اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

یونیسف: رساندن آب به غزه مساله مرگ و زندگی است

صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقادیر آب معدنی که دیروز در قالب کمک‌ها وارد نوار غزه شد تنها برای یک روز و برای چند هزار نفر کفایت می‌کرد.

یونیسف: رساندن آب به غزه مساله مرگ و زندگی است

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم،  صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که دیروز شنبه بیش از 44 هزار بطری آب آشامیدنی را از طریق گذرگاه رفح به نوار غزه منتقل کرده است، اما این مقدار تنها برای 22 هزار نفر برای یک روز کافی است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، در بیانیه مطبوعاتی که دیروز شنبه توسط این سازمان منتشر شد، گفت: با توجه به اینکه یک میلیون کودک در غزه اکنون با یک بحران حمایتی و انسانی روبرو هستند، رساندن آب یک مساله مرگ و زندگی است و هر دقیقه(برای رساندن آب) اهمیت دارد.

وی افزود: این اولین نوبت کمک‌های محدود، شاید عده‌ای را از مرگ نجات دهد اما نیازها فوری و بسیار زیاد است نه فقط برای آب، بلکه برای غذا، سوخت، دارو، و کالاها و خدمات ضروری. اگر ما نتوانیم تدارکات بشردوستانه را به طور مداوم تامین کنیم، ما با تهدید واقعی شیوع بیماری های تهدید کننده زندگی مردم غزه روبرو هستیم.

پس از آنکه بخش‌های زیادی از زیرساخت‌های غزه، از جمله سیستم‌های حیاتی آب و فاضلاب، در طی حدود دو هفته از بمباران اسرائیل به ویرانه تبدیل شده ظرفیت تولید آب در این منطقه تنها پنج درصد سطح عادی است و جمعیت غزه با حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حال حاضر کمتر از سه لیتر آب برای هر نفر در روز تامین است.

طبق اعلام نهادهای بین المللی نزدیک به یک میلیون نفر طی دو هفته اخیر در نوار غزه آواره شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند و بسیاری از آنها در پناهگاه‌های شلوغ با دسترسی بسیار محدود به آب و بهداشت پناه گرفته‌اند، شرایطی که به‌ویژه برای کودکان خردسال خطرناک است.

یونیسف اعلام کرد که برای ۲۵۰ هزار نفر در گذرگاه رفح تجهیزات اضطراری اضافی ذخیره کرده است که می‌توان ظرف چند ساعت به غزه منتقل کرد و تعداد بیشتری نیز در راه است.

این سازمان اعلام کرد که بر اساس قوانین جنگ اسرائیل باید اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه برای دسترسی ایمن به کودکان و خانواده‌های نیازمند در هر کجا که هستند، ارائه شود.

یونیسف همچنین خواستار بازگشایی همه گذرگاه‌های غزه در برابر کمک‌ها و نیروهای بشردوستانه شد و گفت: باید اجازه داده شود مجروحین و بیماران برای دریافت درمان غزه را ترک کنند.

این سازمان بر لزوم دسترسی ایمن و بی وقفه مردم غزه به آب، غذا، بهداشت و سوخت تاکید کرد و گفت: حفاظت از زیرساخت‌های غیرنظامی مثل پناهگاه‌ها، اماکن بهداشتی، تاسیسات برق، آب و ... ضرورت دارد.

دیروز شنبه کاروانی مرکب از ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر مصر، سازمان بهداشتی جهانی و برنامه جهانی غذا با بازگشایی موقت گذرگاه رفح وارد نوار غزه شد اگرچه سوخت که نیاز فوری مردم این منطقه است از جمله این کالاها نیست و تنها نیروگاه غزه به دلیل نبود سوخت تعطیل و بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن برق و از کار افتادن ژنراتورهایشان در شرف خاموشی کامل هستند که این امر جان هزاران بیمار را تهدید می‌کند.

*حملات خونبار اسرائیل به 5 نانوایی در غزه

اهالی غزه این روزها برای تامین مقادیر جیره بندی شده نان و آب مخصوص شرب و استفاده یومیه خود مجبورند مسافت زیادی را بپیمایند و در صف های طویلی منتظر بمانند.

به گفته سلامه معروف، رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در غزه ،رژیم صهیونیستی تاکنون در حملات خود پنج نانوایی را چه با حملات مستقیم و چه به پیرامون آن تخریب کرده است آن هم در حالی که عده زیادی در صف نانوایی‌ها منتظر خرید نان بودند که در نتیجه آن شماری شهید و زخمی شدند.

 وی تاکید کرد: این جرایم رژیم اشغالگر ثابت می‌کند که هیچ خطوط قرمزی برای جرایم خود نمی‌شناسد و همان طور که زنان و کودکان را در خانه‌هایشان به خاک و خون می کشد در صف نانوایی، مراکز اسکان آوارگان و محوطه بیمارستان هم مردم را هدف بمباران قرار می دهد و هزاران مغازه و انبار کالاهای مایحتاج مردم را نابود کرد.

نوار غزه پیش از جنگ هم به دلیل محاصره از سوی رژیم صهیونیستی بیش از ۸۰ درصد نیازهای ساکنان خود به کالاهای اساسی را از طریق کمک‌هایی غذایی و مالی تامین کرده است.

به گزارش العربی الجدید، با وجود اینکه آمارهای بین المللی از آوارگی یک میلیون نفر از مردم غزه حکایت می‌کند، اما باید گفت هزاران نفر از همین مردم آواره در میان آوارهای خانه‌هایشان در مناطق ویران شده باقی مانده‌اند و با وجود جنگ هولناکی که از دو هفته پیش توسط اشغالگران آغاز شده با اندک غذا، آب و حداقل نیازهای زندگی به زندگی چسبیدند تا نشان دهند دشمن با هیچ ابزاری حتی به قیمت جانشان نمی‌تواند آنها را از سرزمینشان جدا کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول