اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

برق تجدیدپذیر در تابستان به 3 هزار تومان معامله شد که 5 برابر نرخ تعرفه برق است

یک کارشناس حوزه برق گفت: در تابستان برق تجدیدپذیر با نرخ بیش از 3 هزار تومان در تابلو برق سبز معامله شد که 5 برابر نرخ فروش برق است.

برق تجدیدپذیر در تابستان به 3 هزار تومان معامله شد که 5 برابر نرخ تعرفه برق است

عبدالرسول محمدیان کارشناس حوزه برق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، گفت: دولت تا پیش از سال 1400 میان بازی نیروگاه‌دار تجدیدپذیر و خریدار برق سبز قرار گرفته بود، برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نرخ تضمینی از نیروگاه‌دار می‌خرید و با نرخ مشخص به خریدار می‌فروخت و همین مسئله اصلی‌ترین دلیل عدم توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اقدامات انجام شده در دو سال گذشته گفت: اخبار خوبی که در ارتباط با توسعه تجدیدپذیرها می‌شنویم، به دلیل این است که دولت فهمیده باید پای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کارزار تجدیدپذیرها کنار کشیده و زمینه اتصال مستقیم نیروگاه‌دار و خریدار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.

وی افزود: چنین نظام تخصیصی که به معنای ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده بدون حضور دولت بیانجامد، مکانیزم بازار نام دارد و آنچه که در تابلوی برق سبز می‌بینیم، دقیقا اجرا و پیاده‌سازی همین سازوکار است.

محمدیان ادامه داد: در سازوکار تابلوی برق سبز که در بورس انرژی شکل گرفته است، هر نیروگاه‌دار تجدیدپذیر می‌تواند برق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نرخ و روز در بازار بفروشد و کشف قیمت نیز از عرضه و تقاضا بیرون می‌آید.

این کارشناس حوزه برق تأکید کرد: در تابستان برق تجدیدپذیر با نرخ بیش از 3 هزار تومان معامله شد که 5 برابر نرخ فروش برق است. مفهوم این عملیات یعنی خریداری در ایران وجود دارد که برق 3 هزار تومانی‌اش صرفه دارد و سرمایه‌گذار می‌تواند از این محل کسب درآمد کند.

وی بیان کرد: البته برق ناچیزی به تابلوی برق سبز عرضه شده و دولت باید به‌طور پیوسته با تنظیم‌گری که انجام می‌دهد، زمینه عرضه انرژی بیشتر به تابلوی برق سبز  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.

محمدیان با نقد نگاه کاریکاتوری شکل گرفته در برق تجدیدپذیر گفت: متأسفانه نتوانستیم اطلاع‌رسانی دقیقی از تجدیدپذیرها انجام دهیم و نگاه کاریکاتوری در این حوزه در کشور شکل گرفته است. به عنوان مثال شنیده می‌شود می‌توان با نصب نیروگاه خورشیدی در کویر لوت سه برابر ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین برق کرد. این نگاه به لحاظ فنی صد درصد غلط است و چنین اتفاقی در هیچ کجای دنیا امکان‌پذیر نیست، اما این به معنای نفی ظرفیت تجدیدپذیرها در ایران هم نیست.

این کارشناس حوزه برق تأکید کرد: سال جاری و سال آینده طلایی‌ترین دوران تجدیدپذیرها در ایران است و توسعه چند برابری برق سبز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با جذب سرمایه‌گذاری‌های متعدد شاهد هستیم.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول