اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گرانترین‌ خرید نظامی تاریخ رومانی قطعی شد

قانونگذاران رومانیایی روز سه شنبه به اتفاق آرا سفارش 6.5 میلیارد دلاری 32 جنگنده «اف-35» ساخت آمریکا را تصویب کردند.

گرانترین‌ خرید نظامی تاریخ رومانی قطعی شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته‌ دفاعی پارلمان رومانی روز سه شنبه به اتفاق آرا خرید ۳۲ فروند جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» را از آمریکا تصویب کرد.

به نوشته وبگاه «ارو تایمز» این خرید گران‌ترین خرید نظامی در تاریخ رومانی است. این تصمیم در توافق مشترک توسط نمایندگان و کمیسیون‌های دفاع سنا یرومانی به دست آمد و هزینه آن ۶.۵ میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش، خرید این جنگنده‌ها از آمریکا در ۲ مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول، رومانی 32 جنگنده «اف-35 ای» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را خریداری خواهد کرد که برای تجهیز ۲ اسکادران کافی است. در مرحله دوم این کشور یک اسکادران اضافی متشکل از ۱۶ جنگنده اف-۳۵ را دریافت خواهد کرد.

رومانی ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد و  میزبان سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکاست. در راهبرد شورای دفاعی رومانی آمده است: «داشتن قابلیت‌های عملیاتی دفاع هوایی قوی، معتبر انعطاف‌پذیر و کارآمد به عنوان بخشی از تعهدات ما به‌عنوان یک کشورعضو ناتو و اتحادیه اروپا و کلید تحقق اهداف سیاست دفاعی رومانی است.»

چندی قبل منابع خبری از تقابل جنگنده‌های «سوخو-۲۷» روسیه با جنگنده‌های «اف-۱۶» رومانی از اعضای ائتلاف ناتو خبر دادند.در این تقابل ۲ فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه در ماموریت معمول خود در حریم هوایی بابلتیک پرواز کردند. ائتلاف ناتو برای رصد فعالیت نیروی هوایی و زمینی روسیه چند هواپیمای آواکس در رومانی مستقر کرده است. استقرار جنگنده‌ها  و هواپیماهای نظامی غرب در اروپای شرقی نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. 

۶.۵ میلیارد دلار هزینه اختصاص داده شده برای جت‌های اف-۳۵  سفارشی  رومانیشامل خدمات پشتیبانی، آموزشی، شبیه سازهای پرواز و مهمات هوا به هوا و هوا به زمین خواهد بود. نیروی هوایی رومانی از نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ استفاده خواهد کرد تا جنگنده‌های «اف-۱۶» خود را کنار بگذارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول