اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

یک قدم برای مظلومان غزه از نگاه امام حسن عسکری(ع)

گفت‌وگوی مناسبتی ما با «حجت الاسلام بیاتانی» در سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع)،شیرین‌تر ودل نشین‌تر می شود وقتی که ایشان با توضیح دو روایت ، راهکاری پیش پایمان می گذارد برای قدم برداشتن درجهت نابودی رژیم کودک کُش صهیونیستی.

یک قدم برای مظلومان غزه از نگاه امام حسن عسکری(ع)

گروه زندگی؛ راضیه ابراهیمی: کوچک و بزرگ و پیر و جوان ندارد، این روزها بغض و نفرت نسبت به رژیم جنایتکار صهیونیستی قلب همه را می‌فشارد و آرزوی نابودی ظالم، دیوار نوشت بسیاری از قلب هاست. مثلا آنجا که پسرک ده ساله، برای شیرینی مناسبتی تولد امام حسن عسکری(ع) که با پس‌اندازهایش برای کلاسشان خریده و تدارک دیده، نیت نابودی هرچه زودتر اسرائیل را هم می‌گذارد تنگش و شیرینی شیرینی‌اش را شیرین‌تر می‌کند.گفت‌وگوی مناسبتی ما هم با «حجت الاسلام علیرضا بیاتانی» در سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع)، شیرین‌تر و دلنشین‌تر می‌شود وقتی که ایشان با توضیح دو روایت از امام حسن عسکری علیه‌السلام، راهکاری پیش پایمان می‌گذارد برای چگونه قدم برداشتنمان برای نابودی رژیم کودک کُش صهیونیستی.


حجت الاسلام علیرضا بیاتانی

 اهمیت بهره گیری از ظرفیت فوق العاده سحر

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد... آرزومند نگاری به نگاری برسد. حجت الاسلام بیاتانی راه رسیدن به محبوب ازلی و ابدی را با توضیح تعبیری انحصاری از امام حسن عسکری در یک روایت، این گونه بیان می‌کند:«سفر به سوی خدا سفر بسیار جذابی است که هرکس اندک معرفت یا محبتی به ذات مقدس او داشته باشد مشتاق می‌شود راهش را بداند.البته سفر به سوی خدا یک تعبیر مسامحه‌ای است که امام با در نظر گرفتن ظرفیت مخاطب بیان فرموده‌اند و پشت این الفاظ مفاهیم عمیق و دقیق فلسفی وجود دارد و فعلا ما در مقام تفسیر فلسفی این روایت نیستیم.

ما چنانچه محبوب زمینی و مادی و ملموس داشته باشیم و جایش را بدانیم خودمان راه رسیدن به او را می‌یابیم و هرچه این محبت شدیدتر باشد انگیزه و همت‌مان برای اینکه خودمان را به او برسانیم بیشتر می‌شود. ولی آیا راه رسیدن به محبوب ازلی و ابدی را هم می‌توانیم خودمان بیابیم یا نیاز است کسانی که از پشت پرده باخبر هستند یادمان بدهند؟

اینجاست که فلسفه‌ وجود امام و رمز نیاز مستمر ما به امام آشکار می‌شود. امام حسن عسکری علیه السلام در یک روایت نورانی آب پاکی را روی دستمان ریخته‌اند و در یک تعبیر انحصاری فرموده‌اند: اِنّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ یعنی به جز شب زنده‌داری و بهره‌گیری از ظرفیت فوق العاده‌ سحر راه دیگری برای سفر به سوی خدا وجود ندارد. شاید بپرسید پس انجام واجبات و ترک محرمات چه می‌شود؟ مگر قاعدتا نباید همین‌ها برای رسیدن به سعادت کافی باشند؟ پاسخ این است که توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را هم سحرها برایمان امضا می‌کنند و اگر اهل سحر نباشیم نمی‌توانیم روز طیب و طاهری داشته باشیم.»

استفاده از ظرفیت سحر فقط به معنای نماز شب خواندن نیست

«اگر انسان مناجات سَحَر را درنیابد، اگر تمام روز را هم تلاش کند، آن فضیلت را کسب نمی‌کند. فیضی در سحر هست که در غیر سحر نیست و اگر آدم در سحر بخوابد و بعد از سحر عبادت کند، جای سحر را نمی‌گیرد.»  این جملات از حجت الاسلام میرباقری هم به خوبی نشان می‌دهد که هیچ چیز جای ظرفیت سحر را نمی‌گیرد. حالا اینکه در هنگام سحر، بسته به توان و ظرفیت چکار می‌شود کرد را حجت الاسلام بیاتانی این گونه توضیح می‌دهد:«البته استفاده از ظرفیت سحر فقط به معنای نمازشب نیست و هرگونه توجه به ذات اقدس الهی و هر عبادت و هر کار خیری در سحرگاه را شامل می‌شود. همانگونه که در آیه  ۱۸ سوره‌ی ذاریات استغفار را عملی سحرگاهی معرفی کرده و می‌فرماید: وَبِٱلۡأَسۡحَارِ هُمۡ یَسۡتَغۡفِرُونَ و همانگونه که در آیه  ۴ سوره‌ی مزمل به پیامبرش با عبارت وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا دستور می‌دهد که سحرها قرآن بخواند. و همانگونه که در آیه ی ۱۶ سوره ی سجده می‌فرماید: تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا. یعنی پهلوهایشان از بستر فاصله می‌گیرد و پروردگارشان را از روی ترس و طمع می‌خوانند، اینجا هم به دعای در سحر عنایت دارد. ولی نمازشب علاوه بر اینکه استغفار و تلاوت قرآن و دعا را در خود دارد؛ از ظرفیت های عبادی دیگری مثل رکوع و سجود و صلوات و ... هم برخوردار است و می‌تواند اوج بهره برداری ما از ظرفیت بی بدیل سحر باشد.»


امام حسن عسکری می‌فرماید: به جز شب زنده‌داری و بهره‌گیری از ظرفیت فوق العاده‌ سحر راه دیگری برای سفر به سوی خدا وجود ندارد

راهکاری برای اهل نماز شب شدن

«اگر تصمیم بگیری نماز شب قشنگی بخوانی، او فوراً برای تو می‌نویسد. ولو خیلی بدون آداب هم خواندی، او دیگر قلم نمی‌زند. حال آن را هم نداشتی، باز هم سر خود را بگذار روی مهر و بگو:خدایا! من آمدم؛ کمکم کن. خداوند، تو را محروم نمی‌کند.» این ها جملاتی بود از آیت الله ناصری. ازهمین دست سخنان بزرگان دین به خوبی برمی‌آید که گرچه سحرخیزی کار دشواری است اما باید برای استفاده از ظرفیت سحر هم در نیّت و هم در مقام عمل، در حد توان و نرم نرم و آهسته آهسته برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام بیاناتی در این خصوص می‌گوید:«سحر برای خروج از ظلمات و رشد آنقدر مهم است که هجوم شیاطین در سحرگاهان نسبت به مومنین بیشتر می‌شود و به قول شاعر:خواب در وقت سحرگاه گران می‌گردد! لذا باید راهی برای رها شدن از این شیطنت‌ها یافت و مکر شیاطین را به گونه ای خنثی کرد.

البته سحرخیزی کار ساده‌ای نیست و برای افراد بسیاری دشوار است، اما طبق روایات و کلام بزرگان دین برای این افراد هم راهکاری وجود دارد. طبق آیه  ۶۲ سوره‌ی فرقان که می‌فرماید هُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً خداوند اجازه‌ قضای نمازهای واجب و مستحب را در غیر زمان خود صادر فرموده و می‌توان قضای نماز شب را در طول روز به جا آورد. همچنین امیرالمومنین علیه‌السلام به آیه‌‌ ألذین هم على صلاتهم دائمون ( آیه ۲۳ سوره معارج) استناد کرده و در روایتی قضای نمازهای واجب و مستحب از جمله نمازشب را در طول روز تجویز فرموده‌اند. خواندن نماز شب در روز هم به تدریج نور نماز شب را در وجود انسان نهادینه می‌کند و هم به نوعی دعاست و ما با زبان حال به خداوند عالم عرض می‌کنیم که من گرچه حریف نفسم نمی‌شوم و نمی‌توانم اهل سحر باشم ولی میل و انگیزه و آرمانش را دارم.

از طرفی تغییر سبک زندگی و ایجاد عادت جدید نیاز به زمان تدریجی دارد و باید با نفسمان کنار بیاییم و بیش از طاقتش به آن تحمیل نکنیم. لذا بهتر است و بلکه برای صاحبان نفس‌های رمنده لازم است که ابتدا تا مدتی فقط نماز وتر( همان یک رکعت و بدون سوره و قنوت) خوانده شود و سپس با فاصله‌های زمانی مناسب با وضعیت روحی شخص به تدریج دو رکعتی های بعدی و سپس اعمال قنوت وتر(آن هم به صورت تدریجی) اضافه شوند. ضمنا لازم است قبل از انتقال این مجموعه از روز به سحر ابتدا کمی سحر را در ضمن این تکامل تدریجی مزمزه کرده باشیم و مثلا در حد یک ذکر(صلوات یا استغفار) و بعد از مدتی ضمیمه کردن یک سوره یا حتی در حد صرفا بیدار بودن و فکر کردن(که خود از بهترین عبادت هاست) خودمان را به درک سحر عادت داده باشیم.»


اگر انسان مناجات سحر را درنیابد،تمام روز را هم تلاش کند، آن فضیلت را کسب نمی کند.

نصرت مظلوم

نقل است که وقتی حضرت یعقوب به فرزندانش گفت بعداً از پروردگارم برایتان طلب استغفار می‏‌کنم، دعایش را نسبت به آنها به تأخیر انداخت تا در سَحَر این کار را انجام دهد. حجت الاسلام بیاتانی در ادامه صحبت‌هایشان با تاکید بر اینکه برخی موقعیت‌ها و زمان‌ها مثل سحر به استجابت دعا نزدیک‌تر هستند و نیز اشاره به روایت امام حسن عسکری مبنی بر اینکه نصرت مظلوم، از جمله حقوق مسلمین بر یکدیگر است، ضرورت برنامه‌ریزی برای دعای سحرگاهی در جهت پیروزی مردم مظلوم غزه را برایمان روشن‌تر می‌کنند.

ایشان می‌گوید:«امام حسن عسکری علیه السلام در روایت دیگری فرموده‌اند که: أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه ِ شَأنا یعنی یکی از حقوق مسلمین بر یکدیگر این است که اگر مظلوم واقع شدند همدیگر را نصرت کنند. امروزه که برادران و خواهران ما در فلسطین تحت ظلم رژیم غاصب صهیونیستی هستند یکی از مظاهر نصرت‌ما نسبت به ایشان دعاست که اگر با خلوص و توجه و تضرع و آداب دعا همراه باشد قطعا اثر دارد. همین طور دعا در مکان‌ها و زمان‌ها و موقعیت‌های خاصی به استجابت نزدیک‌تر است که وقت سحر و موقعیت نماز شب از جمله‌ آنها هستند.»


 

این روزها که فریاد مظلومین غزه در جهان پیچیده،حتی برخی شعرها هم یک جور دیگری مرهم می‌شوند بر دل‌های منتظر برای آمدن منجی مظلومین:هرچند که رسم است بگویند تبریک پسر را به پدرها...میلاد پدر، بر تو مبارک ای آمدنت اصل خبرها

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول