اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دبیر علمی جایزه شهید اندرزگو: به جوانان نتوانستیم تفهیم کنیم که چرا انقلاب شد

دبیر علمی سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: جوانان ما که رژیم پهلوی را ندیدند برخی حرف‌ها را باور می‌کنند یا شک و تردید در ذهن‌شان ایجاد می‌شود، البته ما هم در آگاهی آنها قصور داشتیم و نتوانستیم بیان کنیم که چرا انقلاب شد؟

دبیر علمی جایزه شهید اندرزگو: به جوانان نتوانستیم تفهیم کنیم که چرا انقلاب شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه و اهدای جوایز به برترین کتاب‌های حوزه رمان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان و روایت تاریخ و تاریخ شفاهی سومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای برنامه بنا به رسم هر دوره سرمقاله‌ای خوانده می‌شد که امسال ویدیو سرمقاله اولین دوره جایزه که توسط مرحوم مسعود دیانی خوانده شده بود پخش شد.

در تفهیم چرایی انقلاب قصور داشتیم

محسن پرویز دبیر علمی سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو با بیان اینکه متأسفانه ما به کسانی که تلاش می‌کنند پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند مبتلا هستیم، گفت: جوانان ما که رژیم پهلوی را ندیدند این حرف‌ها را باور می‌کند یا شک و تردیدی در ذهن‌شان ایجاد می‌شود. البته ما هم قصور داشتیم و نتوانستیم بیان کنیم که چرا انقلاب شد؟

وی در ادامه افزود: نتوانستیم به جوانان بعد از خودمان تفهیم کنیم و کوتاهی کردیم. تصور من این است که رویکرد مثبتی که ایجاد شده و جایزه شهید اندرزگو هم در این رویکرد بی‌تأثیر هم نبوده است و نویسندگان به این موضوع روی آورده‌اند. این آثار می‌تواند دستمایه‌ای برای تولیدات نمایشی باشد. اما باز هم در این زمینه کمبودهایی داریم. اما تصورم این است که همچنان کوتاهی و نقاط ضعف و خالی بسیاری داریم.

اهالی فرهنگ خوب از فلسطین دفاع کردند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو با گرامیداشت یاد شهدای غزه گفت: سابقه مبارزه مقاومت در موضوع فلسطین به سال‌ها پیش از تأسیس رژیم جعلی می‌گذرد از آن زمان تا حالا پیروزی به این شکل تجربه نکرده بودند و سیلی سختی به رژیم صهیونیستی زدند و آنها با ددمنشی در حال مقابله هستند و کودکان بسیاری را کشتند که نسل‌کشی بزرگی است.

وی ادامه داد: جریان رسانه‌ای پشت این نسل‌کشی ایستاده است اهالی فرهنگ در این میدان از جریان فلسطین خوب طرفداری کردند که امیدوارم ادامه داشته باشد و در کشتی که جمهوری اسلامی برای غزه خواهد فرستاد تعداد زیادی از اهالی رسانه خواستند روایت این مبارزه را ثبت کنند که البته فرستادن همه مقدور نیست.

شهید اندرزگو فقط برای خدا کار می‌کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهید اندرزگو پیشرو مبارزه انقلابی و پیشکسوت جهاد و شهادت بود و نقش مهمی در این عرصه ایفا کرد. در خانواده اندرزگو تعریفی چند کلمه‌ای بود که مجاهد راه خدا بود و فقط برای خدا کار می‌کرد. اندرزگو چنین مجاهد بزرگی بود و او را زود از دست دادیم اما خون پاکش رادر تداوم و شکوه و جلال نهضت امام خمینی(ره) مشاهده می‌کنیم.

از مرحوم سیدروح‌الله حسینیان باید تجلیل شود

وی افزود: از هیأت داوران جایزه هم تشکر می‌کنم که این جایزه را به خوبی داوری کردند. جایزه حرکتی در مقابله با تطهیر تاریخ پهلوی است. یادم هست زمانی خدمت سیدحمید روحانی رفتیم گفت امام فرمود بروید از این پدر و پسر بنویسید که فردا نگویند انوشیروان عادل بود! ما در عرصه تاریخ تلاش کردیم که روزی به عنوان روز تاریخ‌نگاری اسلامی ثبت شود و باید تلاش شود تحلیلی برای سیدحمید روحانی داشته باشیم. همچنین از سیدروح‌الله حسینیان که در گمنامی در ایام کرونا درگذشت باید در فرصت مناسب از او تجلیل شود. از ناشران تشکر می‌کنم که پای کار آمدند و با انتشار آثار خوبی به جایزه کمک کردند.

آثار برگزیده 

اثر شایسته تقدیر در بخش ویرایش به فهیمه پوریا ویراستار کتاب گلوله فیروزه‌ای از انتشارات کتابستان معرفت معرفی شد.

اثر برگزیده در بخش داستان کودک و نوجوان کتاب چاپید شاه به قلم سپیده انوشه از نشر کتاب جمکران معرفی شد.

آثار برگزیده در بخش رمان بزرگسال کتاب «گلوله فیروزه‌ای» به قلم فهیمه شهابیان مقدم از انتشارات کتابستان معرفت و کتاب «فصل توت‌های سفید» اثر سیده عذرا موسوی از انتشارات شهرستان ادب معرفی شدند.

اثر برگزیده در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی نیز کتاب مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» اثر جواد اسلامی از انتشارات روزنامه ایران معرفی شد.

شهید اندرزگو را با لباس دفن کردند

همسر شهید سیدعلی اندرزگو با بیان اینکه این شهید با شهدای دیگر تفاوت دارد گفت: برای اینکه در زمان پهلوی شهیدش کردند و او را با پیراهن دفن کردند. نه اجازه دادند مراسم ترحیم برگزار کنیم و نه کسی اجازه داشت رفت و آمد کند. او در غربت رفت. با این شهید ۹ سال زندگی کردم. ثمره زندگی ام چهار فرزند پسر بود. پس از شهادتش به خانه ریختند و اسناد را بردند. مرا و چهار فرزندم به اسارت رفتیم. زندان اوین بردند. در اوج فقر بودیم. ۷ سال با هم فرار کردیم. چیزی که از او یاد گرفتم این بود که گفت اگر آبی هم به فرزندت می‌دهی، بگو برای رضای خدا بود. از مادرشان حضرت زهرا می‌ترسیم و می‌گفتم نکند فرزندانم ناراحت شوند. نباید ناشکر باشیم. اگر شکر نکنیم بلا سرمان می‌آید.

 در بخش پایانی نیز از همسر شهید سیدعلی اندرزگو و ناشرانی چون قدر ولایت، سیب سرخ و چاپ و نشر بین‌الملل نیز قدردانی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول