اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«مردی که همه چیز را می‌دانست»، تازه‌ترین اثر مریم بصیری از زیر چاپ در آمد

«مردی که همه چیز را می‌دانست» جدیدترین اثر مریم بصیری با موضوع زندگی امام محمد باقر(ع) توسط انتشارات به‌نشر به چاپ رسید.

«مردی که همه چیز را می‌دانست»، تازه‌ترین اثر مریم بصیری از زیر چاپ در آمد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مریم بصیری نویسنده بیش از ۶۰ اثر داستانی همچون «دخیل عشق»، «زنی که پشت خزر خواب بود»، «پشت صحنه یک رویا» و... است،  او در جدیدترین اثر خود به سراغ زندگی امام محمد باقر(ع) رفته است و در ۱۰ فصل با زاویه دید دانای کل غیر محدود روایت‌هایی را در قالب شخصیت‌های مختلف در یک دوره زمانی دو ساله در دهه ۱۱۰ هجری که امام محمد باقر(ع) بیشتر درگیر غُلات و غلوکنندگان در دین و مذاهب مختلف بودند، بیان می‌کند.

«مردی که همه چیز را می‌دانست» در واقع نخستین رمان تاریخی با نگاهی به مستندات مکتوب، درباره امام محمدباقر(ع) است که به زندگی خانوادگی و اجتماعی امام و حوادث موجود زمانه ایشان اشاره دارد؛ دورانی که رهبران فرقه‌های به ظاهر اسلامی که همگی برگرفته از کفر بودند، با سِحر و حیله‌های مختلف مردم را فریب می‌دادند. در زمانی که اسلام ۷۳ فرقه شده بود، تفکرات و ادعاهای عجیب زیادی مطرح می‌شد. پیروان این فرقه‌ها در مدینه و کوفه پراکنده بودند و رهبران آن‌ها، خود را امام، پیغمبر و حتی خدا می‌دانستند. این غالیان با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امامت امام محمدباقر و امام صادق (ع) سعی داشتند خود را برتر از این دو امام بزرگوار نشان دهند و مردم را مرید خویش کنند.

یکی از این غُلات با زن یهودی جادوگری در ارتباط است و با علم تنجیم و شعبده، مردم را فریب می‌دهد. او ادعای نبوت و معجزه می‌کند و به دستور زن دیگری که رهبر غُلات کوفه است، در مقابل امام، سربلند می‌کند. هرچند در تاریخ اطلاعات زیادی از این زن موجود نیست، اما وی و پدرش از مخالفان سرسخت امام بودند. 

پرداختن به زندگی فردی و خانوادگی امام در مواجهه با همسران، فرزندان، بستگان، دوستان، دشمنان، کنیزان، غلامان و... از ویژگی‌های دیگر این رمان است و مخاطب را از نزدیک با رفتار و گفتار امام محمدباقر (ع) آشنا می‌کند. قابل ذکر است تمام گفتگوهای امام براساس احادیث ایشان و روایات منقول از ائمه‌اطهار (ع) نوشته شده است.

با توجه به اینکه چالش‌ها و محدودیت منابع در نگارش آثار ادبی تاریخی و مذهبی وجود دارد و برای نوشتن هر اثر تاریخی، به تحقیقات فراوان در مورد شخصیت‌ها، وقایع، اوضاع مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی و... از دوران مذکور در شهرهای مکان وقوع ماجرا و... احتیاج است، این اثر از این حیث یکی از آثار قابل اعتنا و موثق به شمار می‌آید و نویسنده برای نگارش به منابع دست اول تاریخی بسیاری همچون منتهی الامال، تاریخ طبری، مکارم الاخلاق و... رجوع کرده و پژوهش‌های زیادی با صرف زمانی دو ساله انجام داده است.

کتاب «مردی که همه چیز را می‌دانست» در ۴۴۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۱۵۰ هزار تومان با تصویرگری جلد مهدی بادیه پیما روانه بازار کتاب شد. این اثر از مجموعه رمان‌های انتشارات به‌نشر در مورد زندگی ائمه معصومین(ع)است که به دبیری  ادبی کامران پارسی نژاد و دبیری تاریخی دکتر سعید طاووسی تولید آثار آن ادامه دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول