غرور جوانی قرار دارد که متاسفانه در این سن اغلب پسرها حرف بزرگترها را گوش نمی‌دهند و با رفتارهای نادرست خود مشکلاتی برای خانواده ها ایجاد می کنند.

این شهروند گچسارانی اظهار کرد: متاسفانه در گچساران مکان تفریحی خوب و متنوع برای جوانان وجود ندارد و بیشتر جوان ها به کافه ها یا قهوه خانه ها رو آورده‌اند به گونه ای که گاه تا ساعت ۲ بامداد وقت خودشان را با کشیدن قلیان و دورهمی‌های بیهوده و خوردن نوشیدنی ها در کافه ها تلف می‌کنند.

وی گفت: من دل پردردی از این قضیه دارم و نمی دانم با چه زبانی بگویم و دست به دامان چه کسی شوم که این کافه ها را ساماندهی کنند، دلیل ندارد یک کافه تا ساعت ۲ یا ۳ بامداد باز باشد، مگر اینها قانون و ساعت کاری ندارند؟؟ آقایان مسوولان گچسارانی به داد من و دیگر پدر و مادرهای نگران برسید.

وقتی تمام تن من و پدرش می‌لرزد!

خانم عزیزی نادیان زاده یکی دیگر از شهروندان گچساران گفت: بخدا وقتی پسر ۱۵ ساله ام با دوستانش به عنوان‌ تفریح به کافه می‌رود تمام تن من و پدرش می لرزد که هر آن امکان دارد بر اثر تاثیر برخی رفتارها او دست به اقدامی نامناسب بزند.

وی افزود: در برخی از این کافه ها قلیان و گاه نوشیدنی‌ها... سرو می شود و جوانان نیز با کشیدن قلیان و خوردن نوشیدنی  با رفتارهای پرخاشگرانه گاه باعث لطمه جبران‌ناپذیری به خود و خانواده هایشان می شوند.

این‌ مادر دلنگران اضافه کرد: ما نمی خواهیم تمام بار را بر روی دوش مسوولان بیندازیم بلکه از آنها خواستار نظارت های بیشتر بر ساعت کاری این کافه و قهوه خانه ها و همچنین سرکشی بیشتر از محیط آنها هستیم.

هرگز نمی‌گوییم درب قهوه خانه را گل بگیرید اما...

نعمت الهیان یکی دیگر از شهروندان گچساران‌ی اظهار کرد: هیچ کس مخالف شغل کافه یا قهوه خانه نیست چون باید عده ای هم بتوانند با ایجاد اینگونه مشاغل برای خود و دیگران اشتغالزایی کنند.

وی بیان کرد: حال که اینطور مکان ها دایر شده چرا آنها را به مکان های خوب که تاثیرات مثبتی بر روی جوانان می گذارند تبدیل نکنیم.

این شهروند ادامه داد: حداقل به جای اینکه این مکان ها تا ساعت ۲ یا ۳ نصف شب فعالیت دارند ساعت آنها را نهایتا تا ۱۰ الی ۱۱ شب به صورت قانون برای آنها تعیین کنند و از ارائه برخی خدمات بیهوده در آنها نیز جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: جوانان ما به جای اینکه پس از ورود به کافه ها یا قهوه خانه با روحیه ای پر نشاط به خانه بازگردند متاسفانه با پرخاشگری و اعصابی خرابتر از قبل به خانه آمده و شاید در راه بازگشت چند دعوا هم ایجاد کنند که تبعاتی بد را برای خود جوانان و خانواده های آنها به همراه دارد، پس از بازگشت آنها به مرور حتی قید درس خواندن را هم می‌زنند.

این شهروند گچسارانی گفت: ما نمی‌گوئیم که این مکان ها تعطیل شوند و عده ای از نان خوردن بیفتند، بلکه از مسوولان مربوطه خواهش می‌کنیم برای کافه ها و قهوه خانه چارچوب قانونی از ساعات کاری گرفته تا سرو خوراکی ها و نوشیدنی ها در آنها را تعریف کرده و با متخلفان به صورت قانونی برخورد شود، نه اینکه کافه را پلمب کنند طرف بعد از پرداخت جریمه مجددا شروع به کار کند و روز از نو روزی از نو.

پلمب ۳۲ قهوخانه و کافه متخلف در گچساران

سرهنگ ارسلان خادمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تا پایان مهرماه ۱۹۰ مورد بازدید از کافه ها و قهوه خانه های گچساران صورت گرفت.

وی بیان کرد: در همین راستا نیز ۳۲ مورد کافه و قهوه خانه متخلف در گچساران پلمب شدند.

فرمانده انتظامی گچساران تصریح کرد: در مدت زمان عنوان شده برای ۵۸ مورد از قهوه خانه ها و کافه ها تذکر صادر شد.

 خادمیان عنوان کرد: نبود پروانه کسب، استفاده از دخانیات در کافه ها و قهوه خانه و رعایت نکردن ساعت کاری مشخص شده از دلایل پلمب تعداد عنوان شده این رسته بوده است.

به گزارش فارس همچنان که شهروندان گچسارانی می‌گویند بازگشت قهوه‌خانه‌ها به مسیر درست خود با راهکارهای مناسب از جمله نظارت‌های درست و اصولی و نه ماست مالی شده امکان‌پذیر است.

دستگاه‌های فرهنگی و سایر متولیان که تعداد آن‌ها کم نیست به کمک نیروی انتظامی آمده و تنها راه برای مسیر درست قهوه‌خانه‌ها را پلمب آن‌ها فرض نکنند.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول