اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اجرا نشدن حکم 675 پرونده زمین خواری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

دادستان مازندران گفت: هم‌اکنون ۱۰۵ پرونده در حوزه منابع طبیعی و ۵۷۰ پرونده در حوزه اراضی کشاورزی در استان اجرای حکم نشده است که علت آن مسکونی بودن بناهای غیرمجاز، وجود تنش‌های اجتماعی، کمبود امکانات و عدم وجود ماشین آلات در ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای اجرای حکم بوده است.

اجرا نشدن حکم 675 پرونده  زمین خواری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری از ساری، محمد کریمی دادستان مرکز مازندران در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی که در دادگستری استان مازندران برگزار شد، اظهار کرد: طی گزارشی آخرین وضعیت پرونده‌ها و اجرای احکام قضایی اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را اعلام و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون بیش از ۳هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی از دست متجاوزان خلع ید و به انفال برگشت داده شد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ یک فقره سند ۴ هزار هکتار و ۷۷۲ مترمربع اراضی واگذارشده به شرکت توسعه و عمران کشاورزی وزارت جهاد موسوم به بانک زمین از آن شرکت اقاله و به‌نام منابع‌طبیعی سند صادر و تحویل شده است.

کریمی ادامه داد: طی سنوات ۱۳۹۵ تاکنون هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی کشاورزی تعییر کاربری داده شده در مازندران قلع و قمع و به وضع سابق اعاده شد، همچنین  در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۹ هکتار از اراضی کشاورزی اعاده به وضع سابق و ۴۴۰ هکتار از اراضی ملی نیز خلع ید و رفع تصرف شد.

دادستان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۰۵ پرونده در حوزه منابع طبیعی و ۵۷۰ پرونده در حوزه اراضی کشاورزی در استان اجرای حکم نشده است که علت آن مسکونی بودن بناهای غیرمجاز، وجود تنش‌های اجتماعی، کمبود امکانات و عدم وجود ماشین آلات در ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای اجرای حکم و وجود برخی مصوبات شورای تامین استان در جلوگیری از اجرای احکام قلع و قمع با استناد به احتمال تنش اجتماعی بوده است.

*ضرورت به‌روزرسانی قوانین در حوزه منابع طبیعی

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران، حقوق بیت‌المال در اراضی دولتی و ملی را مساله‌ای بسیار مهم دانست و اظهار کرد: قوانین مختلفی از گذشته تاکنون در این زمینه وجود دارد که نیازمند به‌روزرسانی است.

وی با اشاره به کافی نبودن سیاست‌های ابلاغی روسای قوه قضائیه در استان، افزود: هنوز مشکلاتی باقی است که باید با همراهی دستگاه‌های مرتبط حل شود.

 اکبری تاکید کرد: باید از امکانات موجود بهترین بهره را برای اجرای احکام ببریم اما در بسیاری از موارد بودجه، نیروی انسانی و امکانات متناسب با وظایف در حوزه حفاظت و پیشگیری نیست و باید چاره‌اندیشی شود تا احکام قطعیت یافته و در زمان مناسب اجرا شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری مازندران اعلام کرد: برخی از قوانین حوزه اراضی مربوط به بیش از نیم قرن پیش است و با آن نمی‌توانیم وظایف خود را  در حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و اراضی ملی و کشاورزی به‌درستی انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری مازندران یادآور شد: فرایند صدور مجوزها در ادارات تخصصی مرتبط دارای اشکال و فساد‌زا بوده و لازم است که با اصلاح فرایند و اتخاذ تدابیر لازم این معضل برطرف شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه در حوزه بیت‌المال گفت: آموزش قوانین به دستگاه‌های مختلف از ضرویات است و در مبارزه با مفاسد، زمین‌خواری و جنگل‌خواری بسیار موثر خواهد بود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول