اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

چگونه هورمون‌های شادی را زیاد کنیم؟

نائب رئیس هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: ورزش کردن هورمون‌های شادی‌بخش را در بدن افزایش می‌دهد.

چگونه هورمون‌های شادی را زیاد کنیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ورزش در کنترل پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های انسان موثر است.

نشاط و سلامتی از مهمترین نعمت‌هایی است که خداوند بر انسان ارزانی داشته و خوشبختی هر فردی در گرو سلامتی و تندرستی او است.

ورزش‌های گوناگون می‌توانند در تندرستی و بهداشت هر فرد آثار مفیدی داشته باشند به طوریکه بدن با ورزش برابر انواع بیمار‌ها مقاوم می‌شود.

فرد ورزشکار این توانایی را دارد که عادت‌های بد خود را ترک کند و با دیگران با خوش‌ اخلاقی و مهربانی رفتار کند.

نازنین آرین، نائب رئیس هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه در پاسخ با این بهانه که حوصله و وقت برای ورزش ندارم، گفت: ورزش کردن هورمون‌های شادی‌بخش(دوپامین، سروتین، اندورفین و....) را در بدن افزایش می‌دهد، ورزش کردن سیستم ایمنی را تقویت و از ناتوانی و کم‌توانی در سنین میانسالی و سالمندی پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ورزش را نباید برای خود سخت کنیم اگر به بالاترین سرمایه که سلامتی است فکر کنید مسلما ورزش را دوست خواهید داشت و از انجام آن لذت می‌برید.

 نائب رئیس هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه تصریح کرد: لزوم ندارد در یک باشگاه با دستگاه‌های آنچنانی ورزش کرد، با کفشی مناسب در مکانی مناسب روزانه نیم ساعت پیاده‌روی؛ ورزش است.

وی خاطرنشان کرد: باید از ورزش لذت برد یعنی با علاقه رشته ورزشی را انتخاب کنیم و مطابق با سلیقه و میل رشته ورزشی را انتخاب کرد.

پیمان رفعتی کارشناس ورزشی نیز در ادامه در خصوص تغذیه ورزشی و تأثیر آن در ورزش صبحگاهی، اظهار کرد: مقدار سوخت و ساز انرژی در مردان به علت تفاوت هورمونی و عضلات، ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از زنان است.

وی ادامه داد: این سوخت و ساز با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین سالمندان انرژی کمتری نسبت به جوانان مصرف می‌کنند و به نوعی نیاز بیشتری به فعالیت و تحرک ورزشی دارند تا این کاهش مصرف را جبران کنند. 

این کارشناس ورزشی تصریح کرد: قبل از ورزش خوردن بیش از حد کربوهیدارت سبب اختلالات گوارشی می‌شود و باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کرد. ورزشکارانی که نوع فعالیت آن‌ها ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد کربوهیدارات با شاخص قندی کم و متوسط مانند میوه‌های خشک انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف پروتئین‌های پرچرب مانند کره، گوشت و... باید محدود شود و غذاهایی که شاخص قندی بالایی دارند مانند عسل، شکر و... باید با احتیاط مصرف شوند چون سبب افزایش انسولین در بدن و افت سریع قند خون می‌شود.

وی گفت: توصیه می‌شود ورزشکاران قبل از ورزش صبحگاهی از یک واحد میوه و یا از سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی استفاده کنند چون ورزش بدون خوردن میان‌وعده صبحانه سبب تغییر سطح انسولین و کاهش قند خون می‌شود.

و اما، اولین و مهمترین گام در زمان شروع یادگیری هر ورزشی انتخاب یک مربی خوب است.

اگر تمامی عوامل لازم را داشته باشید، اما مربی مناسبی را انتخاب نکنید نه تنها از لحاظ جسمی ممکن است آسیب ببینید بلکه ورزش مورد نظر هم به درستی یاد نخواهید گرفت؛ لذا مربی ورزشی خوب بسیار حائز اهمیت است.

یک مربی کارآمد با استفاده از دانش و تجربه می‌تواند موجب عملکرد مثبت و موفقیت ورزشکار و تیم شود .

در ورزش‌های عمومی و گروهی ورزش فقط برای سلامتی و تندرستی است و این مربی است که انگیزه لازم را به ورزشکار برای تداوم ورزش می‌دهد.

مهم است مربی آموزش ورزشی خود را بر پایه اصول علمی انجام دهد چون تصمیمات مربی بر سلامت ذهنی و جسمی شاگردان موثر است.

سعی کنید از همین الان آن هم ورزش صبحگاهی در برنامه روزمره قرار دهید از کم‌تحرکی فاصله بگیرید و بدن خود را از تبلی و کسالت دور کنید تا از مزایای جسمی و روحی آن برخوردار شوید چون ورزش کردن می‌توانند سبب زندگی سالم و بانشاط شود.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول