اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ارزش‌گذاری حبابی، مانع جذب سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان

مشاور شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد مستضعفان، عدم آشنایی به مبانی حاکمیت شرکتی و ارزش‌گذاری حبابی را مانع جذب سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

ارزش‌گذاری حبابی، مانع جذب سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان

طاها میرمحمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران با اشاره به چالش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: امروزه کسب و کارهای نوپا با چالش عدم آشنایی و اشراف کامل به اصول شرکت داری و کم‌توجهی به فرآیند جذب سرمایه روبرو هستند، در برخی موارد حتی لازم نیست که تسلط کافی بوده و حتی می‌تواند یک آشنایی حداقلی باشد.

وی داشتن اطلاع نسبت به قانون تجارت در تیم کسب و کار الزامی دانست و افزود: به همان اندازه‌ای که بازاریابی و بازخوردگیری از مشتری اهمیت دارد به همان میزان هم تیم حقوقی و مالی کسب و کار باید به قوانین آگاه باشند.

میرمحمدی یادآور شد: به وفور کسب و کارهایی می‌بینیم که باوجود داشتن بازار مناسب و دانش فنی خوب و توانایی بالا در فروش؛ به‌واسطه عدم آگاهی به اصول مذاکره با سرمایه‌گذار به چالش تامین سرمایه برخورد می‌کنند.

عضو هیات مدیره شرکت صنعتی دانش‌بنیان اعلام کرد: طبق آمار بین ۹ تا ۱۲ ماه بعد از شروع فعالیت تجاری کسب و کارهای نوپا کمبود منابع مالی و الزام به جذب سرمایه خودنمایی می‌کند، از آن طرف اغلب صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران این حوزه آمادگی تامین مالی را دارند اما پروژه مطلوب پیدا نمی‌کنند، پس حتما شرکت‌های دانش بنیان باید خودشان را تقویت کرده و آماده شراکت با یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای کنند.

مشاور شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد مستضعفان با اشاره به دو بخش مهم، گفت: باتوجه به اینکه اغلب شرکت‌ها به پیشنهاد مشاوران و منتورها دیر اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی می‌کنند پس از گذشت مدتی و موقعی که به جذب سرمایه می‌رسند، شرکت فاقد انضباط، شفافیت و صلاحیت مالی است، از این رو اولین چالش اینجاست که وقتی شرکت و حتی سرمایه‌گذاران شخصی نیاز به اطلاعات مالی شفاف دارند، نه تنها موجود نیست بلکه توانایی تهیه آن نیز اغلب وجود ندارد‌ و چون داده قابل اتکایی از گذشته وجود ندارد پیش بینی و استخراج اطلاعات آینده هم غیرممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم مشاهده شفافیت مالی بیشتر ناشی از بی‌توجهی است، عنوان کرد: توصیه این است که از ابتدای کار شخصیت حقوقی کسب و کار شکل گرفته و به‌عبارتی شاکله مالکیت معنوی و مادی دارائی‌ها شفاف شود، گرچه فعالیت در قالب شخصیت حقوقی نیاز به رعایت ظرافت‌های خاصی دارد ولی برای آینده کسب و کار بهتر است.

میرمحمدی گفت: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان دانش فنی خود را بسیار باارزش می‌دانند، ارزش‌گذاری بالایی برای خودشان متصور می‌شوند، در حالی که این موضوع خود یک مانع و توهم است که حباب ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: طبیعتا وقتی شرکت دانش‌بنیان با یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای روبرو می‌شود حتما منافع کافی را نخواهد داشت و با وجود هیجانات؛ خیلی از امتیازات را از دست می‌دهد، همه ریسک‌هایی که اشاره شد موجب این اتفاق است و کم توجهی شرکت به برخی قوانین سبب افزایش احتمال اختلاف با شرکاء جدید خواهد شد.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه نگاه سرمایه‌گذار نگاهی کاملا حرفه‌ای و قانونی است، تصریح کرد: اما شرکت دانش‌بنیان با مدیریت نخبگانی و علمی که انجام می‌دهد اغلب به این موارد اشراف ندارد و مجبور می‌شوند که امتیازها را واگذار کنند که در نهایت تیم فناور متضرر این اتفاق خواهد بود.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول